برگزیده ها

مازندمجلس: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون همسر شهید شوند.

مازندمجلس: نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (پنجشنبه) و در جریان بررسی بودجه بند ج تبصره ۱۷ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
نمایندگان همچنین با تصویب بند و تبرصه ۱۷ مقرر کردند در راستای اجرای ماده (۶۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف به تأمین تسهیلات لازم برای هدف قانون مبنی بر تأمین مسکن یکصدهزار نفر بوده و یارانه تسهیلات از منابع موجود در این قانون از ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷) تأمین می‌گردد.
طبق این مصوبه ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان‌قیمت تا سقف دویست میلیون (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال بهره‌مند شده و تا پایان سال ۱۳۹۵ تسویه نموده‌اند، می‌توانند به‌شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان‌قیمت ایثارگری قانون بودجه سال ۱۳۹۷ بهره‌مند شوند.
به موجب بند ز -  تبصره ۱۷ که به تصویب مجلس رسید اعتبارات موضوع ماده (۳۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به صورت صددرصد (۱۰۰%) تخصیص‌یافته تلقی و پرداخت می‌شود.
همچنین به موجب بند الحاقی بند ۲- تبرصه ۱۷  لایحه بودجه که به تصویب مجلس رسید بنیاد شهید و امور ایثارگران می تواند چهار هزار و پانصد فقره وام مسکن از محل سهمیه سال ۱۳۹۷ را مجدداً برای ایثارگران که در سنوات قبل از این تسهیلات استفاده نموده‌اند و در حال حاضر در زمینه مسکن دارای مشکلات اساسی و حاد بوده و فاقد مسکن باشند، تخصیص دهد و بدون رعایت سایر ضوابط برای ساخت یا خرید مسکن معرفی نماید.
همچنین طبق بند الحاقی ۳- تبصره ۱۷، تبصره (۳) ماده‌ واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب ۳۰ /۶/ ۱۳۷۲ به‌شرح زیر اصلاح می‌شود: بعد از عبارت «مطلقه شده و » عبارت «یا همسر ایشان فوت نموده باشد» اضافه و بعد از عبارت «از همان تاریخ طلاق»  عبارت «و یا فوت همسر به شرط نداشتن حقوق و مستمری» اضافه می‌گردد.
نمایندگان همچنین بندی را به تبصره ۱۷ الحاق کردند که براساس آن والدین شهدای شاغل در دستگاه‌های اجرایی براساس قانون مدیریت خدمات کشوری از کلیه اعتبارات قانون همسر شهید برخوردار می‌شوند.
طبق مصوبه دیگر نمایندگان در بند الحاقی به تبصره ۱۷ والدین شهدایی که تحت تکلف فرزند شهید نبودند از مزایای متعلق به شهید برخوردار می‌شوند.
قانون تبصره تسهیلات تصویب همچنین بودجه ایثارگران نمایندگان عبارت الحاق والدین مجلس اعتبارات تأمین می‌شوند الحاقی برخوردار بنیاد براساس می‌گردد اضافه بهره‌مند اسلامی نموده‌اند ارزان‌قیمت سنوات مصوبه درآمد لایحه موضوع اجرایی دستگاه‌های شهدای ۱۳۱۶۰۰ شماره تبرصه تنظیم پرداخت باشند اشتغال مقررات