برگزیده ها

مازندمجلس: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی از معامله گازی با مصر سرخوش است که با توجه به تهدیدهای حزب الله مبنی بر حمله به سکوهای گازی، عمر این شادی کوتاه به نظر می‌رسد.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان  سردبیر این روزنامه با اشاره به خوشحالی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل از معامله گازی با مصر، نوشت: با توجه به اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و با در نظر گرفتن اینکه حرف و عمل او یکی است، باید گفت این شادی موقتی است.
فشار داخلی و خارجی بر نتانیاهو به منظور لزوم کاهش تنش با لبنان
نکته قابل توجه اینکه کابینه نتانیاهو اخیرا به منظور لزوم کاهش شدت جنگ لفظی با حزب الله و تهدیدهای آن در سطح داخلی و خارجی سخت تحت فشار قرار گرفته است تا به طور جدی تلاش کند اختلاف بر سر میدان های نفتی و گازی با لبنان را حل و فصل کرده و مانع جنگی شود که چه بسا ویرانگر خواهد بود.
این فشارها در حالی است که نتانیاهو در پی قرارداد موسوم به "قرارد اد گاز قرن" با مصر به ارزش 15 میلیارد دلار احساس شادی و خوشحالی می کند، حال آنکه سید حسن نصرالله در تازه ترین سخنرانی خود تهدید کرد چنانچه شورای عالی دفاع لبنان در خصوص منابع گازی به اسرائیل چراغ سبز بدهد،  آماده حمله به سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه است.
ترس بی سابقه اسرائیلی ها از احتمال آغاز جنگ
در این شرایط اسرائیلی ها به میزان بی سابقه ای از احتمال وقوع جنگ که با تمام جنگ های قبلی از نظر میزان ویرانگری و خسارت های جانی و مالی متفاوت خواهد بود، احساس نگرانی می کنند، این در حالی است که اختلاف بر سر منابع گازی معروف به "فاز نهم" در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی بین لبنان و اسرائیل بالا گرفته است.
سخنان آشکار سید حسن نصرالله خطاب به اسرائیل
در همین ارتباط سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود به وضوح  گفت، هدف اصلی در رویارویی آینده نه مرزهای زمینی بلکه مرزهای دریایی خواهد بو د و منابع گازی ضامن آینده اقتصادی لبنان و حل بیشتر مشکلات مالی  آن برای همیشه است و این موضوع به موضوع مرگ و زندگی برای تمام لبنانی ها از هر نژادی با هر وابستگی ای تبدیل شده است.
ادعای اسرائیل در مورد منابع گازی فاقد سند قانونی است
در این میان ادعای کابینه اسرائیل مبنی بر اینکه این منابع گازی تا حدودی در مرزهای آن قرار دارد، بدون هیچ سند قانونی است، زیرا مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی به هیچ وجه از سوی هیچ طرف مستقل و کارشناس ترسیم نشده است چه برسد به اینکه سازمان ملل و یا هر سازمان بین المللی دیگر آن را تایید کرده باشد.
همچنین مسئولان لبنانی مرزهای زمینی موسوم به خط آبی را که سازمان ملل در  سال 2000  پس از عقب نشینی ارتش شکست خوره اسرائیل از جنوب لبنان ترسیم کرد، به رسمیت نشناخته اند از همین رو نمی توان به آن به عنوان ترسیم مرزهای دریایی لبنان استناد کرد و این چیزی است که حزب الله که موشک و قدرت پرتاب آن را در اختیار دارد، بر آن تاکید کرده است.
اعتراف مسئولان اسرائیلی به تغییر شرایط با گذشته
از سوی دیگر "نفتالی بنت" وزیر آموزش اسرائیل و عضو شورای وزیران که از افسران ارتش است، در جریان مانوری که در یکی از مدارس اسرائیل به منظور سنجش میزان آمادگی جبهه داخلی برگزار شد، سطح خطر را بالا دانست و گفت، پیش بینی ها حاکی از این است که هر  جنگ جدیدی موجب وارد آمدن خسارت ها در سطحی می شود که پیش از این سابقه نداشته است زیرا اسرائیل از سال 1967 اختیار ابتکار عمل را ندارد و زمان ورود به جنگ در خاک همسایگان عربی بدون اینکه به اسرائیل هیچ آسیبی و ارد شود، برای همیشه پایان یافته است.
اذعان وزیر جنگ اسرائیل به راهبرد دفاعی و نه هجومی
همچنین "اویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسرائیل اظهاراتی با همین مضمون داشته و چند روز پیش گفت، اسرائیل در هیچ جنگی پس از جنگ شش روزه پیروز نشده اهست و راهبرد کنونی آن دفاعی است.
آنچه بیش از هر چیزی سران اسرائیل را نگران می کند، نفوذ ایران در منطقه و بازوهای نظامی و دست بزن آن به ویژه حزب الله است که البته با رها به طور آشکار به این نگرانی اشاره کرده اند که نمونه آن اظهارات نتانیاهو در این خصوص به ویژه در برابر کنفرانس امنیتی مونیخ بود.
در این میان فرمانده نیروی هوایی اسرائیل با افتخار اعلام کرد، در طول پنج سال اخیر  هواپیماهای او صد بار خاک سوریه را در هدف  حمله قرار دادند اما نگفت که این حملات نتوانستند مانع انتقال 150 هزار موشک به حزب الله در جنوب لبنان شود و از توسعه موشک "سام-5" جلوگیری کند؛ موشکی که موفق شد برای اولین بار از سال 2000 و و رود آن به ناوگان نظامی، جنگنده اف 16 اسرائیل را سرنگون کند.
شادی زودهنگام و موقتی نتانیاهو
به هر حال نتانیاهو هنوز از قرارداد صادرات گاز به مصر سرخوش است اما چه بسا اگر جنگ شعله ور شود و موشک های حزب الله مثل باران بر سکوی های گاز فرود آمده و آن را به ستونی از آتش تبدیل کند،  این شادی او موقتی باشد زیرا سید حسن نصرالله آماده و منتظر این لحظه تاریخی است چرا که حرف هایش را عملی می کند و اگر تهدید کند به اجرا در می آورد.
منابع گازی مستعد شعله ور شدن به روی اسرائیل
از سوی دیگر باید در نظر داشت گاز شرق دریای مدیترانه عربی و لبنانی، فلسطینی، سوری و مصری است و چنانچه اسرائیل به فکر بازی با آن بیفتد، به سرعت شعله ور می شود زیرا عرب های امروز و یا تعداد قابل توجهی از آنان با گذشته تفاوت پیدا کرده اند و دیگر جنگنده های اسرائیل ساخت آمریکا آنان را به وحشت نمی اندازد چرا که قوانین بازی تغییر کرده است.
اسرائیل لبنان مرزهای نتانیاهو منابع نصرالله اینکه لبنانی دریایی منظور اسرائیلی سابقه میزان ترسیم داخلی موقتی آینده آشکار زمینی اشغالی دفاعی جنگنده فلسطین نظامی راهبرد همیشه تغییر نگرانی مسئولان قانونی ادعای موضوع تبدیل اختیار دریای کابینه گرفته اختلاف قرارداد خارجی اظهارات روزنامه اشاره خوشحالی موسوم احساس رویارویی مدیترانه احتمال شرایط آماده شورای سخنرانی تهدید چنانچه خسارت