برگزیده ها

مازندمجلس: شبکه "سی ان بی سی" آمریکا در گزارشی امروز (سه‌شنبه) به واکاوی دلایل تغییرات گسترده در سطح فرماندهان ارشد نظامی عربستان پرداخت که در این راستا می‌توان به برکناری رئیس ستاد کل ارتش و افسران نیروهای هوایی در کنار دو فرمانده نیروی هوایی و زمینی اشاره کرد.

مازندمجلس: این شبکه آمریکایی در گزارش خود آورده است: این عزل و نصب‌ها بخشی از جریان تغییرات روتین در قالب طرح توسعه وزارت دفاع است. در این راستا برخی از افسران ارشدی که به سن بازنشستگی رسیده بودند، ترک خدمت کردند. برخی نیز ارتقا یافته یا به پست‌های جدید گماشته شدند.
به گزارش نامه نیوز اما برخی تحلیل‌گران متعقدند، تغییرات نظامی در نتیجه ناامیدی سرمداران سعودی از جنگ سه ساله در یمن علیه انصارالله است.
سیمون هندرسون،‌ مدیر برنامه کشورهای حوزه خلیج فارس و سیاست انرژی در آکادمی واشنگتن به شبکه مذکور گفت: جواب، جنگ در یمن است اما آیا این به معنای تغییری در سیاست عربستان در قبال یمن است یا اینکه آنها قصد دارند همان شیوه را ادامه دهند. نمی‌دانم.
تصمیمات اخیر عربستان شامل سلسله‌ای از دستورات دیگر نیز بود به طوریکه در اقدامی نادر، "تماضر الرماح" معاون وزیر کار و توسعه اجتماعی شد تا اولین زن در چنین پستی باشد.
برخی تحلیل‌گران نیز می‌گویند، انتصابات جدید به مثابه تلاش برای تشویق مسؤولان جوان طرفدار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تقویت چشم انداز ۲۰۳۰ است که یک برنامه گسترده با هدف تغییراتی در عربستان به لحاظ اقتصادی و اجتماعی و کم کردن تکیه این کشور بر نفت است.
هلما کرافت،‌ رئیس استراتژی کالاهی جهانی در بانک رویال کانادا گفت: این انقلاب نسل در عربستان است. ولیعهد اقدام به ایجاد یک پایگاه قوی جدید کرده که از حمایت روزافزون سعودی‌ها برخوردار است.
عربستان برنامه سیاست ولیعهد تحلیل‌گران اجتماعی توسعه سعودی گزارش تغییرات نظامی