برگزیده ها
اجاره سرسام‌آور غرفه‌های نمایشگاه بهاره/ فروش پسته‌های آلوده به افلاتوکسین توسط فروشندگان بی‌نام و نشان

مازندمجلس: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با بیان اینکه فقط قیمت پسته، بادام هندی و درختی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار برای رسیدن به نقدینگی ممکن است پسته را زیر قیمت خرید و یا با سود بسیار کم در روزهای پایانی سال عرضه کنند.

مازندمجلس:مطفی احمدی در مورد وضعیت قیمت آجیل و خشکبار شب عید، گفت: در یکی دو مورد از اقلام آجیل و خشکبار شبد عید افزایش قیمت داشته‌ایم که این افزایش قیمت‌ها مربوط به چند ماه گذشته بوده است و مرتبط با ایام پایانی سال نیست.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه سایر اقلام افزایش قیمت نداشته است، افزود:  پسته نسبت به سال گذشته به دلیل افت تولید افزایش قیمت داشت اما این افزایش قیمت مربوط به اواسط امسال بود و از آن زمان تاکنون قیمت این محصول تقریبا ثابت بوده و افزایش نداشته است. 

* افزایش قیمت پسته به دلیل افت در تولید

وی بیان داشت: سال گذشته برخی باغات پسته دچار سرمازدگی شد به همین دلیل تا حدودی در تولید وکیفیت این محصول امسال با افت مواجه شدیم  و طبیعی است که در این شرایط محصول با کیفیت‌تر با قیمت بالاتری عرضه شود و این اتفاق، افزایش قیمت پسته  را رقم زد.

احمدی همچنین با اشاره به افزایش نرخ دلار، گفت: بادام هندی و بادام درختی دو کالای وارداتی است که با افزایش قیمت دلار در دو ماه گذشته علاوه بر پسته افزایش قیمت داشته است. 

رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار تهران با تاکید بر اینکه بجز اقلام مذکور در هیچ محصول دیگری افزایش قیمت صورت نگرفته است، گفت: تخمه ژاپنی، بادام زمینی، تخمه کدو، فندق، انجیر از اقلام پر مصرف شب عید است که در این موارد هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. 

* فروش آجیل و خشکبار در نمایشگاه بهاره توسط فروشندگان گمنام

وی در پاسخ به این سوال که در دور اول  نمایشگاه بهاره (مصلی) فروشندگان آجیل و خشکبار افزایش 20 درصدی قیمت آجیل و خشکبار را عنوان کرده‌اند و برای این مورد چه توضیحی دارید، گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار در دور اول نمایشگاه بهاره که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شده است به هیچ عنوان عضو اتحادیه آجیل و خشکبار نیستند و چنین افزایش قیمت‌هایی را عنوان می‌کنند تا بتوانند کالای خود را با قیمت دلخواه خود بفروشند. 

احمدی با تاکید بر اینکه اصناف  از 8 تا 18 اسفند ماه در نمایشگاه‌های بهاره شرکت  خواهند کرد گفت: البته اگر شرایط مورد درخواست اتحادیه آجیل و خشکبار در این نمایشگاه برای اعضا فراهم نشود، ممکن است طی این مدت هم در نمایشگاه بهاره شرکت نکنیم.  

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان داشت: در دوم نمایشگاه بهاره در مصلی امام خمینی (ره)، بوستان ولایت، پارک ارم، فرهنگسرای خاوران و حکیمه تهران پارس برگزار می‌شود که در این دوره قرار است اصناف با مجوز اتاق اصناف و زیر نظر اتحادیه‌های مربوط در آن شرکت کنند که  اگر شرایط شرکت در این دوره مناسب باشد، اتحادیه آجیل و خشکبار اعضا خود را برای شرکت به نمایشگاه معرفی و اعلام می‌کند.

وی افزود: پیشنهاد ما برای شرکت در دور دوم نمایشگاه مصلی(ره) و سایر مکان‌های نمایشگاه‌ها  اجاره غرفه با قیمت مناسب است در حالی که در دور اول نمایشگاه مصلی (ره) اجاره بالایی از شرکت کنندگان دریافت شده است.

* هزینه اجاره غرفه‌های نمایشگاه بهاره بسیار زیاد است

احمدی گفت: پیشنهادی که به اتحادیه آجیل وخشکبار برای اجاره این غرفه‌‌ها داده شده بسیار بالاست که قطعا اعضای اتحادیه توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند. 

احمدی گفت: فروشندگان آجیل و خشکبار در دوره اول نمایشگاه  به هیچ عنوان عضو اتحادیه نیستند و این فروشندگان بدون اطلاع اتحادیه و با مجوز برگزار کنندگان نمایشگاه بهاره در دوره اول شرکت کرده‌اند هیچ نظارتی هم از سوی اتحادیه بر فروش آنها صورت نمی‌گیرد. 

وی افزود: این افراد به صورت موقت برای شب عید به این کار وارد می‌شوند و هر کالایی را با هر قیمتی در این نمایشگاه‌ بدون هیچ نظارتی عرضه می‌کنند. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه حتی این فروشندگان پسته آب خندان که فروش آن ممنوع است را عرضه می‌کنند، گفت: پسته آب خندان پسته‌ای است که مغز آن کامل نشده و دهن آن بسته است. 

* عرضه پسته با سم آفلاتوکسین توسط فروشندگان بی‌نام و نشان

وی افزود: پسته دهان بسته توسط دستگاه‌ و به روش بهداشتی باز و آماده عرضه به بازار می‌شود اما متاسفانه برخی این کار را با روش غیربهداشتی انجام می‌دهند که منجر به تولید سم افلاتوکسین در پسته می‌شود. 

احمدی در مورد روش شناسایی این نوع پسته از سایر پسته‌ها گفت: پوست این پسته را وقتی بین دو انگشت قرار می‌دهید حالتی فنر مانند دارد و شکسته نمی‌شود زمین اینکه پسته موجود در پوست هم کوچک است و کاملا در پوست پسته لق می‌زند. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه هیچکدام از اعضای اتحادیه آجیل و خشکبار مبادرت به فروش چنین پسته‌ای نمی‌کنند، گفت: متاسفانه این پسته‌ها توسط برخی وانتی‌ها و افرادی که به صورت موقت به فروش آجیل و خشکبار در شب عید روی می‌آورند عرضه می‌شود.

وی بیان داشت: براساس قانون نظام صنفی فقط اتاق اصناف و اتحادیه می‌توانند نمایشگاه فصلی برگزار کنند و اگر هم شرکتی خواهان حضور در نمایشگاه شد باید این کار با موافق اتاق اصناف صورت گیرد. 

احمدی گفت: متاسفانه برگزاری نمایشگاه بهاره بخاطر برخی مسائل مالی  دست خوش مسائل مختلفی می‌شود و برگزار کنندگان نمایشگاه بعد از اخذ موافقت از اتاق اصناف بدون در جریان قرار دادن اتحادیه‌ها، غرفه‌ها را به افرادی ناشناخته کرایه می‌دهند. 

وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری آجیل و خشکبار در نمایشگاه بهاره بیان داشت: آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و براساس عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌گذاری می‌شود. 

احمدی اظهار داشت:  اما برای نمایشگاه بهاره قیمت‌ها توسط کارشناسان اتحادیه  و براساس فرمول مشخص تعیین می‌شود و در هر غرفه نمونه جنس با قیمت کارشناساسی اتحادیه که به مهر و امضا رئیس اتحادیه رسیده است قرار می‌گیرد و در صورت نوسان قیمت در طول برگزاری نمایشگاه بهاره قیمت‌ها بازنگری می‌شود. 

وی افزود: اما اکنون فروشندگان آجیل و خشکبار در نمایشگاه بهاره فاقد هر گونه قیمت گذاری از سوی اتحادیه هستند و خودشان قیمت‌ها را برای فروش تعیین می‌کنند. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران بیان داشت: قیمت آجیل و خشکبار هم در سطح شهر توسط بازرسین اتحادیه رصد و کنترل می‌شود و با هر گونه گران‌فروشی برخورد قانونی صورت می‌گیرد. 

احمدی اظهار داشت: اتحادیه آجیل و خشکبار 1200 عضو دارد و این اعضا دارای جواز رسمی هستند و هر گونه فعالیت آنها توسط بازرسین و سایر گشت‌ها از جمله تعزیرات رصد می‌شود. 

* احتمال افت قیمت پسته 

وی در مورد قیمت پسته هم بیان داشت: احتمال کاهش قیمت این محصول وجود دارد. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار افزود: هرگاه قیمت یک محصول وکالایی افزایش می‌یابد مردم نسبت به خرید آن کمتر اقدام می‌کنند و از آنجایی که فروشندگان خواهان فروش کالای خود و تبدیل آن به نقدینگی هستند ممکن است این کالار را  در ایام پایان سال با سود کمتری بفروشند و یا حتی زیر قیمت خرید عرضه کنند تا بتوانند به پول خود برسند. 

احمدی با بیان اینکه صنف آجیل و خشکبار در این مورد صحبت‌هایی با اتحادیه انجام داده است، گفت: ما از اعضا اتحادیه خواسته‌ایم در صورت انجام این کار حتما موضوع را با اتحادیه آجیل و خشکبار در میان بگذارند تا قیمت‌‌گذاری اتحادیه زیر سوال نرود. 

 

 

 

اتحادیه خشکبار نمایشگاه افزایش بهاره احمدی فروشندگان اینکه افزود محصول برگزار اجاره اصناف تولید تاکید عنوان اقلام قیمت‌ها گذشته کالای کنندگان بادام تهران متاسفانه براساس مربوط شرایط افرادی پسته‌ها پسته‌ای بازار می‌دهند اظهار می‌گیرد بازرسین احتمال تعیین خندان برگزاری مسائل قیمت‌گذاری خواهان مناسب قیمتی بی‌نام کرده‌اند وخشکبار پسته  نداشته امسال خمینی افلاتوکسین بسیار اعضای غرفه‌های بفروشند نیستند بتوانند نظارتی