برگزیده ها

مازندمجلس: اعتماد نوشت: چندي پيش بود كه نامه‌اي خطاب به رهبري انقلاب از سوي محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت‌هاي نهم و دهم منتشر شد كه در آن نسبت به برخي مشكلات در كشور ابراز نگراني و البته راه‌حلي نيز براي حل مشكلات ارايه كرده بود.

مازندمجلس: راه‌حل‌هايي كه نياز به تغييراتي جدي و دگرگون‌كننده در نظام اداري كشور داشت.نامه محمود احمدي‌نژاد خطاب به رهبري بعد از چند روز همچنان واكنش‌هايي به دنبال دارد. علي مطهري، ‌نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي ديروز با انتشار يادداشتي به بررسي اين نامه پرداخت.
به گزارش نامه نیوز نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با طرح اين سوال كه آيا اظهارات احمدي‌نژاد به معني تهديد قوه قضاييه براي افشاي حقايق است؟خطاب به وي گفت: «بسياري از پيشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود كه اينها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌هاي خودتان مي‌گفتيد.»
او در بخش ديگري از اين يادداشت كه در اختيار ايسنا قرار داده‌بود، نوشت: «درخواست برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس بدون مهندسي شوراي نگهبان و دخالت نهادهاي نظامي و امنيتي، مفهوم مخالف آن اين است كه در انتخابات‌هاي اخير، خصوصا در سال‌هاي ۸۴ و ۸۸ كه آقاي احمدي‌نژاد در متن قضايا بوده است، مهندسي شوراي نگهبان و دخالت نهادهاي نظامي و امنيتي وجود داشته است. »
علي مطهري همچنين با اشاره به خواسته احمدي‌نژاد براي آزادي زندانيان سياسي تاكيد كرد: «درخواست آزادي زندانيان سياسي و سخت نگرفتن به منتقدان نيز چيزي است كه بسياري از مصلحان جامعه بارها اعلام كرده‌اند و البته آقاي احمدي‌نژاد هم حق دارد آن را اعلام كند اما بايد بداند كه بسياري از زندانيان سياسي به خاطر حوادث سال ۸۸ و پس از آن زنداني شده‌اند؛ حوادثي كه آقاي احمدي‌نژاد سلسله‌جنبان آن بود. در مجموع به آقاي احمدي‌نژاد بايد گفت بسياري از پيشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود كه اينها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌هاي خودتان مي‌گفتيد تا شائبه «كلمه حق يراد بها الباطل» در اذهان تداعي نشود و خلاصه به قول شاعر: آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا؟»
محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين نيز شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين ضمن اشاره به تحركات سياسي رييس‌جمهور سابق در ماه‌هاي اخير گفت: «حركات احمدي‌نژاد دارد يك مقدار تند مي‌شود. اين حركات ابتدا به بهانه عملكرد برخي قوا بود اما الان به سمت ايرادگرفتن از كليت نظام مي‌رود. »
باهنر پيرامون اين سوال افكار عمومي كه چرا با حركات احمدي‌نژاد برخورد نمي‌شود، گفت: «مقامات قضايي گفته‌اند كه براي برخورد آمادگي وجود دارد و به اندازه كافي هم جرم مرتكب شده است ولي شرايط برخورد بايد فراهم شود. »
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين ادامه داد:« فقط مي‌توانيم بگوييم كه در آخر مسير پرت نشويم و ان‌شاءالله عاقبت همه ما ختم به خير شود. » سه نفر از فعالان سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «اعتماد» از نوع مواجهه با اين نامه گفتند. عبدالله ناصري معتقد است كه نيت آقاي احمدي‌نژاد از انتشار اين نامه مشخص است و جامعه تمايل دارد كه حتما پاسخ نامه را بشنود. حسن رسولي بيان مي‌كند كه اگر اين نامه با عملكرد او در دوران رياست‌جمهوري‌اش منطبق بود، آن وقت ابراز دغدغه آقاي احمدي‌نژاد باور‌پذير‌تر بود. مصطفي درايتي نيز مي‌گويد كه حتي اگر در اين نامه حرف حق هم بگويد به دليل اينكه پيشينه مناسبي در گذشته نداشته است، چندان قابل توجه نخواهد بود.
نيت روشن است
عبدالله ناصري هم در یادداشتی نوشت: جامعه از فلسفه نامه اخير آقاي احمدي‌نژاد مطلع است و انگيزه‌هاي نويسنده نامه را مي‌داند. آقاي احمدي‌نژاد مساله‌اي جدي را در نامه‌اش مطرح كرده است. اگر نگوييم خودش بنيانگذار مشكلات مطرح شده در نامه‌اش بوده است، لااقل بايد اشاره كرد كه دولتش تقويت‌كننده بسياري از نابه‌ساماني‌هاي كشور است. البته نيت آقاي احمدي‌نژاد از انتشار اين نامه مشخص است. از منظر حقوقي در اين نامه مواردي مطرح شده كه اتهام است. يك نفر اتهاماتي زده يا به قول افراد قضايي تفهيم اتهام كرده است و طرف مقابل بايد در برابر بند بند نامه پاسخ‌هاي خود را مطرح كند. به هيچ‌وجه اين نامه نبايد بدون پاسخ بماند. اين انتظار در بين جامعه مدني جدي است و انتظار پاسخگويي وجود دارد.
باور‌ناپذيري ابراز دغدغه احمدي‌نژاد
حسن رسولي در یادداشتی در اعتماد نوشته است؛ محتواي نامه آقاي احمدي‌نژاد صرف نظر از تناقض‌هاي آشكاري كه با تجربه جامعه از دوران 8 ساله رياست‌جمهوري‌اش دارد، اشاره به برخي از اصلاحات مورد نياز در نظام اداري كشور كرده است و في‌نفسه محل ايراد نيست. كما اينكه امروز براي بسياري ديگر از چهره‌هاي سياسي درون نظام چگونگي حل مسائل فراروي جمهوري اسلامي ايران از قبيل شكاف‌هاي نسلي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي نقطه نظرات مختلف و گوناگوني مطرح مي‌شود اما اگر در مورد راوي نامه يعني آقاي احمدي‌نژاد بخواهيم اظهارنظر كنيم، از اين حيث محتواي اين نامه با توجه به مواضع و عملكرد گذشته او؛ چه دوره‌اي كه استاندار و چه دوره‌اي كه شخص دوم كشور بوده است با تناقض‌ها و ناهم‌خواني‌هاي بسيار جدي و عميقي رو به رو است. ب
نابراين از اين منظر از ارزش تحليلي و عملياتي اين محتوا مي‌كاهد. اينكه آقاي احمدي‌نژاد به عنوان يكي از چهره‌هاي سياسي كشور در مورد مسائل روز اظهارنظر كند، حق او است اما اگر اين نامه با عملكرد آقاي احمدي‌نژاد در دوران رياست‌جمهوري‌اش منطبق بود، آن وقت ابراز دغدغه آقاي احمدي‌نژاد باور‌پذير‌تر بود. به دليل عدم هم‌خواني محورهاي مطرح شده در اين نامه با مواضع قبلي آقاي احمدي‌نژاد هم افكار عمومي و هم فعالان و محافل سياسي خيلي نامه او را جدي و عملياتي تلقي نمي‌كنند. بهتر بود پيشينه بهتري در خصوص مسائل مطرح شده در دوران رياست‌جمهوري‌اش نشان مي‌داد تا حرف‌ها و پيشنهاداتش مورد توجه قرار بگيرد.

تناقض آشكار حرف‌هاي احمدي‌نژاد
مصطفي درايتي هم گفته است: اگر مي‌خواهيم دريابيم كه نوع مواجهه با نامه آقاي احمدي‌نژاد بايد چگونه باشد، در درجه اول بايد به اين پرسش پاسخ دهيم كه مقصود و هدف از ارايه چنين نامه‌اي چه بوده است. نقطه مشتركي در انواع و اقسام كنش‌هاي مختلف آقاي احمدي‌نژاد وجود داشته است. او بسيار مايل بوده كه به عنوان شخصيت مطرحي شناخته شود و گاها رفتارهايي انجام مي‌داد كه جامعه احساس مي‌كرد كه عجيب است. از اين رو علاقه‌مند بود تا حرف‌هايش در جامعه دهان به دهان شود و كنش‌هايش ديده شود. حتي خارج از ايران نيز رفتارهايش تعجب‌بر‌انگيز بود. روزنامه‌ها و رسانه‌هاي خارجي به صحبت‌هايش واكنش نشان مي‌دادند. اين مساله به شخصيت او باز مي‌گردد. خيلي هم از اينكه حرف‌هاي ضد و نقيض بگويد و حرف امروز و فردايش متفاوت باشد، اهميت نمي‌داد. اين نوع رفتار آقاي احمدي‌نژاد به خاطر هشت سال رياست‌جمهوري‌اش براي جامعه واضح است. اگر ما چنين پيش‌زمينه‌اي را در نظر بگيريم، مي‌توانيم مواجهه خودمان با احمدي‌نژاد را بهتر تنظيم كنيم. به نظر مي‌رسد كه كم‌اعتنايي به اين نوع رفتارها اثر بيشتري داشته باشد. حتي اگر حرف حق هم بگويد به دليل اينكه پيشينه مناسبي در گذشته نداشته است، چندان قابل توجه نخواهد بود. اعتناي زياد به نامه‌اي كه اخيرا آقاي احمدي‌نژاد منتشر كرده است، همان چيزي است كه او مي‌خواهد. بنابراين بهتر است كه از كنار اين موضوع بگذريم و اعتناي چنداني به آن نداشته باشيم.
احمدي‌نژاد جامعه سياسي اسلامي بسياري اينكه رياست‌جمهوري‌اش برخورد اشاره عملكرد دوران شوراي مواجهه ابراز دغدغه بگويد گذشته مسائل مهندسين نداشته حركات پيشينه انتشار زندانيان لااقل مواضع نخواهد منطبق مناسبي باور‌پذير‌تر درايتي چندان چهره‌هاي عنوان عملياتي بنابراين مي‌داد حرف‌هاي اعتناي شخصيت نامه‌اي بسيار دوره‌اي انتظار اتهام نامه‌اش محتواي امروز اظهارنظر مختلف ايران یادداشتی مي‌شود پرونده‌هاي دوستان‌تان بازداشت خودتان مي‌گفتيد مهندسي درخواست صدارت اينها فلسفه احمدی محمود باور‌ناپذيري اداري پيشنهادات مطهري نگهبان دخالت قضايي عمومي افكار مي‌توانيم فعالان ناصري اعتماد دبيركل باهنر نظامي نهادهاي امنيتي آزادي البته اعلام رسولي