برگزیده ها
دولت مکلف به پرداخت بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم شد

مازندمجلس: مجلس دولت را مکلف کرد بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص پرداخت کند.

مازندمجلس:، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پنجشنبه سوم اسفند بندهای دیگر تبصره 17 بودجه 97 کل کشور را به تصویب رساندند.

نمایندگان در بند «ه» مقرر کردند که در راستای اجرائی کردن بند (چ) ماده (70) قانون برنامه ششم توسعه موضوع استقرار پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درمان کشور و مدیریت مصارف، کلیه شرکت‌ها و صندوق‌های بیمه پایه و تکمیلی درمان، دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری، سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر مکلفند نسبت به ارسال برخط اطلاعات بیمه شدگان خود و به‌روزآوری پایگاه مذکور به صورت رایگان حداکثر تا پایان شش‌ماهه اول سال 1397 اقدام و نسبت به بهره‌برداری از پایگاه مذکور از طریق جایگزینی ابزارهای الکترونیکی به جای دفترچه، جهت ارائه کلیه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان تحت‌پوشش خود استفاده کنند.

به علاوه با موافقت نمایندگان مجلس، کلیه مراکز بهداشتی، تشخیصی، درمانی و دارویی اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی مکلفند خدمات خود را از طریق استحقاق‌سنجی از پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان و براساس ضوابط اعلام‌شده توسط سازمان بیمه سلامت ایران، ارائه نمایند. همچنین سازمان بیمه سلامت ایران مکلف به حذف پوشش بیمه‌ای خود با سایر سازمان‌های بیمه‌ای است که شیوه‌نامه همپوشانی این حکم توسط سازمان بیمه سلامت ایران تدوین و ابلاغ می‌شود.

وکلای ملت همچنین در بند «و» تبصره نیز در راستای اجرای ماده (62) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مکلف به تأمین تسهیلات لازم برای هدف قانون مبنی بر تأمین مسکن یکصدهزار نفر کرده که یارانه تسهیلات از منابع موجود در این قانون از ردیف 131600 جدول شماره (7) تأمین خواهد شد.

با موافقت مجلس، ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان‌قیمت تا سقف دویست میلیون (200.000.000)ریال بهره‌مند شده و تا پایان سال 1395 تسویه نموده‌اند، می‌توانند به‌شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان‌قیمت ایثارگری قانون بودجه سال 1397 بهره‌مند شوند.

ز- اعتبارات موضوع ماده (37) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به صورت صددرصد(100%) تخصیص‌یافته تلقی و پرداخت می‌شود.

وکلای ملت در بند الحاقی 1 تبصره 17 نیز وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی را با همکاری سازمانهای بیمه‌گر پایه سلامت مکلف کردند که حداکثر ظرف دو ماه نسبت به اصلاح نظام پرداخت به گلوبال برای حداقل 120 خدمت که دارای بار مراجعه بالا و بار هزینه‌ای بالا دارند اقدام کند.

طبق مصوبه نمایندگان تشریفات (پروتکل‌های) مورد نیاز خدمات سرپایی عمومی و تخصصی با استفاده از راهنمایی‌های بالینی برای حداقل هفتاد خدمت ضروری ظرف مدت سه ماه و بدون هرگونه ایجاد بارمالی تدوین می‌شود.

 با موافقت نمایندگان سازمانها و ارگانهای غیردولتی که به هر نحوی از منابع عمومی دولت استفاده می‌کنند باید از تعرفه بخش دولتی تبعیت کنند؛ همچنین در مناطقی که سایر بخشها از جمله سازمان تامین اجتماعی، شهرداری و نیروهای مسلح امکانات بیمارستانی و ارائه خدمات دارند باید به کلیه افراد بیمه‌شده با تعرفه دولتی خدمت ارائه کنند.

مجلس در ادامه دولت را مکلف کرد بخشی از خدمات دارویی و درمان بیماران نازایی را مشمول بیمه پایه سلامت قرار داده و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام اس، بال پروانه‌ای و اوتیسم را همانند بیماران خاص محاسبه و از جدول شماره(7) ردیف 1290015 پرداخت کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند الحاقی 2 تبصره 17 بودجه 97 به بنیاد شهید و امور ایثارگران اجازه داند 4 هزارو 500 فقره وام مسکن از محل سهمیه سال 1397 را مجدداً برای ایثارگران که در سنوات قبل از این تسهیلات استفاده کرده‌اند و در حال حاضر در زمینه مسکن دارای مشکلات اساسی و حاد بوده و فاقد مسکن باشند، تخصیص دهد و بدون رعایت سایر ضوابط برای ساخت یا خرید مسکن معرفی کند.

 مجلس شورای اسلامی با تصویب بند الحاقی 3 این تبصره از بودجه سال آینده کل کشور، تبصره(3) ماده‌ واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 30 شهریور 1372 را نیز به‌شرح زیر اصلاح کرد:

بعد از عبارت «مطلقه شده و » عبارت «یا همسر ایشان فوت نموده باشد» اضافه و بعد از عبارت «از همان تاریخ طلاق»  عبارت «و یا فوت همسر به شرط نداشتن حقوق و مستمری» اضافه می‌گردد.

قانون مجلس خدمات نمایندگان تبصره بودجه اسلامی تسهیلات سلامت پرداخت پایگاه ارائه استفاده تأمین عبارت درمان بیماران الحاقی تصویب موافقت دولتی همچنین بیمه‌ای درمانی اطلاعات شورای نمایندگان مجلس موضوع ایثارگران تعرفه تنظیم الحاق اضافه مقررات عمومی بهره‌مند وکلای اصلاح حداقل ارزان‌قیمت سنوات دارند منابع شماره دارای اقدام اجرائی بیمه‌شدگان مدیریت نیروهای راستای اوتیسم هزینه متابولیک پروانه‌ای اجتماعی سازمان‌های پایان دارویی غیردولتی ضوابط حداکثر مذکور بیمه‌گر مکلفند شدگان تدوین