برگزیده ها

مازندمجلس: اسحاق جهانگیری که توانست در اردیبهشت انتخاباتی از خود یک ستاره در مناظرات بسازد این روزها محور رایزنی های علنی و درگوشی اصلاح طلبان شده است؛ اصلاح طلبانی که در تدارک یک نقش سیاسی جدید برای آقای معاون اول هستند.

مازندمجلس: لیلا شریف: روستا زاده کرمانی از رده های پایین، سیاست ورزی را آغاز کرد، تکیه زدن بر صندلی نمایندگی مجلس، استانداری اصفهان و وزارت او را چهره ای شناخته شده در عالم سیاست کرد. او که به مثابه دیگر کارگزارانی ها سالها از همجواری با آیت الله هاشمی درس سیاست آموخته بود در روزهای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت چشم امید چپ گرایان در دولتی شد که با حمایت آنها روی کار آمده بود. 
اما جهانگیری که در دولت اول روحانی دست راست او بود و از جایگاه معاون اولی ایفای نقش می کرد در انتخابات 96 یک پرش متفاوت در عمر فعالیت سیاسی اش کرد، مرد کارگزارانی که در قامت یک یارکمکی برای روحانی وارد انتخابات اردیبهشت ماه شده بود تبدیل به ستاره مناظره های انتخاباتی شد. 

«پاتك» های جهانگیری به «تك» های کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری چندان به مذاق برخي از كانديداهاي جناح راست خوش ننشست، تا جايي كه محمدباقر قاليباف در همان روزهاي مناظره تلويزيوني با طعنه به جهانگيري گفت« این هم از پدیده‌های عجیب است که جنابعالی به عنوان معاون محترم رئیس جمهور نامزد شدید. »، جهانگيري هم در همان مناظره اينگونه پاسخ قاليباف را داد:« کاندیداتوری من چیز عجیبی نیست، در دور هشتم در مقابل جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هم معاونش و هیچ کس نگفت این کار غیر طبیعی است. »
پاسخ هاي كوبنده و خاص آقاي معاون اول هر چند موجبات دلخوري كانديداهاي اصولگرا را سبب شد، اما چنان به دل مردم نشست كه حتي برخي با هشتگ#با جهانگيري تا 1400، از او حمايت كردند.
و حال این روزها که او همچنان معاون اول روحانی است گاه و بیگاه برایش نقش هایی متفاوت و سناریوهای سیاسی جذاب نوشته شود. از کاندیداتوری در انتخابات مجلس تا تکیه بر صندلی شهرداری تهران و حتی ادامه دادن همان هشتگ یعنی ورود به انتخابات 1400.
دولت دوم روحاني؛ نقش كمرنگ جهانگيري و گلايه اصلاح طلباناما دولت دوم روحاني چند روي خوشي به جهانگيري نشان نداد. جهانگيري كه در دولت اول روحاني مديريت تيم اقتصادي دولت را برعهده داشت، در دولت دوم جاي خود را به محمد نهاونديان با سمت جديدي به نام معاون اقتصادي رئيس جمهور داد.
 البته اين تنها نشانه از كمرنگ شدن نقش جهانگيري در جوار روحاني نبود چه آنكه در زمان چينش كابينه نيز خبرهايي به گوش رسيده بود كه معاون اول حتي نتوانسته در مسير انتخاب اعضاي كابينه تأثير چنداني بر گزينه هاي نهايي رئيس دولت داشته باشد.
تلاش خود خواسته روحاني براي كمرنگ ساختن نقش جهانگيري، نكته اي نبود كه به راحتي از نگاه اصلاح طلبان پنهان بماند. به حاشيه رفتن جهانگيري كار را به انتقادهاي صريح اصلاح طلبان كشاند تا جايي كه علي صوفي يك چهره اصلاح طلب در اين رابطه گفته بود:« انتظار می رفت جهانگیری به عنوان یار غار آقای روحانی، چشم و دست راست روحانی باشد. اما دیدیم که آقای روحانی تغییر جهت داد و همراه با این تغییر جهت نقش آقای جهانگیری در دولت کم رنگ شد. »
نقش جديد اصلاح طلبان براي آقاي معاون اول؛با جهانگيري تا ...پر رنگ شدن نام جهانگیری در ذهن مردم بعد از انتخابات 96 و از سوی دیگر به حاشیه راندش در دولت دوم روحانی، 2 متغیری هستند که زمینه تغییر سناریوی اصلاح طلبان برای آقای معاون اول را فراهم کرد. 
اصلاح طلبانی که در چند سال اخیر نشان داده اند، برای به دست آوردن «رگ خواب سیاسی » مردم، نقشه راه خاص خود را دارند، از کنار چهره ای همچون جهانگیری به راحتی عبور نخواهند کرد.
صحبت های عبدالله ناصری مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات نشان از این واقعیت دارد که اهالی اردوگاه چپ چنان شیرینی شعار#باجهانگیری تا 1400 را حس کرده اند که حتی برای نقش آفرینی زودتر جهانگیری در یک نقش سیاسی جدید مثل کاندیداتوری در انتخابات مجلس بعدی بی تمایل نیستند.
ناصری در این رابطه به فرارو گفته است« من خودم وقتی شنیدم که به صورت چهار سال گذشته از آقای جهانگیری استفاده نمی‌شود، به عنوان یک شخص به ایشان توصیه می‌کنم که وارد انتخابات مجلس شود.»، او حتی معتقد است که حضور جهانگیری در مجلس می تواند مسیر او را برای ریاست جمهوری 1400 هموار کند.
آیا دوگانه های سیاسی عارف-جهانگیری یا لاریجانی-جهانگیری شکل می‌گیرد؟در صورتی که سرلیستی جهانگیری برای انتخابات مجلس شکل واقعیت به خود بگیرد، بدون شک رفتار سیاسی دو چهره دیگر نیز  با نام او گره خواهد خورد؛ محمدرضا عارف و علی لاریجانی.
پس از انتقادهایی که به عملکرد عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید وارد شده است، دور از ذهن نیست که اصلاح طلبان، رئیس آرام فراکسیون امید را به حاشیه رانده و با خودشان بگویند«چه کسی بهتر از جهانگیری» 
از طرفی دیگر شکل گیری دو گانه‌ای به نام جهانگیری-لاریجانی شاید چندان برای اصلاح طلبان هم ناخوشایند نباشد، چه آنکه لاریجانی هم طی سالهای اخیر توانسته چهره ای مورد قبول از خود در بین اصلاح طلبان به نمایش بگذارد و دوگانه جهانگیری – لاریجانی با هرنتیجه ای که به پایان برسد برایشان ناخوشایند نخواهد بود. 
برنامه‌هاي سياسي اصلاح طلبان نشان از اين واقعيت دارد كه اردوگاه چپ سياست به اين راحتي از گزينه قدري همچون اسحاق جهانگيري دست برنخواهند داشت، آنها تمام هم و غمشان را براي طراحي صحنه اي جديد با نقش اولي جهانگيري گذاشته اند شايد انتخابات مجلس همان آوردگاه سیاسی جدید برای اقای معاون اول باشد.

جهانگیری جهانگيري انتخابات اصلاح معاون طلبان سیاسی روحانی لاریجانی عنوان روحاني کاندیداتوری كمرنگ سیاست ریاست مناظره تغییر رابطه حاشیه فراکسیون امید واقعیت فراکسیون ناخوشایند راحتي دوگانه ناصری اردوگاه همچون قاليباف متفاوت اصولگرا کارگزارانی صندلی کرمانی جمهوری چندان اقتصادي كابينه جمهور سناریوی كانديداهاي گزينه