برگزیده ها

مازندمجلس: علی تاجرنیا با بیان اینکه تجربه نشان داده روی آوردن به شعارهای عدالت طلبانه بدون باور داشتن واقعی استراتژی جناح مخالف دولت است، نسبت به ظهور دوباره پوپولیسم هشدار دارد.

مازندمجلس: گروه سیاست نامه نیوز: حسن روحانی که در دولت یازدهم همه توان و تمرکز کابینه را صرف گره گشایی از پرونده قدیمی و پیچیده هسته ای کرده و بهبود وضعیت اقتصادی را در گرو امضای برجام قرار داده بود، اکنون با چالشی جدی مواجه است. انتظارات انباشته مردم در حوزه اقتصادی هر روز به یک شکل خودنمایی می کند و دولت را به دردسر می اندازد. از تجمعات آرام مالباختگان موسسات مالی و اعتباری گرفته تا اعتراضات توام با خشونت. 
دولت دوازدهم به گفته روحانی طرح های خوبی در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی بافت های فرسوده دارد اما مشکلات معیشتی موجود و چالش های ملموسی همچون افزایش نرخ ارز مانع از آن می شود که بدنه اجتماعی از طرح های دولت استقبال کند. در این میان پمپاژ موج ناامیدی و نارضایتی از سوی شبکه رسانه ای رسمی نیز بی تاثیر نیست و همه این ها روز به روز به شکاف میان دولت و مردم می افزاید. 
بدون شک جریان اصلاح طلب به عنوان حامی اصلی روحانی در انتخابات های 92 و 96 بیش از همه آسیب می بیند. از همین رو است که برخی از فعالان سیاسی در این جریان مدام گوشزد می کنند که حمایت ها از دولت باید رنگ و بوی نقد داشته باشد. 
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس یکی از همین افراد است و در گفت و گو با «نامه نیوز» ضمن تاکید بر اینکه اصلاح طلبان نمی توانند از پاسخگویی به افکار عمومی در مورد عملکرد دولت شانه خالی کنند،  گفت: « اصلاح طلبان باید حمایت چشم و گوش بسته را کنار گذاشته و حمایت نقادانه داشته باشند». به اعتقاد او دولت نیز با اصلاح برخی بخش ها و استفاده از مدیران همسو و همراه هر چه سریعتر به مطالبات مردم پاسخ دهد. او بر این باور است که مخالفان دولت با تکیه بر شعارها و ایده های پوپولیستی در صدد تضعیف دولت بر می آیند و اگر اقدام صحیحی صورت نگیرد، در این راه موفق خواهند بود.
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید؛
*آقای تاجرنیا! مشکلات معیشتی و اقتصادی می تواند موجب جدا شدن راه مردم از دولت روحانی و ایجاد شکاف باشد؟
بدون شک، من فکر می کنم که دو مقوله معیشت و امنیت برای مردم اهمیت ویژه ای دارد و هر کدام از آن ها می تواند موجب رویگردانی مردم از دولت ها باشد. اگرچه مسایل مهمی مثل آزادی های سیاسی، اجتماعی، سیستم قضایی عدالت محور و ... نیز دارای اهمیت است اما بحث معیشت خصوصا برای طبقات فرودست اهمیت بیشتری دارد. مردم از دولت آقای روحانی انتظار داشتند که بعد از حل کردن مساله برجام، گشایش هایی در حوزه اقتصاد ایجاد شود.
*بر اساس آمار و اعلام مقامات رسمی گشایش های صورت گرفته اما گویا راضی کننده نبوده است.
بله، آمار و اخباری که از طرف بنگاه ها و نشریات اقتصادی بین المللی اعلام می شود روند اوضاع اقتصادی در ایران را رو به رشد و رو به بهودی نشان میدهد اما واقعیت این است که مردم انتظار گشایش های سریعتری را داشتند. من امیدوار هستم که بعد از گذشت یک سال از دولت دوم آقای روحانی، متناسب با این خواست مردم در این زمینه شاهد اتفاقات بهتری باشیم.
*اگر مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود با سرعت مورد انتظار مردم حل نشود، چه پیامدی برای دولت خواهد داشت.
در این صورت آقای روحانی بخش مهمی از طرفداران خود را از دست خواهد داد و با توجه به موازنه قدرت در ایران، تضعیف پشتوانه مردمی دولت بدون شک مخالفان دولت را برای تضعیف دولت جری تر خواهد کرد.
*به نظر شما در چنین شرایطی خطر ظهور مجدد پوپولیست چقدر است؟
به طور طبیعی خیلی از مخالفان دولت سعی می کنند تا با رفتارهای پوپولیستی افکار عمومی را تحریک کنند. شکی دراین امر نیست و تجربه ما در گذشته نشان داده است که روی آوردن به شعارهای عدالت طلبانه بدون باور داشتن واقعی استراتژی جناح مخالف دولت است. همان کسانی که در مجلس و سایر نهادهای حاکمیت حاضر به برقراری شرایط مساوی و برابر برای همه نهادها نبود و همان هایی که حاضر به حذف معافیت های مالی بنگاههای اقتصادی وابسته به سایر نهادهای حاکمیت نیستند؛ بیشترین انتقادات را به دولت خواهند کرد.
*در این وضعیت دولت باید چه اقداماتی انجام دهد؟
دولت نیز باید اقدامات جدی داشته باشد. وقتی تحریکات پوپولیستی منجر به تضعیف دولت شود، دولت قدرت این را نخواهد داشت که در سایر موارد نیز به وظایف خود عمل کند.در عین حال که باید به نوعی از رفتارهای پوپولیستی احتراز کنیم ، نمی توانیم این واقعیت را در نظر نگیریم. بنابراین باید خود را آماده این شرایط کنیم و بتوانیم به افکار عمومی پاسخ های قانع کننده دهیم.
*با توجه به اینکه تضعیف دولت و تقویت مخالفان آن نهایتا موجب تضعیف جریان اصلاح طلب می شود، این جریان باید چطور جایگاه خود را حفظ کنند؟
آنچه که الان مهم و روی افکار عمومی تاثیرگذار است میزان کارآمدی نهادها و جریان های قدرت از جمله دولت است. به هر حال بخش عمده ای از مردم طرفدار جریان اصلاحات هستند و گزینش آقای روحانی نیز بر اساس انتخاب شخصیت های و احزاب اصلاح طلب بوده است. بنابراین اصلاح طلبان نمی توانند از پاسخگویی به افکار عمومی در مورد عملکرد دولت شانه خالی کنند. به همین دلیل نیز معتقد هستم که باید شرایطی ایجاد کنند تا حرکت به سوی بهبود وضع اقتصادی مردم در عملکرد دولت مشاهده شود. 
* عدم موفقیت دولت اصلاح طلبان را نیز به چالش می کشد، راهکار این جریان برای ممانعت از ایجاد چنین وضعیتی چیست؟
اصلاح طلبان باید یک همراهی نقادانه با دولت داشته باشند و بدانند که هرچقدر آقای روحانی و مجموعه دولت در دستیابی به اهداف خود کم توفیق باشند، از سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان کاسته خواهد شد. بنابراین ضمن اینکه تضعیف روحانی را به هیچ عنوان به مصلحت نمی دانم، را نیز صحیح نمی دانم. معتقدم که راه درست حمایت نقادانه اصلاح طلبان از دولت است و دولت نیز حتما باید اصلاح شود. 
*اصلاح در چه زمینه هایی؟
یک سری مدیرانی که به روش های اصلاح طلبی و حتی روش های اعتدالی اعتقاد ندارند باید کنار گذاشته شوند. حضور کسانی در دولت که حتی وفادار به شعارهای آقای روحانی نیستند و برای بهبود شرایط کشور خود را به زحمت و سختی نمی اندازند، مثمر ثمر نیست و نمی تواند به دولت برای رسیدن به اهداف خود کمک کند. به همین خاطر تاکید دارم که باید تحول و تغییراتی ایجاد شود. این ها موضوعاتی است که باید در مورد آن با آقای روحانی بحث داشته باشیم.
*حمایت نقادانه را راهکار مناسب برای اصلاح طلبان می دانید. به نظر شما فعالان سیاسی اصلاح طلب تا کنون در این استفاده از این رویکرد موفق بوده اند؟ 
من فکر می کنم که اگر به گفتار  و برخی از رفتارهای آقای روحانی توجه داشته باشیم خواهیم دید که حمایت های نقادانه اصلاح طلبان تاثیرگذار بوده است، هرچند که این میزان تاثیرگذاری کافی نیست.
اصلاح روحانی طلبان اقتصادی تضعیف حمایت جریان عمومی نقادانه افکار ایجاد پوپولیستی مخالفان سیاسی عملکرد باشند گشایش رفتارهای شرایط بنابراین باشیم اجتماعی اهمیت انتظار تواند اینکه تاجرنیا توانند پاسخگویی بهبود مشکلات معیشتی گذاشته کسانی زمینه شعارهای تاثیر شرایطی حاکمیت میزان راهکار اهداف تاثیرگذار نهادها واقعیت تحریک نهادهای داشتند برجام اعتقاد استفاده گرفته تاکید عنوان فعالان وضعیت خواهند سرمایه اعلام موجود کاسته معیشت عدالت کننده