برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) بار دیگر تاکید کرد که آتش بس در سوریه شامل گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره نمی شود و مبارزه با این گروه ها ادامه خواهد یافت.

مازندمجلس: سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آوگوستو سانتوس سیلوا» همتای پرتغالی خود در مسکو گفت: آتش بس در سوریه در شرایطی که همه طرف ها در میدان نبرد در مورد آن به توافق برسند، به اجرا درمی آید.
وزیر امور خارجه روسیه افزود: هر گونه تعبیر خودسرانه مفاد قطعنامه 2401 شورای امنیت، ناممکن است، همان طور که تعبیر خودسرانه در مورد اینکه آتش بس چه گروه هایی را شامل می شود، امکان پذیر نیست.
وی افزود: آتش بس شامل اقدامات ارتش سوریه با حمایت روسیه علیه گروه های تروریستی، مانند داعش، جبهه النصره و گروه های همدست آنها نمی شود. 
لاوروف خاطرنشان کرد: نخست اینکه قطعنامه 2401 چگونگی اجرای آتش بس برای انتقال محموله های کمک های انسانی را مشخص کرده است، این آتش بس زمانی شروع می شود که همه طرف های درگیر مناقشه همانگونه که این قطعنامه تعیین کرده است، به توافق برسند تا ترک مخاصمه فراگیر باشد و سراسر سوریه را شامل شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: برخی گروه ها که از سوی شرکای غربی و حامیانشان به عنوان میانه رو معرفی می شوند مانند احرارالشام و جیش الاسلام، در منطقه غوطه شرقی و تا اندازه ای در استان ادلب با گروه تروریستی جبهه النصره که نام آن در فهرست سازمان های تروریستی شورای امنیت قید شده است، همکاری می کنند. 
لاوروف افزود: با اجرای قطعنامه جدید آتش بس 30 روزه در سوریه، گروه های همدست جبهه النصره مصون نخواهند ماند و این گروه ها نیز شامل اقدامات جنگی قانونی ارتش سوریه خواهند شد. 
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به ادامه گلوله باران و حملات خمپاره ای به دمشق و برخی مناطق سوریه توسط گروه های جنگجویان (تروریست ها) اشاره و اضافه کرد: جنگجویان همچنان سعی دارند خودروهای بمب گذاری شده را به محله های مرکزی دمشق انتقال دهند و به ایجاد تونل هایی در نقاط تحت تسلط ارتش سوریه به منظور اجرای اعمال خرابکارانه ادامه می دهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ریشه مسائلی که در غوطه شرقی و نقاط پیرامون آن بروز کرده، مواضع اصلی تروریست های جبهه النصره و گروه های همدست آن در این مکان (حومه دمشق) است. دمشق از این مکان، مرتبا گلوله باران می شود، چندین بار گلوله های خمپاره به محوطه سفارت روسیه در دمشق اصابت کرده و در روزهای اخیر نمایندگی تجاری ما در این شهر، هدف قرار گرفت. 
لاوروف گفت: بارها این مساله را در شورای امنیت مطرح و تاکید کردیم که نباید استثنائی برای تروریست ها قائل شد، آنها مشکلات زیادی را برای ساکنان محلی بوجود می آورند و اجازه ترک این محل را به آنها نمی دهند و از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند تا خود را ایمن و دولت سوریه و حامیان آن را به نقض قوانین انسانی متهم کنند. 
وی افزود: پرسش های زیادی مطرح می شود که چگونه حملات سیاسی علیه دمشق و طرف های همکاری کننده با آن در مبارزه با تروریسم، تدارک دیده می شود؛ این مسائل به این دلیل مطرح می شود که اکثر شواهد (حملات در غوطه شرقی) را گروه به اصطلاح «کلاهخود سفیدها» در سوریه فراهم می کند که از حمایت آمریکا و انگلیس برخوردار هستند. 
بحران سوریه ناشی از درگیری میان نیروهای دولتی این کشور و گروه های تروریستی مورد حمایت غرب هفتمین سال خود را می گذراند.
سوریه روسیه قطعنامه تروریستی  لاوروف النصره افزود تروریست حمایت انسانی اجرای همدست گلوله امنیت شورای حملات همکاری زیادی عنوان جنگجویان خمپاره دیپلماسی باران ادامه مانند تعبیر برسند توافق خودسرانه اینکه انتقال لاوروف اقدامات دستگاه