برگزیده ها
حاشیه و متن افتتاح هفتمین جشنواره مد و لباس فجر

مازندمجلس: معاون هنری وزارت ارشاد گفت: احادیث و روایات متعددی از حضرت آدم و پیامبر اکرم (ص) درباره لباس نقل شده که چگونه پوشیدن را خوب تلقی کردند.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، مجتبی حسینی- معاون هنری وزارت ارشاد - در مراسم افتتاحیه هفتمین جشنواره مد و لباس بیان کرد: جشنواره مد و لباس به عنوان جوان‌ترین جشنواره فجر برآمده تا نشان دهد که این جشنواره نوپا آهسته آهسته به منزله‌ای رسیده است تا فصل دیگر خود را در آثار آتی پیش رو داشته باشد.

جشنواره نیز به آیین و مناسبتی گفته می‌شود که در زمان و مکانی شکل می‌گیرد و یکی از مبارک‌ترین بخش‌های آن گفت‌وگو است. امروز به برکت سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم خانواده ایران بسیار بزرگ شده و به ضرورت گفت‌وگو اعتقاد و اعتماد دارد. بنابراین جشنواره مد و لباس عرصه بسیار مناسب و مبارکی است.

حسینی اضافه کرد: مد و لباس که صورت دیگری از پوشش آراسته است حاصل دانش و بینش انسان است. لباس، پرده سخنگویی است که در سال‌ها به دقت و تأمل به آن پرداخته شده است. هزار سال پیش و قبل از آن در سرزمین ما شهر و شهرک‌های صنعتی برای پوشش تعیین شده بودند و این مایه افتخار است که ما از قدیمی‌ترین ملل‌های عالم بوده‌ایم که لباس را صرفا برای پوشش انتخاب نکرده‌ایم بلکه به اینکه چگونه بپوشیم و چه بپوشیم فکر کرده‌ایم.

معاون هنری وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد:احادیث و روایات متعددی از حضرت آدم و پیامبر اکرم (ص) درباره لباس نقل شده که چگونه پوشیدن را خوب تلقی کردند. فعالیت کارگروه و بنیاد ملی مد و لباس نشان می‌دهد باید برای فردا از این گذشته پر افتخار و سرمایه‌ها بچینیم و فجر فرصت مغتنمی است تا طراحان و صاحبان ذوق نه تنها به پوشش اجتماع بانوان بلکه به پوششی به قامت همه مردم ایران بیاندیشند و فرصت مغتنم را برای ایجاد فضای گفت‌وگو در نظر بگیرند تا تاریخ فرهنگ و غنی اسلامی‌مان را بازشناسی کنیم و دانش‌مان را به عنوان سرمایه همراه خود داشته باشیم و بدانیم هنجارهای شناخته ما حاصل زبده‌ترین انسان‌های تاریخ ماست.

یکی از دستاوردهای انقلاب حجاب اسلامی است

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس نیز دیگر سخنران آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر بود و گفت: در ایام فجر جشنواره‌های مختلفی داشتیم و چه خوب است که در کنار موسیقی و فیلم جشنواره‌ای هم برای مد و لباس داشته باشیم. زیرا که انقلاب برای تغییر و دگرگونی بوجود آمد و یکی از دستاوردهای آن حجاب و پوشش اسلامی است.

مد تهران برگزار می‌شود

حمید قبادی رئیس هفتمین جشنواره مد و لباس نیز در این آیین که صبح امروز ششم اسفندماه در تالار رودکی برگزار شد، اظهار کرد: روزی نیست که یک برند خارجی پایین نیاید و جایگزین آن یک برند ایرانی نشود. مسئولان ما باید کمک کنند تا خودباوری توسعه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: کارگروه مد و لباس با تمام بضاعت، حرف شنیدن‌ها و سنگ‌اندازی‌ها پشتوانه هنرصنعت ایران است. به همین دلیل ما در این حوزه هیچ‌گاه خساست نخواهیم کرد و برای این مسئله کم نخواهیم گذاشت. من و همکارانم شهادت می‌دهیم یکی از حوزه‌هایی که شعار اقتصاد مقاومتی را محقق کرد حوزه مد و لباس است.

او با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا مافیای هزارسر در حوزه مد و لباس را از بین ببریم، افزود: این مافیا برای کشور اسلامی ما بد است.جسارت آن‌هایی که هنر ایرانی را تمسخر می‌کنند رنگ باخته است و باید هوشیار باشیم که ما را مورد سوءاستفاده قرار ندهند. شاید امسال نقد بیشتری بشنویم زیرا داوری و انتخاب آثار سخت بود گرچه برخی از آثار نیز بعد از روز افتتاحیه به مجموعه تالار وحدت اضافه می‌شود.

دبیر کارگروه مد و لباس همچنین از مجموعه هنری هنرمندان طراح پیشه در قالب برگزاری مد تهران خبر داد و اضافه کرد: اجازه اقتباس برای طراحان و تولیدکنندگان بدون مجوز و با رعایت مالکیت معنوی در بخش خارج از مسابقه در نظر گرفته شده است.

واژه ورشکستگی را از صنعت نساجی بزداییم

قبادی همچنین تأکید کرد: باید واژه ورشکستگی را از صنعت نساجی بزداییم زیرا این شعاری است که منافع بسیاری از آدم‌ها را به دنبال دارد. گویش و کلام ما کمک می‌کند تا نگاه استعماری را از ساحت مقدس این حزوه پاک کنیم.

در ادامه آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از محمود محمدی، سیدمحمد کسایی و رامین جوانرود به عنوان تولیدکنندگان برندهای ایرانی تقدیر و تجلیل شد.

حاشیه‌های هفتمین جشنواره مد و لباس فجر

تالار رودکی به عنوان سالنی که در آن آیین افتتاحیه هفتمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار شود انتخاب شده بود. با توجه به اینکه فضای کوچک این سالن گنجایش میهمانان زیادی که از سوی کارگروه مد و لباس دعوت شده بود را نداشت، بسیاری مجبور شدند روی زمین بنشینند یا اطراف سالن بایستند.

در حالی که که در مراسم افتتاحیه سال‌های گذشته نیز این موضوع وجود داشته است، به نظر می‌رسد مسوولان برگزاری این جشنواره همچنان به این رویه برای برگزاری مراسم افتتاحیه ادامه می‌دهند. همچنین جایگاهی برای خبرنگاران این حوزه در نظر گرفته نشده بود و آنها برای انجام کارشان با مشکلات مواجه بودند. در حالی معاون هنری وزارت ارشاد از هفتمین جشنواره مد و لباس به عنوان جوان‌ترین جشنواره نام برد که در حال حاضر جشنواره صنایع دستی جوان‌ترین جشنواره فجر محسوب می‌شود و امسال برای دومین بار در خانه هنرمندان برگزار شد.
مجتبی حسینی بعد از سخنرانی خود به دلیل مشغله کاری سالن را ترک کرد. طراحی لباس‌های نمایش داده شده در تالار وحدت که فقط به بانوان اختصاص دارد نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده و به نظر می‌رسد طراحان سعی کرده‌اند در بخش طراحی خود از رودوزی‌های سنتی استفاده کنند. با آنکه مسئولان هفتمین جشنواره مد و لباس را افتتاح کردند اما هنوز بخش کیف و کفش و زیورآلات آماده نبود و چیدمان آثار این بخش همچنان انجام نشده بود. همچنین برخی از طراحان نسبت به چیدمان آثارشان و اینکه در جای مناسبی قرار نگرفته است، نقد داشتند. همچنین بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره مد و لباس فجر چند روز مانده به انتهای این جشنواره شروع به کار می‌کند. هفتمین جشنواره مد و لباس فجر تا ۱۳ اسفندماه در تالار وحدت، برج میلاد و سالن حجاب برگزار می‌شود.
جشنواره هفتمین افتتاحیه برگزار همچنین تالار عنوان کارگروه اینکه طراحان برگزاری گذشته باشیم اسلامی تهران دیگری ایرانی ارشاد وزارت معاون حسینی مراسم جوان‌ترین اضافه گفت‌وگو مجموعه هنرمندان گرفته تولیدکنندگان ادامه می‌رسد همچنان طراحی چیدمان سال‌های امسال نساجی بزداییم بسیاری می‌کند ورشکستگی دستاوردهای افتخار چگونه بپوشیم بسیار امروز مجتبی آهسته صحبت‌هایش بانوان اسفندماه رودکی مسئولان قبادی انقلاب تاریخ افتتاح نخواهیم