برگزیده ها

مازندمجلس: مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از تخلیه و بارگیری بیش از دو میلیون تن کالا در این بندر در طول سال جاری و رشد ۱۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، محمد محسنی در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین المللی ارگان های دریایی با اشاره به سابقه درخشان این بندر در صادرات و واردات کالا در پیش از جنگ تحمیلی که ۶۰ درصد تجارت دریایی کشور در این بندر انجام می شد، گفت: این بندر پس از حمله رژیم بعث زیرساخت های خود را از دست داد و نابسامانی ها و خرابی های زمان جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر به حدی بالاست که علیرغم همه تلاش ها، احساس می شود هیچ کاری برای توسعه زیرساخت های این بندر در سال های پس از دفاع مقدس انجام نشده است.

وی با اشاره به فاصله طولانی اروند تا خلیج فارس که ۶۲ مایل است و سبب شده تا این رود به عنوان یکی از رودهای دریانوردی منطقه محسوب شود، افزود: در دوران جنگ تحمیلی کشتی ها و شناورهای زیادی در این آبراه مغروقه شدند و از اوایل دهه هفتاد تا به امروز ۱۸۲ فروند شناور مغروقه از بستر اروندرود که مانع تردد کشتی های تجاری برای پهلوگیری از بندر خرمشهر بودند، از آب خارج شده اند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی، شناورهای مغروقه در بستر اروند آبخور لازم برای تردد کشتی ها را کاهش داده و بعضا شناورهای تجاری مجبورند در زمان مد آب صبر کنند تا جزر کامل اتفاق افتاده و سپس وارد آبراه اروند شوند.

محسنی ادامه داد: از شهریور ماه سال گذشته قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند شناور مغروقه از بستر رودخانه اروند با یک شرکت پیمانکار به امضا رسیده که ارزش اجرای این قرارداد ۶۲ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۱ فروند مغروقه خارج سازی شده اند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تاکید کرد: از دیگر مشکلات افزایش آبخور بندر خرمشهر برای پهلوگیری کشتی های بزرگتر، لایروبی بخشی از بستر اروند است که با همکاری کشور عراق باید انجام شود. در حال حاضر دفتر مشترک همکاری های ایران و عراق تشکیل شده و آخرین جلسه آن بهمن ماه سال گذشته برای رسیدن به توافق در خصوص اجرای این فرآیند بوده است.

وی، بندر خرمشهر را بندری چندمنظوره عنوان و اظهار کرد: در این بندر فعالیت های تجاری کارگو (کشتی های فله بر)، مسافری، گردشگری و کانتینری است که ظرفیت اقتصادی مهمی در خوزستان ایجاد خواهد کرد، به عنوان نمونه امسال بیش از ۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد نشان می دهد. این میزان تخلیه و بارگیری شامل ۵۱۸ هزار و ۶۲۱ تن تخلیه و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۲ تن بارگیری بوده است. عمده صادرات این بندر نیز سیمان، کلینکر، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، میوه و تره بار و خوراک دام به عراق و کویت و بیشترین واردات نیز خودرو از امارات بوده است که واردات خودرو از این بندر نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته است.

محسنی اظهار داشت: در بخش مسافری نیز در سال جاری ۲۲۷ هزار و ۱۳۱ سفر خارجی به کویت و بصره انجام شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی نشان می دهد. همچنین در سال جاری بیش از ۸۱ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینری انجام شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳ درصدی داشته است. میزان تردد شناورهای تجاری نیز در این بندر ۷ درصد رشد نشان می دهد و در طول سال جاری هزار و ۸۷۶ فروند شناور به این بندر وارد و خارج شده اند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری این بندر را ۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آبخور اسکله این بندر ۶ متر است که با انجام لایروبی به ۹ متر خواهد رسید و امکان ورود کشتی های بزرگ به بندر خرمشهر فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: سال آینده ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر به ظرفیت ۳۵۰ هزار TEU در سال افتتاح خواهد شد که قرارداد ساخت این ترمینال با رقمی بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به امضا رسیده و روز گذشته نیز این سرمایه گذار قرارداد خرید تجهیزات بندری را با شرکت سازنده خارجی به امضا رسانده است.

محسنی از دیگر اقدامات بندر خرمشهر را توسعه گردشگری دریایی به دلیل جذابیت های توریستی اروند و کارون معرفی کرد و گفت: به زودی تا پیش از پایان سال جاری جشنواره گردشگری دریایی اروند و کارون را برگزار کرده و در طول این جشنواره مرکز آموزش گردشگری دریایی را نیز افتتاح خواهیم کرد.

خرمشهر گذشته اروند بارگیری تخلیه دریایی مغروقه تجاری قرارداد دریانوردی فروند محسنی گردشگری شناورهای درصدی شناور کانتینری میلیون ظرفیت آبخور واردات عنوان تحمیلی میزان اشاره صادرات مسافری خودرو خارجی کارون جشنواره سرمایه افتتاح ترمینال اظهار بندری توسعه زیرساخت مسئول پهلوگیری افزود رسیده اجرای لایروبی همکاری مدیرکل تومان میلیارد آبراه