برگزیده ها
میلیاردر شدن با استارتاپ

اختصاصی مازندمجلس: استارتاپ، واژه ای که در چند سال اخیر زیاد به گوشمان خورده و شاید اسم افراد موفق و ثروتمندی را کنار این واژه دیده باشیم حتی در کشورمان شاهد برگزاری گردهمایی هایی تحت عنوان استارت آپ ویکند هستیم، حال به بررسی معانی و مفاهیم و استارتاپ می پردازیم.

اختصاصی مازندمجلس: استارتاپ، واژه ای که در چند سال اخیر زیاد به گوشمان خورده و شاید اسم افراد موفق و ثروتمندی را کنار این واژه دیده باشیم حتی در کشورمان شاهد برگزاری گردهمایی هایی تحت عنوان استارت آپ ویکند هستیم، حال به بررسی معانی و مفاهیم و استارتاپ می پردازیم.

در اینجا چند تعریف استارتاپ را مرور می کنیم:

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر

استارتاپ یک کسب و کار جدید است.

تعریف استارتاپ توسط کسب و کار های کوچک آمریکا (USSBA)

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد.

تعریف استارتاپ توسط استیو بلنک

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است.

بسیاری استارتاپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلافیت برفراز ایده‌های موجود می‌دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه‌ی آشیل راه‌حل‌های موجود شناخته می شوند.

آدورا چئونگ، موسس و مدیرعامل کمپانی هوم‌جوی (Homejoy) که یکی از استارتاپ ‌های مطرح ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ بوده، در تعریف استارت آپ این مفهوم را با عنوان پنجره ی ذهن رو به آینده خوانده است. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

تاسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است

از آنجا که استارتاپ ها باید درآمد کمتر از 20 میلیون دلار و تعداد کارمندانی کمتر از 80 نفر داشته باشند از این رو می توان گفت عمر استارتاپ ها تقریبا سه سال است چرا که بعد از آن یا استارپ مورد نظرمون ورشکست شده یا با یک شرکت قدرتمند تلفیق شده یا به یک شرکت که دارای شعب زیاد با سرمایه ای زیاد است تبدیل شده است و دیگر نمیتوان اسم آن را استارتاپ گذاشت، چرا که بیشتر از 80 کارمند و درآمد بالای 20 میلیون دلار دارند.

در ایران استارتاپ  های موفقی مثل دییجی کالا،آپارات،کافه بازار، تخفیفان. شیپور.دیوار و... داریم که همگی اینترنتی هستند و از همین منظر می توان اهمیت فضای مجازی را در کسب و کارها را دریافت.

بعد از خواندن این متن یقینا اهمیت فضای مجازی را متوجه خواهید شد و در کسب و کارهای خود اینترنت و فضای مجازی را یکی از ارکان اصلی خود قرار می دهید شاید در گذشته بدون توجه از کنار دیجیتال مارکتینگ عبور می کردید اما زمانی که از اقتصاد چند میلیارد دلاری دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید شیوه های جدیدی را برای خود انتخاب میکنید.

اکونومیست دیجی کالا، آپارات و کافه بازار را نیز براساس «گزارش استارتاپ جهانی» سه شرکت اینترنتی بزرگ و برتر ایران معرفی کرد.

بد نیست برای اهمیت دیجیتال مارکتینگ داستان دیجی کالا را مرور کنیم که اصلا چگونه شکل گرفت و موفق شد؛

برادران محمدی (سعید و حمید) که مالک شرکت دیجی‌کالا هستند، به شکل عجیبی وارد این کسب وکار الکترونیکی شده اند. هفته نامه اکونومیست چندی پیش ارزش دیجی کالا را 150 میلیون دلار اعلام کرد؛ حمید وسعید محمدی ماجرای شکل‌گیری ایده اولیه دیجی‌کالا را این گونه شرح می‌دهند: "در سال 1384 و از فارغ‌التحصیلی ما چند سالی می‌گذشت و کمابیش عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردیم. دقیقاً زمانی بود که عکاسی آنالوگ به دیجیتال در حال تغییر بود ولی اطلاعات فنی زیادی در این حوزه وجود نداشت. در نتیجه در اینترنت جست‌وجو درباره دوربین‌ها و عکاسی دیجیتال را شروع کردیم. با یک سایت تخصصی خارجی در حوزه عکاسی دیجیتال آشنا شدیم، نقد و بررسی‌ها و مقایسه‌هایش را خواندیم و در نهایت بهترین دوربین موردنظرمان را انتخاب کردیم و از بازار جمهوری تهران خریدیم." برادران محمدی این گونه ادامه می‌دهند: "بعد از چند روز استفاده احساس کردیم این دوربین اشکال دارد. نمی‌دانستیم اشکال کار کجاست اما تصاویر ثبت‌شده با نمونه‌هایی که در اینترنت از آن دوربین دیده بودیم تفاوت داشت. بعد از مدتی فهمیدیم لنز همراه دوربین با نمونه‌ای که باید روی آن باشد متفاوت است. لنز روی دوربین دست‌دوم و تعمیر شده بود. یک اتفاق خوشایند با اطلاعات و تجربه‌ای که کسب کرده بودیم و یک اتفاق ناخوشایند با تجربه خرید به شکل سنتی که خیلی قابل اعتماد هم نبود. این تجربه جرقه یک ایده تجاری برای ما شد." به این ترتیب جرقه اولیه شرکت دیجی کالا این گونه زده می شود: "سال 1385 شروع کردیم به مطالعه در این حوزه و مدل تجاری دیجی‌کالا حول نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال شکل گرفت. با این ایده دیجی‌کالا با گروه محصولی موبایل و دوربین عکاسی شروع به کار کرد.با یک تیم کوچک و سختکوش که در مجموع هفت نفر بود، کار را در آپارتمان اداری برادر بزرگ‌ترمان در خیابان سعدی شروع کردیم و یک سال در آنجا فعالیت کردیم. به تدریج و با سرویس‌های متفاوتی که هر روز ارائه می‌شد، از دیجی‌کالا استقبال شد و بازدید سایت بالا رفت. هر چند ماه یک بار، گروه‌های جدید محصول را به سبد کالاهای عرضه‌شده اضافه می‌کردیم تا اینکه توانستیم تمام کالاهای دیجیتال را پوشش دهیم و تیم را در حوزه تولید محتوا و بازاریابی تقویت کنیم. س‍پس با افزایش بازدید و تعداد سفارش‌های روزانه به مسائل زیرساختی تجارت الکترونیک مثل پلت‌فورم نرم‌افزاری پرداختیم." در حال حاضر سایت شرکت دیجی کالا روزانه 450 هزار نفر بازدید کننده دارد و به گفته برخی منابع، روزانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان سفارش کالا به این سایت داده می‌شود

حال که داستان دیجی کالا  را خواندید آیا همچنان به کسب و کار با شیوه سنتی فکر می کنید؟!

برای شروع یک استارتاپ و برند سازی باید تغییرات را پذیرفت و با تکنولوژی هماهنگ بود که نتنها به کسب و کار شما رونق می بخشد بلکه باعث تثبیت و نام آشنا شدن برند شما می شود.

تا میلیاردر شدن چند قدم فاصله دارید... 

 

استارتاپ کسب و کار میلیاردر