برگزیده ها

مازندمجلس: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که هیچ نقشی را در نظارت بر نقض آتش‌بس۳۰ روزه در سوریه ایفا نخواهد کرد.

مازندمجلس: سخنگوی پنتاگون در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا از تلاش‌های وزارت خارجه این کشور در راستای تلاش‌های تحت نظارت سازمان ملل برای حل درگیری‌ها در سوریه حمایت خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد که ادامه حملات و درگیری‌ها رنج و سختی ملت سوریه را افزایش می‌دهد و آمریکا از راه حل سیاسی برای درگیری‌ها حمایت می‌کند.
این اظهارات پس از ساعاتی از اعلام پنتاگون مبنی بر این که واشنگتن و آنکارا به بررسی گزینه‌های کاهش تنش در عفرین و منطقه تحت سیطره گروه‌های کرد می‌پردازند، ایراد شد.
وزارت خارجه آمریکا پیشتر خواستار اجرای فوری قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت شد که در آن بر برقراری آتش بس 30 روزه در تمامی خاک سوریه تاکید شده است.
از سوی دیگر، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد که با پیشنهاد روسیه مبنی بر تاسیس کمیته نظارت بر ارزیابی وضعیت رقه سوریه مخالف است.
سخنگوی ائتلاف آمریکا خاطرنشان کرد که این ائتلاف از روند صلح در سوریه تحت نظارت سازمان ملل حمایت می‌کند که منافع تمامی طرف‌های مربوطه را مدنظر خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: ما ارزشی برای تلاش‌های موازی روسیه قائل نیستیم.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که کشورش پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته بین‌المللی رسیدگی و ارزیابی وضعیت رقه واقع در سوریه مطرح کرده است.
طبق گزارش سازمان ملل بیش از ۵۰۰ هزار تن از زمان سیطره داعش بر رقه از این شهر آواره شده‌اند به طوری که تنها ۶۰ هزار تن به منزلشان بازگشته‌اند.
شورای امنیت روز شنبه قطعنامه شماره ۲۴۰۱ مبنی بر آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه را به تصویب رساند. این قطعنامه همه طرف‌های درگیر در این کشور را به توقف فوری درگیری‌ها، پایبندی به آتش‌بس انسانی طولانی مدت در همه مناطق سوریه به منظور تضمین وصول کمک‌های انسانی در امنیت و خارج کردن زخمی‌ها از این کشور ترغیب می‌کند.


سوریه آمریکا نظارت وزارت درگیری‌ها قطعنامه روسیه آتش‌بس حمایت امنیت ائتلاف اعلام تلاش‌های می‌کند بین‌المللی ارزیابی طرف‌های وضعیت تاکید انسانی کمیته ادامه خارجه پنتاگون سخنگوی گزارش خاطرنشان شورای سیطره تمامی