برگزیده ها
آلزایمرِ احزاب!

اختصاصی مازندمجلس: آلزایمر تنها مخصوص افراد مسن نیست. حتما شنیده‌ایم داستان پیرمرد‌هایی که روزی از خانه بیرون زده اما مسیر بازگشت را فراموش کرده و گم شده‌اند. ماجرای این روز‌های احزاب سیاسی استان نیز به همین منوال است.

اختصاصی مازندمجلس: آلزایمر تنها مخصوص افراد مسن نیست. حتما شنیده‌ایم داستان پیرمرد‌هایی که روزی از خانه بیرون زده اما مسیر بازگشت را فراموش کرده و گم شده‌اند. ماجرای این روز‌های احزاب سیاسی استان نیز به همین منوال است. 40حزب و تشکل سیاسی در استان مازندران کمیت و دکور مناسبی از فعالیت سیاسی را به نمایش گذاشته‌اند اما با توجه به نیروی انسانی و ظرفیت‌های موجود، تنها در بزنگاه‌های انتخاباتی کیفیت خوبی ارائه داده‌اند.

شهروندانی که به صورت برگه‌ی رای دیده می‌شوند

در پیچیده بودن علم سیاست شکی نیست. سیاست همواره بستر‌های مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را گسترده تا اهالی فن و فعالین سیاسی بر اساس زمینه فعالیت خود از این مجموعه پیچیده بهره‌برداری های متعدد داشته باشند. یقینا مشارکت درصد بالاتری از مردم در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی می تواند رقم زننده اصلاحات و موفقیت‌های بیشتر در این حوزه باشد. کما اینکه سیاستمداران نیز پشتوانه دیگری جز آرای مردم ندارند و در این میان مسئولیت تشویق مردم به حضور موثر در فعالیت های سیاسی و اجتماعی بر عهده احزاب می باشد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط معاون سیاسی و امنیتی استاندار، 40حزب و تشکل سیاسی در استان مازندران به ثبت رسیده است. پیشرفت در این حوزه مازندران را جزو معدود استان‌هایی قرار داده است که به افتتاح خانه احزاب و انتخابات خانه احزاب استان روی آورده تا از این نظر شرایط ایده‌آلی پیش روی فعالین سیاسی استان قرار گیرد. حال اگر بخواهیم به کارکرد احزاب در جوش و خروش اجتماعی و پویش های متعدد اجتماعی سیاسی در استان بپردازیم، نتایج اوضاع مناسبی را نشان نمی دهند. به گواه کارشناسان، خبرگان و صاحب نظران حوزه سیاست، دیگر نمی‌توان شهروندان را به صورت برگه‌ی رای دید. هر فرد در جامعه سرشار از پتانسیل های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می باشد. حال اینکه چرا در سالیان اخیر تنها در ایام انتخابات از این پتانسیل‌ها بهره گرفته می شود، سوال بزرگی است!

آسیب های احزاب فصلی و موسمی

از دیگر نکات قابل توجه در عدم کارکرد مثبت احزاب سیاسی در استان می‌توان به بازماندن تعداد زیادی از آن‌ها در اجرای وظایف سیاسی و تشکیلاتی خود اشاره کرد. در ادامه متن به ضرورت به عهده گرفتن و اجرای مسئولیت اجتماعی توسط احزاب اشاره خواهد شد اما پیش از آن نباید از نگارش این نکته غافل ماند که احزاب سیاسی استان، جز در زمان انتخابات نتوانسته‌اند رسالت سیاسی خود را به جای آورند. احزاب باید بازوی مشورتی مجامع تاثیرگذار استان باشند. تعامل احزاب سیاسی استان با مجمع نمایندگان، نشست های هم‌اندیشی و مشورتی، ارائه طرح و لایحه از طرف احزاب به مجمع نمایندگان استان و... فعالیت‌هایی بود که در سالیان اخیر می توانست صورت گیرد، اما با توجه برخی سیاست گذاری‌ها و همچنین نگاه نه چندان جامع به موضوع کار تشکیلاتی تاکنون صورت نگرفته است. یکی از آسیب‌های احزاب فصلی و موسمی دور ماندن از فعالیت‌های اجتماعی است. به آن میزان که شعار حمایت از منافع مردم در دستور کار احزاب قرار گرفته، در مقام عمل تنها شاهد غافل ماندن آن‌ها از مسئولیت‌های اجتماعی بوده‌ایم. زلزله کرمانشاه مصداق خوبی برای اثبات این ادعاست. هیچ‌گونه فعالیت ویژه‌ای از سوی احزاب استان برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه صورت نگرفت. حتی دریغ از یک پیام تسلیت. آلزایمر احزاب که این روزها به اوج خود رسیده است، بزرگترین تهدید برای آن‌ها به شمار می‌آید. یقینا احزاب با یک بازنگری کلی در روند کاری خود می توانند به برند معتبری در حوزه سیاست استان تبدیل شوند اما اکنون در شرایط متفاوتی به سر می برند. حتی کارگروه‌های تخصصی احزاب نیز در ارائه طرح‌های مفید به مجمع نمایندگان و مسئولان ارشد استان ناتوان‌اند. این عدم توانایی در انجام وظایف مستشاری و همچنین رسالت اجتماعی، نتیجه سال‌ها رقابت سیاسی فرسایشی می باشد.

لزوم برندسازی برای احزاب استان

برای حل معضلات متعدد استان باید از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد. علاوه بر نیروی انسانی جوان، جغرافیای کم نظیر و... احزاب متعدد نیز جزو پتانسیل‌های استان به حساب می آیند. اگر از زاویه دیگری به موضوع بنگریم در می‌یابیم که احزاب با وجود پتانسیل های فراوان به دلیل نگاهی صرفا سیاسی به موضوعات، نتوانسته‌اند به برند تاثیرگذاری در حوزه کار‌های تشکیلاتی تبدیل شوند. اکنون در دوران گسترش رسانه‌های مجازی و افزایش اثر‌گذاری احزاب سیاسی از طریق رسانه‌ها و تکنیک‌های تبلیغاتی قرار داریم. امروز احزاب، تشکل‌ها و نهاد‌ها برای حل معضل لباس کارشناسی و بیرون گودنشینی را از تن در آورده و وارد معرکه شده‌اند. پیشنهاد می دهند، مسئولین مربوط را به مناظره و چالش دعوت می‌کنند و برای برون‌رفت از مشکلات طرح و لایحه ارائه می‌دهند اما احزاب سیاسی استان مازندران امروز تنها به کانون‌های نقد و بررسی تبدیل شده‌اند. اکنون که بخش‌های مختلف بودجه سال 97 بازخورد های متفاوتی را به همراه داشته است، باید به این نکته اشاره کرد که ذیل بودجه وزارت کشور ردیفی با عنوان "راهبری و توانمند سازی احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و تشکل‌های صنفی" به مبلغ 57 میلیارد ریال برابر با 5 میلیارد و 700 میلیون تومان برای احزاب و جمعیت‌ها پیشنهاد شده است. امید که این بودجه در جهت هم‌افزایی، مشارکت و اتحاد بیشتر مصرف شود.

مازندمجلس احزاب برندسازی مسئولیت اجتماعی