برگزیده ها

مازندمجلس: روسیه احتمالا روز دوشنبه طرح بریتانیا، آمریکا و فرانسه درباره ادعاهایی علیه ایران و درخواست عدم ارسال سلاح به یمن را وتو خواهد کرد.

مازندمجلس: رویترز در گزارشی نوشت که « به نظر می‌رسد روسیه زمینه‌ها را برای وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت در روز دوشنبه فراهم کرده است.»
روسیه احتمالا روز دوشنبه طرح بریتانیا، آمریکا و فرانسه درباره ادعاهایی علیه ایران و درخواست عدم ارسال سلاح به یمن را وتو خواهد کرد.
براساس این گزارش، ۱۵ عضو شورای امنیت قرار است امروز درباره تحریم‌های یمن بازنگری کنند. روسیه قطعنامه دیگری پیشنهاد داده که بر اساس آن رژیم قیمومیت برای مدت یک سال تمدید می‌شود و هیچ اشاره‌ای هم به نام ایران نشده است.
به گزارش این رسانه، آمریکا یک ماه است درحالی که تهدید کرده که از توافق هسته‌ای خارج می‌شود همزمان تلاش می‌کند ایران را در برابر سازمان ملل قرار دهد. بریتانیا پیش‌نویس این قطعنامه را با کمک آمریکا و فرانسه تنظیم کرده است و ابتدا قصد بر این بوده که ایران را برای نقض ممنوعیت ارسال سلاح به سران انصارالله محکوم کند. در پیش‌نویس نهایی، بخشی از قطع‌نامه که ایران را محکوم می‌کرد حذف شده و جای آن را اظهار نگرانی کارشناسان سازمان ملل گرفته است.
سی ان بی سی هم مدعی شد: « با افزایش درگیری‌های در یمن، اختلاف میان ایران و عربستان و آمریکا بالا گرفته است. ائتلاف به رهبری سعودی در سال ۲۰۱۵ در درگیری‌های یمن مداخله کرده است. آنها باحمایت از نیروهای دولتی با انصارالله که مورد حمایت ایران است، مبارزه می‌کنند. ایران هرگونه ارسال سلاح به یمنی‌ها را رد کرده است.
بر اساس این گزارش هر قطع‌نامه‌ای از سوی شورای امنیت نیازمند امضای ۹ عضو شورا است و قطعنامه هم در این صورت تصویب خواهد شد که هیچ یک از کشورهای دارای حق وتو هم این قطعنامه را وتو کنند.
بر اساس این گزارش، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل همکاران خود در شورای امنیت را در ماه ژانویه به واشنگتن دعوت کرد و با طرح ادعاهایی واهی بخش‌هایی از موشک‌هایی که از سوی انصارالله به عربستان شلیک شده بود را برای تقویت مواضع آمریکا علیه ایران به آنها نشان داد.
«وسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بعد از این دیدار گفته بود او معتقد نیست که موردی برای اقدام سازمان ملل علیه ایران وجود داشته باشد. ایران اسناد آمریکایی‌ها درباره ارسال سلاح را ساختگی خوانده است.
قطعنامه آمریکا گزارش روسیه ارسال شورای امنیت انصارالله درباره پیش‌نویس گرفته عربستان نماینده محکوم درگیری‌های فرانسه دوشنبه بریتانیا ضدایرانی ادعاهایی