برگزیده ها
ورودی آب سدها 37 درصد کاهش داشته است

مازندمجلس: مشاور وزیر نیرو گفت: ورودی آب سدها 37 درصد کاهش داشته است. محمدتقی توکلی اظهار کرد: تا 30 بهمن‌ماه سال جاری میزان بارندگی کشور 62.4 میلی‌متر بود که نسبت به سال گذشته 55 درصد کاهش داشته است.

مازندمجلس:  وی بابیان اینکه این میزان بارندگی نسبت به بلندمدت نیز 55 درصد کاهش را نشان می‌دهد، افزود: بارندگی در استان لرستان نسبت به بلندمدت 52.6 درصد و نسبت به سال گذشته 57.6 درصد کاهش داشته است.

 این مسئول تصریح کرد: در سال آبی ٩٦-٩٧ورودی آب به سدها 4.5 میلیارد مترمکعب بوده که این رقم نسبت به قبل 37 درصد کاهش داشته است. در حال حاضر حجم سدها حدود 21 میلیارد مترمکعب است که این میزان در سال گذشته 25 میلیارد مترمکعب بوده است.

 وی بابیان اینکه در حال حاضر متوسط حجم پر بودن سدها 42 درصد است، بیان کرد: درحال حاضر وضعیت آب برخی سدها بد نیست، ولی اکثر سدها نسبت سال گذشته وضعیت نامطلوبی دارند و به این خاطر منابع آب سطحی نسبت به سال گذشته نیز کمتر بوده که این خود در تأمین آب مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

 توکلی اظهار کرد: در بحث آب به زمانی رسیده‌ایم که نمی‌توانیم چالش تعریف کنیم بلکه در حال حاضر باید در عمل و مدیریت مصرف آب تغییراتی ایجاد شود. مردم الگوی مصرف آب را رعایت نمی‌کنند و باید از کشت‌های آب‌دوست جلوگیری و اصلاح الگوی مصرف رعایت شود.

 توکلی افزود: در عمل باید مقداری از مصرف آب کاهش یابد و با توجه به وضعیت این ماده حیاتی در هر منطقه از کشور باید تصمیم‌گیری شود تا در عمل جلوی تبعات نبود آن گرفته شود. از تبعات نبود آب مهاجرت و حاشیه‌نشینی بوده که خود تبعات اجتماعی را به دنبال دارد.

 توکلی گفت: رفع مشکلات امروز آب به‌تنهایی از عهده وزارت برنمی‌آید و باید همه دستگاه‌های مرتبط و مردم در این راستا وزارت را کمک کنند تا این کار اجرایی شود.

سد کشاورزی منابع طبیعی مازندمجلس