برگزیده ها

مازندمجلس: چند روز پس از این که ونزوئلا در آمریکای‌جنوبی ارز دیجیتال پترو را راه‌اندازی کرد، حالا ترکیه اعلام کرده است که در نظر دارد ارز دیجیتالی اختصاصی به نام تورک‌کوین را معرفی کند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، چند روز پس از این که ونزوئلا در آمریکای‌جنوبی ارز دیجیتال پترو را که مورد تایید دولت این کشور است، راه‌اندازی کرد، حالا ترکیه اعلام کرده است که در نظر دارد ارز دیجیتالی اختصاصی به نام تورک‌کوین را معرفی کند.

در ماه نوامبر ۲۰۱۷ مدیریت امور مذهبی ترکیه، با محکومیت ارزهای دیجیتال آنها را غیر اسلامی اعلام کرد، چراکه قابلیت نظارت و پیگیری در آنها وجود ندارد. این سازمان اعلام کرد استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، فعالیت‌های غیرقانونی مانند پول‌شویی را تقویت می‌کنند.

اما حالا ترکیه با قبول این واقعیت، در حال ایجاد ارز دیجیتال ملی خود است.

طبق یک گزارش از آژانس خبری المانیتور، احمد کنعان تانریکولو، نایب‌رییس حزب جنبش ملی (ام‌ایچ‌پی)، گزارشی تهیه کرده است تا طرح ارز دیجیتال تورک‌کوین، با اسپانسری دولت را ارائه کند.

او در گفتگو با المانیتور هشدار داد: دنیا در حال توسعه به سوی نوع جدیدی از سیستم دیجیتال است. قبل از این‌که خیلی دیر شود، ترکیه باید سیستم دیجیتال و ارز دیجیتال مخصوص به خود را ایجاد کند.

او گفت: ما باید ارز دیجیتال خودمان را ایجاد و راه‌اندازی کنیم، چراکه تقاضا برای آن وجود دارد. این یک مسئله ملی است که به اتفاق نظر ملی هم نیاز دارد.

به نظر می‌رسد که هم حزب ام‌ایچ‌پی، که چهارمین حزب بزرگ ترکیه است، و هم حزب حاکم عدالت و توسعه، طرفدار راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی هستند. معاون نخست‌وزیر ترکیه، محمت سیمسک، اخیرا اشاره کرده است که  ترکیه در حال آماده‌سازی برای ایجاد ارز دیجیتال است.

او در اوایل این ماه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته است: ما در نظر داریم فعالیت مخصوص به خودمان را در زمینه ارز  دیجیتال آغاز کنیم. ما اهمیت بالایی برای دیجیتالی شدن قائل هستیم.

هرچند تانریکولو اذعان کرد که با به کارگیری ارز دیجیتال، اجرای قانونی و نظارت بر آن با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

او گفت که قوانین جدیدی برای جلوگیری از استفاده نادرست از ارز دیجیتال مورد نیاز خواهد بود و اضافه  کرد که حزب ام‌ایچ‌پی از هر گونه قانون که برای نظارت و تعیین مالیات بر ارز دیجیتال باشد، حمایت خواهد کرد.

وزارت مالی ترکیه و هیات مدیره‌های بازارهای سرمایه در حال حاضر مشغول کار بر روی قوانین و مقررات مربوط به نظارت بر ارزهای دیجیتال، با نگاهی به وضع مالیات بر آنها، می‌باشند.

دیجیتال ترکیه نظارت ایجاد ام‌ایچ‌پی تورک‌کوین جدیدی ارزهای اعلام راه‌اندازی مالیات سیستم مخصوص خودمان قوانین استفاده دیجیتالی گزارش چراکه المانیتور تانریکولو توسعه