برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد، در صورت وجود تضمین‌های امنیتی برای ورود کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی، این سازمان آماده آغاز کمک‌ رسانی به غوطه شرقی است. همچنین سازمان ملل و دولت آلمان اعلام کردند که هیچ اطلاعاتی درباره حمله شیمیایی جدید در غوطه شرقی در اختیار ندارند.

مازندمجلس: استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: به محض اینکه شرایط امنیتی برای رانندگان و کارمندان این سازمان فراهم شود ما آماده ارسال کمک‌های خود به غوطه شرقی هستیم. در واقع باید درگیری‌ها متوقف شده تا ما اطمینان یابیم که مسیرها مسدود نبوده و هیچگونه منع اداری در این خصوص وجود ندارد.
دوجاریک در واکنش به اعلام آتش‌بس انسانی در غوطه از سوی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه از ساعت ۹ الی ۱۴ از تاریخ ۲۷ فوریه در این منطقه گفت: سخت است که بگوییم تنها پنج ساعت در روز برای امدادرسانی‌ها کافی است اما این بهتر از هیچی است. ما خواستار آتش‌بس کامل هستیم اما تمام آنچه از دستمان برآید در این فرصت فراهم شده انجام خواهیم داد.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد که تنها زمانی می‌توان درباره موفقیت طرح آتش‌بس انسانی در غوطه نظر داد که سلاح‌ها خاموش شوند.
وی افزود: گروه‌های مسلح در غوطه شرقی همچنان به بمباران ادامه می‌دهند و در طول ۴۸ ساعت گذشته با وجود اعلام آتش‌بس در کل سوریه در تاریخ ۲۴ فوریه اما درگیری‌ها در منطقه همچنان ادامه دارند.
این مسئول سازمان ملل در ادامه گفت: در حالی که حملات گروه‌های مسلح در غوطه علیه دمشق طی ۴۸ ساعت گذشته ادامه داشته‌اند دست‌کم ۳۰ تن در عملیات‌های نظامی در این منطقه کشته شده‌اند. از ۱۹ فوریه جاری ۵۰۰ تن در غوطه کشته و ۱۵ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که حملات توپخانه‌ای گروه‌های مسلح حاضر در این منطقه علیه دمشق منجر به کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن ۲۱۴ تن دیگر شده است.
دوجاریک ادامه داد: طبق گزارش‌های به دست آمده در این حملات ۲۴ مرکز درمانی و سه مرکز امدادرسانی هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار گرفته‌اند.
با این حال دوجاریک ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از مواد شیمیایی در غوطه شرقی طی تعطیلات آخر هفته را تایید نکرد و گفت: ما نمی‌توانیم این مساله را در حال حاضر تایید کنیم. ما گزارش‌ها و تصاویری در این خصوص دریافت کردیم و اکنون می‌خواهیم تحقیقات را در این زمینه آغاز کنیم.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: سازمان ملل هیچگونه اطلاعاتی دال بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق در دست ندارد.
وی افزود: درگیری‌های موجود در غوطه میان گروه‌های مسلح و ارتش سوریه مانع از ورود هرگونه طرف سومی برای تحقیق در این زمینه و اطمینان یافتن درخصوص صحت گزارش‌های وارده می‌شود.
دوجاریک در ادامه تاکید کرد: تاریخ اجرای قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت برای آتش‌بس انسانی ۳۰ روزه در سوریه در گرو توقف حملات توپخانه‌ای است.
دولت آلمان نیز اعلام کرد: هیچگونه اطلاعاتی دال بر وقوع حمله جدید با استفاده از مواد شیمیایی در سوریه ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این خصوص اظهار داشت: برلین به شکل جدی در حال بررسی گزارش‌هایی است که از وقوع حملات شیمیایی جدید در سوریه سخن می‌گویند.
وی افزود: برلین قصد دارد رایزنی‌هایی در این خصوص با هم‌پیمانان خود در سازمان ملل جهت بررسی گام‌هایی که باید در صورت تایید گزارش‌ها برداشته شوند را آغاز کند.
روسیه پیشتر نسبت به حملات شیمیایی گروه‌های مسلح در غوطه شرقی و سپس اتهام ارتش سوریه به انجام این حملات هشدار داده بود.
گروه‌های مسلح در غوطه شرقی نیز مدعی شدند چند تن در شهرک الشیفونیه در نزدیکی دوما دچار مشکلات تنفسی شده‌اند که این موارد حاکی از وقوع حمله‌ای با گاز کلر هستند.

حملات ادامه گروه‌های سوریه آتش‌بس شیمیایی دوجاریک سخنگوی منطقه اعلام توپخانه‌ای افزود فوریه تایید شده‌اند انسانی تاریخ دبیرکل هیچگونه ندارد استفاده برلین بررسی آلمان زمینه گزارش‌ها اطلاعاتی نزدیکی تاکید هستیم فراهم اظهار ارسال درگیری‌ها اطمینان گذشته همچنان روسیه گزارش‌های