برگزیده ها
ابزار دولت برای مدیریت بازار ارز غیرکارشناسی بود/ افزایش سود سپرده‌ها تیر خلاص به تولید کشور

مازندمجلس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بازار ارز قابل مدیریت است، اما ابزاری که دولت برای آن استفاده کرد، کاملا غیرکارشناسی بود.

مازندمجلس: محمدرضا پورابراهیمی اشاره به اهمیت مدیریت نرخ ارز به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی کشور اظهار داشت: بازار ارز نشان داد که قابل مدیریت است، اما ابزاری که دولت برای آن استفاده کرد، کاملا غیرکارشناسی بود. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: نرخ ارز از مولفه‌های مهم اقتصاد کشور است و باید به شکلی مدیریت شود که آثار و تبعات ناشی از تغییرات آن در بخش‌های مختلف اقتصادی مدنظر قرار گیرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش ارزهای خارجی در مقابل ریال کشور بودیم به نحوی که ارزش پول ملی ما تقریبا 25 درصد کاهش یافت و این مسأله شرایط ویژه‌ای را در اقتصاد ایجاد می‌کند که یک اثر آن اثر تورمی در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه این اثر تورمی در ابتدا بر روی کالاهای وارداتی مشهود خواهد بود، افزود: بخش دوم ناشی از افزایش نرخ ارز، آثار تورمی در کالاهای مشابه داخلی است که به تدریج افزایش می‌یابند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیامد کاهش ارزش پول ملی، آثار تورمی، کاهش قدرت خرید و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها خواهد بود، البته بعضی اعتقاد دارند که افزایش ارزهای خارجی در برابر ریال ما، افزایش صادرات کشور را به دنبال دارد، چون درآمدهای صادراتی را برای صادر کننده افزایش می‌دهد.

پورابراهیمی ادامه داد: اگر چه این موضوع می‌تواند به عنوان فرمول کلان درست باشد، اما سوابق تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران نشان داده که به هیچ عنوان افزایش میزان صادرات ما ارتباط و همبستگی لازم را با تغییرات نرخ ارز به مفهوم کاهش ارزش پول ملی نداشته است.

وی با اشاره به شوک ارزی که سال 91 در اقتصاد ایران رخ داد، عنوان کرد: سال 91 ارزش پول ما به یک‌سوم رسید، اما نه‌تنها افزایش صادراتی و درآمدهای آن را شاهد نبودیم، بلکه به جای انتفاع از کاهش ارزش پول ملی در جهت صادرات، فقط تورم آن نصیب مردم شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دو هفته اخیر به دولت نسبت به مدیریت بازار ارز تذکر دادیم و دولت مکلف بود تا کار را مدیریت کند، اما رفتار دولت زیان‌ده بود و بیشتر مضرات داشتیم.

وی با اشاره به افزایش سود سپرده‌های بانکی گفت: این کار اگرچه به ظاهر بخشی از حجم نقدینگی را به سمت بازار بانکی سوق داد، اما آثار و پیامدهای ناشی از آن در حوزه اقتصادی موجب شد که ما شرایط ویژه را شاهد باشیم، یعنی تمام زحمات شورای پول و اعتبار و ... برای اینکه نرخ تامین مالی را در اقتصاد کشور مدیریت کنند به هدر رفت.

پورابراهیمی ابراز داشت: با اقدام اخیر دولت، نرخ ارز تا حدی تحت فضای تصمیم‌گیری در حوزه کلان کشور از فضای روانی خارج شده و به 4 هزار و 400 رسیده است، اما ابزاری که دولت برای این کار استفاده کرد مناسب نبود، بلکه صدمات زیادی به حوزه نظام بانکی کشور و بازار سرمایه کشور وارد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تصریح کرد: عملا افزایش سود سپرده‌ها و برگشت به 20 درصد به معنی افزایش نرخ تامین مالی، افزایش نرخ وام‌ها برای فعالان اقتصادی و تیر خلاص به تولید کشور بود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: شاید رویکرد اخیر دولت، بازار ارز را تا حدودی از التهاب انداخت، اما مانند این است که دارویی برای درمان یک درد تجویز کردیم، اما عوارض آن دیگر بخش‌ها را درگیر کرده است.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس راهکارهای مشخصی را از جمله الزامات دولت در راه‌اندازی حساب سپرده ارزی، ساماندهی صرافی‌ها، ایجاد بورس ارز و ... در حوزه فعالیت بازار ارز دارد که هفته آینده جمع‌بندی می‌کنیم و بر اساس قانون دولت را مکلف می‌کنیم کار را صورت دهد.

پورابراهیمی بیان داشت: دولت بدترین روش را برای کاهش التهاب‌های بازار ارز استفاده کرد و تبعات منفی آن کل نظام اقتصادی کشور را گرفته و نگرانی جدی بابت این تصمیم غیرکارشناسی و غیرمنطقی دولت در حوزه اقتصادی را شاهد هستیم.

افزایش اقتصادی بازار مدیریت اقتصاد پورابراهیمی عنوان شورای کمیسیون تورمی صادرات بانکی استفاده تغییرات اسلامی کرمان اشاره غیرکارشناسی کالاهای تصریح افزود سپرده‌ها صادراتی می‌کنیم تامین اینکه درآمدهای ایجاد مولفه‌های اظهار نماینده تبعات ارزهای ابزاری شرایط خارجی تولید