برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه واشنگتن پست روز جمعه در گزارشی نوشت: کنگره آمریکا در مورد برجام، بلاتکلیف و منتظر است دولت دونالد ترامپ با شرکای اروپایی خود در این مورد به توافق دست یابد.

مازندمجلس: واشنگتن پست افزود: اروپایی ها به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته ای در ضمن مجازات ایران و راضی کردن ترامپ هستند. 
به گزارش نامه نیوز فرانسه، آلمان و انگلیس از ماه ها قبل تلاش کرده اند ترامپ را متقاعد کنند که خواستار هم رای شدن با وی در مورد سخت گیری بر ایران در مورد برخی مسائل از جمله آزمایش های موشکی هستند. اگر این کشورها بتوانند بر ترامپ تاثیر گذارند، امید دارند که وی با حفظ بی کم و کاست توافق هسته ای موافقت کند.
دولت آمریکا و در راس آن وزارت امور خارجه این کشور مذاکرات مفصلی را با اروپایی انجام داده که تا قبل از سرآمدن مهلت 12 ماه می (23 اردیبهشت ماه 1397) که ترامپ به عنوان تاریخ خروج خود از برجام تعیین کرده است، راهی برای پرداختن به موضوعات مدنظر رئیس جمهوری آمریکا بیابد.
بسیاری از افراد دخیل در این مساله، موفقیت در آن را ممکن و مطلوب می دانند، به طوری که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته این مذاکرات را بسیار نتیجه بخش برشمرد.
ترامپ همچنین کنگره آمریکا را مامور اعمال تغییراتی قانونی در توافق هسته ای در همین چارچوب زمانی کرده است. رئیس جمهوری آمریکا نه تنها خواسته موضوع های غیرهسته ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد، بلکه همچنین خواستار تغییر توافق به منظور حذف بند غروب برجام، سخت تر کردن قوانین و مقررات مربوط به بازرسی و محدود کردن تولید موشک های دوربردی است که که آمریکا مدعی است می تواند برای حمل کلاهک های هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.
توافق هسته ای با اقبال کمی در کنگره همراه بوده و برخی جنگ طلبان جمهوریخواه آمریکا خواستار نابودی تمام و کمال توافق شده اند.
واشنگتن پست نوشت: تا اواخر سال گذشته میلادی، زمانی که کاخ سفید به کشورهای اروپایی گفت از مداخله در امور داخلی آمریکا خودداری کنند، این کشورها بخش اعظم تلاش های اقناع کننده خود در ارتباط با توافق را متوجه قانونگذاران آمریکایی کرده بودند.
حال کنگره در مورد این مساله، بلاتکلیف و منتظر است که ببیند آیا دولت آمریکا می تواند به توافقی با شرکای خود در اروپا دست یابد.باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته گفت: ما باید به خاطر دمکرات ها، اروپایی ها را داشته باشیم.
وی افزود: دمکرات ها به چیزی که اروپایی ها از آن حمایت نکنند، رای نمی دهند. منتظر می مانیم تا دولت با دوستان اروپایی مان به پیشرفتی نائل شود.
واشنگتن پست نوشت: برای سه متحد برجسته اروپایی واشنگتن، خروج آمریکا از توافق یا پافشاری اش بر نگارش دوباره موضوع هایی که این کشورها خواهان آن نیستند، می تواند جدی ترین شکاف بین المللی را با دولت آمریکا رقم زند.
ترامپ به تازگی در توییتی از اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی)، کنگره و وزارت دادگستری این کشور به شدت انتقاد کرد که چرا موضوع بازگرداندن یک میلیارد و 700 میلیون دلار از وجوهات مسدود شده ایران به تهران را به موجب توافق هسته ای، مورد بررسی قرار نداده اند. ترامپ همچنین در زمان تعیین مهلت ماه می گفت که توافق امتیارهای بسیاری را در اختیار ایران قرار داده است. مخالفت وی سپس از سوی رژیم صهیونیستی و دیگر مخالفان منطقه ای ایران همچون عربستان انعکاس یافت.
ترامپ از آغاز عهده داری منصب رئیس جمهوری آمریکا، کشورهای اروپایی را به نرمش در برابر ایران و علاقمندی به سرمایه گذاری در این کشور متهم کرده است. دو حکم قانونی، فرصت تهدید توافق هسته ای را در اختیار ترامپ قرار داده است. یکی که از سوی کنگره اعمال شده، رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می کند هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق را مورد تائید قرار دهد. ترامپ پس از دو بار تائید کردن این مساله، اکتبر گذشته (مهر ماه) اعلام کرد که دیگر تائیدیه ای را منتشر نخواهد کرد.
حکم دیگر به تحریم های قبل از توافق هسته ای مربوط است که باید هر 120 روز یکبار از سوی رئیس جمهوری آمریکا تعلیق شود. ترامپ اواسط ماه گذشته میلادی این تحریم ها را تعلیق کرد و هشدار داد که تنها در صورتی دوباره این کار را انجام می دهد که متحدان اروپایی واشنگتن با اصلاح به قول وی کاستی های توافق هسته ای موافقت کنند.
هر یک از متحدان اروپایی، پاسخ متفاوتی به تهدیدها و خواسته های ترامپ داده اند. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه سعی در جلب نظر همتای آمریکایی اش کرده و رفتار غیرهسته ای ایران را زیر سئوال برده و کوشیده است در مقابل ترامپ با سخنان اشتباه یا ناآگاهانه در مورد مفاد توافق یا پایبندی ایران به آن، نایستد.
مکرون که قرار است وزیر خارجه اش به زودی از تهران دیدن کند، همچنین سفر برنامه ریزی شده ای به ایران را به بعد موکول کرده است. وی قرار است اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت 1397) به آمریکا سفر کند.
آلمان بین انتقاد علنی و کمی در لفافه، درخواست برای حفظ وحدت اروپا و بازتاب وضعیت امور، مردد مانده است. وزیر دفاع آلمان هفته گذشته در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ از رویکرد به شدت نظامی ترامپ در برابر جهان انتقاد کرد. در همان کنفرانس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که ما دیگر آمریکایمان را نمی شناسیم.
انگلیس نگرانی های بیان شده از سوی دیگر کشورها را تکرار کرده و خود را برای یافتن راهی جهت جلب رضایت ترامپ، مشتاق نشان داده است.
ترزا می نخست وزیر انگلیس در جریان دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برلین گفت که دو کشور آماده اند تمهیدات مناسب تری را به منظور پرداختن به نگرانی های آمریکا در مورد رفتارهای ایران اتخاذ کنند.
آمریکا توافق ترامپ اروپایی جمهوری گذشته کنگره آلمان واشنگتن همچنین خارجه کشورها خواستار موضوع مساله انتقاد انگلیس تواند برجام برابر اختیار منتظر تهران یکبار دمکرات دوباره اروپا تعلیق مکرون جریان کنفرانس نگرانی متحدان آمریکایی تائید اعلام تحریم پایبندی خواسته اردیبهشت تعیین پرداختن بسیاری مذاکرات وزارت افزود فرانسه موافقت اعمال قانونی مربوط اواخر میلادی منظور بررسی زمانی درباره غیرهسته کشورهای