برگزیده ها
ابتکار: مدیریت بحران دولت نمره قبولی می‌گیرد/ دولت نمی تواند معجزه کند

مازندمجلس: معاون رئیس‌جمهور معتقد است: نمره دولت در مدیریت بحران نمره قبولی است. البته هنوز مشکلات و کمبودهایی است اما با توجه به امکاناتی که دولت دارد، دولت دستش برای همه کار باز نیست و نمی‌تواند معجزه کند.

مازندمجلس: در روزگاری که دولت مشغول رسیدگی به مسائل مهمی همچون ساماندهی بازار برای خریدهای شب عید مردم و بازگرداندن ثبات به حوزه ارز است، فشارها و حاشیه های زیادی به مسئولان دستگاه های اجرایی تحمیل می شود تا تمرکز آنها بر هم بریزد.
به گزارش نا مه نیوز معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور می گوید: جریانی عمدا برای ناامید کردن و مأیوس کردن مردم دارد فعالیت می کند، در واقع می خواهد با دادن خبرهای بد، فضای بی اعتمادی را ایجاد و تشدید کند. رسانه های حامی دولت روی این مسئله کار کنند تا این فضا را بشکنند.
مشروح گفت و گو با معصومه ابتکار را در ادامه بخوانید.
****
به نظر اراده ای وجود دارد که از هر موضوعی برای حاشیه سازی و فشار بر دولت استفاده کند، به عنوان مثال هنوز یک روز از سقوط هواپیما نگذشته طرح استیضاح وزرای راه و کار در مجلس مطرح شد. آیا این نوع ورود به موضوعات حلال مسائل هست یا خیر؟
از این حوادث برای همه دولت ها در دنیا اتفاق می افتد. میزان حوادث هوایی ما بسیار کاهش داشته است. در سال های اخیر تحولات و گشایش هایی در حوزه ناوگان هواپیمایی رخ داد، هواپیماهای جدید اضافه شدند. در موضوع سقوط هواپیما اِی‌تی‌آر72 نیز هنوز مشخص نشده کدام مسئله اعم از خطای خلبان، نقص فنی هواپیما، اِشکال فرودگاه یا بدی آب و هوا عامل سانحه بوده است. متأسفانه در این فضای مبهم برخی پیش دستی می کنند که اقدام آنها بیشتر جنبه سیاسی پیدا می کند.
همه جای دنیا از این حوادث داریم. هیچ کشوری نمی تواند بگوید احتمال وقوع سوانح هوایی را به صفر رسانده است. البته از این پس باید تلاش شود بازرسی بالاتر، انضباط و استانداردهای بیشتر و آموزش های دقیق تر در دستور کار باشد تا خطر وقوع حوادث کاهش پیدا کند. این رویکرد دولت است و به طور جدی تر هم دنبال می شود.
البته برخی نمایندگان اصلاح طلب همچون آقای تاجگردون نیز در جمع استیضاح کنندگان هستند؟
به هر حال اول باید موضوع روشن شود، الان خیلی زود است که احساسی و صرفا بر مبنای اینکه حادثه ای رخ داده بخواهند وزیر را استیضاح کنند.
از جمله موضوعات دیگری که برای دولت و شخص آقای رئیس جمهور حاشیه سازی کردند، صحبت آقای روحانی در روز 22 بهم راجع به استفاده از ظرفیت رفراندوم برای حل برخی مشکلات کشور بود. آیا واقعا نمی توان رفراندوم را یک ظرفیت برای حل مشکلات در کشور دانست؟
این نکته جدی است که قانون اساسی ما چنین جامعیتی دارد. اما هر دفعه به برخی اصول قانون اساسی اشاره می شود، عده ای حساسیت هایی به خرج می دهند. بالاخره ما همه قانون اساسی یا فقط بخش هایی از قانون اساسی را قبول داریم؟ البته می دانیم بخش هایی از قانون اساسی کاربردشان مقطعی است؛ یعنی در مقاطع خاصی کاربرد دارند.
به نظرم صحبت های آقای رئیس جمهور خیلی واضح بود. ایشان به بخشی از قانون اساسی و کارکردهایش اشاره کرد. این مهم است که نظام جمهوری اسلامی ایران با طراحی‎ای که بنیانگذارانش انجام دادند یک نظام کاملا سیال است. نظامی است که با اقتضائات اجتماعی و تحولات سیاسی می تواند جوابگو باشد و حالت رکود پیدا نمی کند. یعنی این طور نیست که نتواند در قبال نیاز و اقتضائات زمان برای اصلاح یا تغییر برخی رویکردهای سیاسی جوابگوی انتظارات باشد. رفراندوم سازوکار و مکانیزم بسیار مهمی است که به بقای نظام کمک می کند. به بقای سازوکارهای سیاسی و نظامات سیاسی داخل کشور کمک می کند، پس بنابراین اتفاقا نقطه قوت است.
برخی حواشی نیز مربوط به طرح سئوال از رئیس جمهور است، شما وقتی موضوعات را بررسی می کنید، چه ارزیابی دارید؟
خوشختانه تعداد سئوالات کاهش پیدا کرده است. در این شرایط، طرح سوال از رئیس جمهور بیشتر به نظرم سیاسی است. البته آقای رئیس جمهور همیشه تلاش می کند که پاسخگو باشد. در بعضی موضوعات بالاخره ما چالش داریم. هیچ کس نمی تواند بگوید همه کارهای ما در دولت 100 درصد بدون عیب است. آقای رئیس جمهور نیز هیچ گاه چنین صحبتی نکرده است.
چرا عده ای تلاش دارند که همه قصورها را به گردن دولت یازدهم و دوازدهم بیاندازند؟ آیا فقط دولت آقای روحانی مقصر بدهی های کلان موسسات مالی و اعتباری است؟
اصلا این طور نیست. موسسات مالی یک معضل و بحران برآمده از ناکارآمدی دولت های قبل، مشکلات متأثر از بخش خصوصی ناکارآمد و سوءاستفاده عده ای از اعتماد مردم بود که به دولت یازدهم و دوازدهم تحمیل شد. بنابراین دولت آقای روحانی کمترین نقش را در وقوع مسئله داشت ولی خیلی خوب آن را جمع و مدیریت کرد. با این وجود عده ای تلاش کردند از این مسئله سوءاستفاده کنند. به نظرم دولت یازدهم و خصوصا این چندماهه دولت دوازدهم بیشترین بحران ها و امتحان ها را از سر گذراندند و به لطف خدا واقعا از هر کدام آنها سربلند بیرون آمده و به خوبی مسائل را مدیریت کردند. البته اشکالاتی هم بود، بالاخره همه جا این کمبودها و کاستی ها وجود دارد و دولت هیچ گاه مدعی موفقیت صددرصدی نیست.
برخی می‎گویند آیا صلاح است که آقای رئیس جمهور بیاید و از تریبون عمومی مجلس درباره ریز مسائل مربوط به موسسات مالی و اعتباری بگوید؟
چنانچه رئیس جمهور در مجلس مورد سوال واقع شود، مجبور می شود همه حقایق را بگوید. اعتقاد دولت بر اصل شفافیت است. معتقدم خیلی از این موضوعات روشن است منتها رسانه های خاصی دلشان نمی خواهد به این زاویه و به این بُعد موضوع بپردازند. در واقع می خواهند توپ را به نوعی در زمین آقای روحانی بیاندازند و دولت را مقصر جلوه دهند. دولت دوازدهم شش ماه است که کار خود را شروع کرده بنابراین، فرصتش برای حل مشکلات خیلی کم بود. مشکلات و بحران هایی که به دولت تحمیل شده خیلی زیاد بود و دولت همه تلاش خود را تا الان کرده و در مجموع روسفید و سربلند از این بحران ها بیرون آمده است. خوب بالاخره اشکالاتی هم وجود دارد. هیچ وقت نمی خواهم این القا شود که دولت هیچ گونه اشکالی درکارش نیست. اما دولت خیلی خوب توانست این بحران ها را تا الان مدیریت کند. ولی فرصت نیاز است برای اینکه به دستاوردهای مد نظرش برسد. اخیرا در جلسه هیأت دولت آقای نوبخت آماری را از اشتغال داد که آمار امیدوارکننده ای است و نشان می دهد که ما امسال رشد قابل توجهی را در حوزه اشتغال زنان داشتیم. حالا اینها بحث هایی است که انشاالله آمار کامل و دقیقش بیرون می آید و بسیار امیدوارکننده است.
با در نظر گرفتن موضوع زلزله، ناآرامی های دی ماه، ماجرای منتسب به دراویش و سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، به مدیریت بحران دولت چه نمره ای می دهید؟
من فکر کنم باید برای هر کدام اینها به صورت مستقل و واقع بینانه و به دور از جبهه گیری های سیاسی نمره ای را درنظر گرفت. به نظر من نمره دولت نمره قبولی است. البته هنوز مشکلات و کمبودهایی دیده می شود اما با توجه به امکاناتی که دولت دارد، خوب عمل کرده است. دولت دستش برای همه کارها باز نیست و نمی تواند معجزه کند.
یعنی دستگاه های دیگری هم مسئولند؟
بله دستگاه های دیگر هم هستند، دخالت و نقش دارند و تعیین کننده هستند ولی در مجموع قطعا دولت نمره قبولی دارد. جریانی عمدا برای ناامید و مأیوس کردن مردم دارد فعالیت می کند، در واقع می خواهد با دادن خبرهای بد یک فضای بی اعتمادی را ایجاد و تشدید کند. روی این باید کار کنیم، رسانه ها مخصوصا رسانه هایی که پشتیبان رأی مردم و در انتخابات با رأی اکثریت همسو بودند خیلی باید تلاش کنند که این فضا را بشکنند. یعنی فضای یأس و ناامیدی و بی اعتمادی را باید شکست. باید تلاش کنیم تا انشاالله برنامه ها و جهت گیری های خوبی که دولت دارد؛ قابلیت اجرا پیدا کند.
مصادف با سقوط هواپیما، اتفاقات ناخوشایندی منتسب به دراویش گناآبادی در پاسداران پیش آمد، به نظر شما چه طور می شود به این مسئله رسیدگی کرد؟
امیدواریم، تلاش این باشد که همه مسائل با گفت و گو، به شکل مسالمت آمیز و به دور از خشونت حل شود. خشونتی که به شهادت تعدادی از مأموران نیروی انتظامی منتهی شد، بسیار اسفناک و تأسف آور است. باید تلاش کنیم مسائل اجتماعی با گفت و گو و مذاکره در سطوح عالی و اجتماعی حل فصل شود. نباید گذاشت مسائل به خشونت و درگیری بیانجامد.

مسئله موضوعات مدیریت هواپیما دوازدهم رسانه بالاخره بسیار حوادث موضوع بگوید استیضاح موسسات ابتکار بیشتر قبولی رفراندوم دارند اجتماعی بنابراین حاشیه یازدهم بیرون دستگاه اعتمادی تحمیل مربوط دولت دوازدهم منتسب خشونت انشاالله دراویش اقتضائات امیدوارکننده سربلند معجزه اشکالاتی مجموع سوءاستفاده اشتغال اعتباری اینها حقایق معصومه بشکنند استفاده هوایی جریانی تشدید مأیوس فعالیت خبرهای ایجاد همچون تحولات ظرفیت ناامید واقعا مجبور دیگری اینکه رسیدگی داریم اصلاح اشاره