برگزیده ها

مازندمجلس: کاخ سفید در واکنش به ابراز تمایل پیونگ‌یانگ برای مذاکره با واشنگتن، اعلام کرد هرگونه گفت‌وگو با کره‌شمالی باید به غیرهسته‌ای شدن این کشور منجر شود.

مازندمجلس: دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، روز گذشته اعلام کرد، هیات کره‌شمالی که برای اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی به کشور همسایه خود سفر کرده، برای گفت‌وگو با واشنگتن ابراز تمایل کرده است.
به گزارش نامه نیوز کاخ سفید در واکنش به ابراز تمایل پیونگ‌یانگ برای مذاکره، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده، جمهوری کره و جامعه بین‌الملل متفق‌القولند که غیرهسته‌ای شدن باید نتیجه هرگونه گفت‌وگو با کره شمالی باشد. تا غیرهسته‌ای شدن این کشور حداکثر فشار باید ادامه یابد.»
کاخ سفید می‌افزاید: «همان‌طور که رئیس‌جمهور( دونالد ترامپ) گفت، اگر کره‌شمالی غیرهسته‌ای شود، راهی روشن‌تر برای آن وجود دارد. ما خواهیم دید که آیا پیام امروز پیونگ‌یانگ، در مورد تمایل به گفت‌وگو، نشانگر نخستین گام‌ها در راه غیرهسته‌ای شدن است یا نه.»
مشخص نیست که این بیانیه نشانگر فاصله گرفتن کاخ سفید از مواضع قبلی خود است یا خیر؛ پیشتر واشنگتن انجام هرگونه گفت‌وگو را منوط به برداشتن گام‌های ملموس و عملی پیونگ‌یانگ دانسته بود.
کره‌شمالی در سال گذشته میلادی چند آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام داد که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را داراست.
کره‌شمالی پیشتر نیز خواستار مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا شده بود.
هیات عالی‌رتبه کره‌شمالی که در راس آن ژنرال «کیم یونگ چول» قرار دارد، پیش از اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی با «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار یک‌ساعته داشت.
کره‌شمالی گروهی از ورزشکاران و هنرمندان خود را به این بازی‌ها اعزام کرد. در افتتاحیه این بازی‌ها «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره‌شمالی نیز حضور داشت.
از سوی دیگر آمریکا، جمعه سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را به قصد فلج کردن کشتیرانی این کشور وضع کرد.
کره‌شمالی غیرهسته‌ای تمایل گفت‌وگو پیونگ‌یانگ آمریکا ابراز مذاکره هرگونه واشنگتن نشانگر بازی‌ها قابلیت پیشتر اختتامیه گذشته کره‌جنوبی روشن‌تر اعلام واکنش المپیک بازی‌های زمستانی