برگزیده ها
ریالی از دولت احمدی‌نژاد نگرفته‌ام/ باید دست مافیای اکران قطع شود

مازندمجلس: احمد نجفی تهیه کننده «من یک ایرانی ام» درباره حاشیه هایی که این روزها با نوع اعتراضش به شورای صنفی نمایش و وضعیت اکران فیلم ها شده است، توضیح داد.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، احمد نجفی تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج چندی است که نسبت به نحوه اکران این فیلم اعتراض دارد و تبدیل به سوژه داغ رسانه ها شده است. او صبح ۹ بهمن هم با حضور در سازمان سینمایی نسبت به عملکرد شورای صنفی نمایش دادخواهی کرده و خواستار پیگیری نسبت به عملکرد این شورا شد. فیلم اعتراض او در آن روز در رسانه ها منتشر و به محل بحث و نظر بسیاری از اهالی رسانه و مطبوعات تبدیل شد.

همان روز محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با رییس شورای صنفی مذاکره و بر اهمیت فعالیت شورای صنفی تاکید کرد و خواستار پیگیری اعتراض احمد نجفی شد.

در این فاصله فیلم «من یک ایرانی ام» اکران شد و در فاصله چند روز از پرده پایین آمد که این مساله به اعتراض شدیدتر احمد نجفی منجر شد و وی شامگاه ۶ اسفندماه در شورای صنفی نمایش را گِل گرفت. این اقدام وی واکنش های زیادی را در پی داشت به طوری که برخی از سینماگران به نوع اعتراض او خرده گرفتند و این حرکت را نمایشی خواندند. برخی هم عنوان کردند که او در دولت نهم و دهم به دلیل طرفداری از محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسبق توانسته به کار بپردازد اما حالا که نمی تواند رانتی را در اختیار بگیرد معترض است.

برای شنیدن صحبت های احمد نجفی در مواجهه با انتقادهایی که به وی شده و همچنین آخرین وضعیت نتیجه اعتراض با این بازیگر و تهیه کننده سینما به گفتگو نشستیم.

شرح بیشتر از این گفتگو را در زیر بخوانید:

* آقای نجفی حالا که چند روز از ماجرای گل گرفتن در خانه سینما از سوی شما می گذرد، فکر می کنید این نحوه اعتراض شما درست بود؟ منتقدان می گفتند تنها یک حرکت نمایشی انجام دادید.

این شورای صنفی و به ویژه چند نفر از اعضای آن هر کاری که خواسته اند با هر فیلمی کرده اند بنابراین در اینجا موضوع فیلم من مطرح نیست-مدت ها است که من در حال اخطار دادن نسبت به عملکرد شورای صنفی نمایش هستم. این شورای صنفی و به ویژه چند نفر از اعضای آن هر کاری که خواسته اند با هر فیلمی کرده اند بنابراین در اینجا موضوع فیلم من مطرح نیست بلکه من با این اقدام خواستم عملکرد صنفی عده ای سودجو را زیر سوال ببرم.

البته باید توجه داشته باشیم که قرار نیست با یک فیلم در سینما بهار شود و قرار هم نیست عده ای سینما را به اینجا برسانند تا چنین اتفاقاتی در آن رخ بدهد، از همین رو کار من نتیجه اعمال خلاف عرف و خلاف قوانین جاری کشور بود زیرا من فکر می کنم برخی نمی توانند سینما را به صورت انحصاری در دست بگیرند.

این مملکت قانون دارد و انحصارطلبی باید شکسته شود اما ما هرچه اعتراض کردیم و صدایمان را به گوششان رساندیم آنها به ما خندیدند و به اهالی سینما پشت کردند، به همین دلیل من برای اینکه توجه مسئولان را جلب کنم در شواری صنفی نمایش را گل گرفتم البته پیشتر هم عنوان کرده بودم که اگر این روند ادامه داشته باشد این کار را می کنم.

*اما این اقدام شما در حالی صورت گرفت که فیلم شما فروش نداشت، حتی غلامرضا موسوی عنوان کرده است که فیلم شما در یک روز در بهترین سینمای پایتخت طی ۶ سانس تنها ۲ بلیت فروخته است. فکر نمی کنید این مشکل از فیلم شماست که فروشی ندارد؟

-حتما به زودی جواب این حرف را می دهم. از روزی که این فیلم با نیت سوء اکران شد دیدید که چه بر سر فیلم «من یک ایرانی ام» آوردند. برای مثال حتی یک تصویر از این فیلم سر در سینماها نبود علاوه بر این سانس ها را به هم ریخته و به همه سینماهای تابع خود دستور داده بودند که این فیلم تبلیغی نداشته باشد. حتی چندی پیش اس ام اس هایی از سوی هواداران به ما ارسال شد که در آن عنوان شده بود که آنها به سینما رجوع کرده اند اما به مخاطبان گفته اند هیچ سانسی برای نمایش فیلم وجود ندارد، بنابراین اینکه یک فیلم نفروشد بحثی نیست که به این راحتی مورد ارجاع قرار بگیرد.

به یکباره سانس را عوض می کنند و از این طریق قدرتی به دست می آورند اما با اقدام من این قدرت شکست و کار این آقایان تمام شدمن به تماشاگر و سلیقه اش احترام می گذارم اما اینکه برخی این دسیسه ها را ایجاد می کنند جای سوال است. البته این کار را در حق همه فیلم ها می کنند یعنی به یکباره سانس را عوض می کنند و از این طریق قدرتی به دست می آورند اما با اقدام من این قدرت شکست و کار این آقایان تمام شد زیرا قرار است آیین نامه شورای صنفی نمایش کاملا عوض شود. البته من باز هم با تغییر بخش هایی از این آیین نامه مخالفم و معتقدم به طور کلی باید تغییر کند از همین رو رسما اعلام می کنم تا زمانی که در این شورا ثبات فرهنگی، اجتماعی و حقانیت وجود نداشته باشد مورد وثوق نیست. از سوی دیگر این آقایان اعمالی انجام داده اند که کار بخش خصوصی و مدیریت بدنه سینما زیر سوال رفته و خساراتی به فیلم هایی این بخش وارد شده است تا جایی که برخی از فیلم ها توسط این افراد نابود و صاحبان آنها ورشکسته شده اند.

سوال من این است که این مسایل و تقبل این خسارات به عهده کیست؟ به نظر من این مساله به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص آقای وزیر است. در این یکی دو سال، این افراد این همه به این سینما خسارت زده و این همه فیلم را نابود کرده اند و فقط به فیلم های خودشان اکران خوبی داده اند به طوری که بهترین زمان اکران به فیلم های آنها اختصاص داده شده است. یک فیلم هر چقدر هم نابجا و بد باشد مگر می شود تنها ۲ بلیت فروخته باشد؟

یک فیلم هرچقدر هم نابجا و بد باشد مگر می شود تنها ۲ بلیت فروخته باشد؟*بله می شود، پیش از این فیلم سینمایی «قلب سفید قاصدک ها» در ۱۰ روز تنها ۶ هزار تومان فروخته بود.

- نه اینطور نیست، شما ببینید این آقایانِ شورای صنفی نمایش چه کرده اند. این موضوعات دسیسه هایی است که این آقایان تجربه آن را طی سال ها به دست آورده اند و روی فیلم ها اعمال می کنند.

*محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی پس از اقدام شما دستور به رسیدگی درباره فیلم شما داد، فکر می کنید این وعده راهگشا باشد؟

-من امروز نامه سرگشاده ای به آقای حیدریان رییس سازمان سینمایی نوشته ام و گفته ام چرا عملکرد اعضای شورای صنفی نمایش زیر سوال نمی رود؟ و چرا باید فقط درباره فیلم من تحقیق شود بلکه این کار باید درباره همه فیلم های سوخته صورت بگیرد. این را هم باید بگویم برخی از همین افرادی که در اکران موثرند دو، سه شرکت صوری تاسیس و اقدام به نمایش فیلم ها می کنند به طوری که صاحب برخی از شرکت های پخش تنها یک نفر است.

چرا باید فقط درباره فیلم من تحقیق شود بلکه این کار باید درباره همه فیلم های سوخته صورت بگیردباید به این نکته توجه داشته باشیم که در این چند سال چند فیلم از همین افراد در بهترین زمان اکران به نمایش درآمده است از همین رو سوال من این است که چرا باید فیلم آقای اسعدیان که با شراکت علی سرتیپی ساخته شده است در بهترین ایام اکران یعنی اکران نوروز روی پرده برود؟ چگونه فیلم من در شب عید اکران نشد تا ببینیم چه بازخوردی دارد؟ اگر در آن زمان فیلم من تنها در ۲ روز فروش خوبی نداشت من خودم اولین فردی بودم که می گفتم فیلم من را از اکران بردارید و جای من را به کسی که حق بیشتری دارد بدهید.

کسی حتی یک پوستر از «من یک ایرانی ام» را بر سر در سینما ندیده و حتی کسی نمی داند که فیلم ما اکران شده است در حالی که این مسئولیت برعهده سینمادار است. از همین جا می گویم که این توطئه ای است که آقایان انجام می دهند و می دانند که چه باید بکنند تا یک فیلم از بین برود.

این را هم باید بگویم که من در نامه سرگشاده ام رسما اعلام کرده ام فیلم من دیگر سوخته است و دیگر به من فکر نکنید بلکه به فکر آینده باشید. باید تحقیق شود که در این سال چه خساراتی به سینما وارد شده و ده ها فیلم نابود شده است. آیا خانم نیکی کریمی، حسین فرحبخش و دیگرانی که اعتراض کرده اند عملکردشان مثل من بوده است که فیلم آنها را هم سوزاندند؟ بعد از اقدام من ده ها نفر تماس گرفتند و گفتند با قرض فیلم ساخته اند و فیلم شان در اکران نابود شده است. آیا عملکرد آنها هم مثل من بوده است؟ خسارت این ها به عهده چه کسی است؟ چرا فرزند یکی از این سران مافیای اکران مدتی است در وزارت ارشاد شاغل شده است؟ آیا این رانت نیست؟ چرا در این باره تحقیق نمی شود؟ آنهایی که به من تهمت می زنند باید از عملکردشان شرم کنند.

فیلم من دیگر سوخته است و دیگر به من فکر نکنید بلکه به فکر آینده باشید. باید تحقیق شود که در این سال چه خساراتی به سینما وارد شده است در حالی که ده ها فیلم نابود شده است* آقای نجفی مسئولیت تبلیغ یک فیلم برعهده سینمادار نیست. آیا شما خودتان به عنوان تهیه کننده اقدامی در این حوزه کرده اید؟

- من مسئول این امر بوده ام و تا جایی که توانسته ایم و بودجه ما رسیده این کار را کرده ایم به طوری که ۳۲۰ تیزر تلویزیونی به خاطر ارزشی بودن فیلم در اختیار ما گذاشته شده است، پس اینطور که شما می گویید نیست.

این اتفاق فقط برای فیلم من نیفتاده بلکه با بسیاری از فیلم ها این کار را کرده اند. برای مثال تعداد سالن ها را کم می کنند و سانس ها را به هم می ریزند یعنی کسی که در این شلوغی و در این فصل بدِ سینما می خواهد به تماشای یک فیلم بنشیند نمی فهمد جریان چیست، بنابراین اگر من هم بودم گیج می شدم که آیا فیلم ببینم یا نه.

*منتقدان شما به سوابقتان در دولت آقای احمدی نژاد اشاره دارند و می گویند در آن دوران به دلیل طرفداری از رییس جمهور وقت توانسته بودید به خوبی به کار بپردازید و حالا که این رانت را در اختیار ندارید معترض هستید.

-من را سیاسی نکنید. من یک فرد صنفی هستم. خسته شده ام از بس که این حرف ها را شنیده ام و دیگر به این حرف ها اهمیت نمی دهم. برخی می گویند نجفی مدافع رییس جمهور اسبق بود اما این موضوع چه ربطی به موضوع اکران و فیلمم دارد؟ چرا برخی می خواهند حاشیه سازی کنند بدون اینکه بینش این را داشته باشند؟ من درباره اکران و شورای صنفی نمایش صحبت می کنم. آیا کسی که در این دوره طرفداری رییس جمهور وقت را می کند وقتی در دوره بعدی فیلم می سازد باید او را به دلیل طرفداری امروزش نابود کنند و فیلم او بر اساس طرفداریش از رییس جمهور وقت ارزیابی شود؟

این چه کاری است که برخی می کنند؟ برخی از سینماگران که نسبت به کار من خرده می گیرند و من را یک فرد سیاسی معرفی می کنند خودشان از منطقه آزاد و بانک گردشگری پول می گیرند آن وقت به من تهمت ناروا می زنند. از همین جا می گویم اگر کسی می تواند سندی درباره رانت ها و پول هایی که از دولت اسبق گرفته ام نشان بدهد. من حتی ریالی رانت و پول و امتیاز از دولت قبلی نگرفته ام. به کسانی که می گویند من طرفدار احمدی نژاد بوده ام می گویم که احمدی نژاد یک زمانی رییس جمهور مملکت بوده و حکم او توسط رهبری امضا شده است بنابراین کجای این موضوع مشکل دارد؟

آیا کسی که در این دوره طرفداری رییس جمهور وقت را می کند وقتی در دوره بعدی فیلم می سازد باید با او به دلیل طرفداری امروزش نابود کنند و فیلم او بر اساس طرفداریش از رییس جمهور وقت ارزیابی شود؟ من می دانم این سینماگرانی که به عملکرد من اعتراض می کنند خودشان چند میلیارد رانت گرفته اند. آیا دولت محترم فعلی جوابگوی این رانت های میلیاردی است؟ باید بدانیم که چرا یکی از سینماگران خانم توانسته با ارتباطات خود و با پشتبانی از این دولت این وجه را به دست بیاورد؟ این شخص با مدیران بانک گردشگری ارتباط داشت و توانست این وجه را به دست بیاورد اما آیا کسی در این باره سوال می کند؟

باز هم می گویم که اگر سندی رو شود که من ریالی از دولت قبلی گرفته ام به پارک لاله می روم، روی یک سکو می ایستم و از همه مردم ایران به خاطر عملکردم عذرخواهی می کنم و دست و پای سینماگران را می بوسم. به دروغ من را متهم می کنند در حالی که متهم کسانی هستند که می خواهند با این حرف ها کارهای بد خود را بپوشانند. آیا یک تاجر در حال ورشکستگی به این راحتی می تواند 100 میلیون تومان وام بگیرد که این سینماگران توانسته اند به راحتی وجه های میلیاردی بگیرند؟

*علاوه بر این حواشی که برای فیلم شما ایجاد شده، نکته دیگری هم وجود دارد اینکه حتی کارگردان فیلم شما هم معترض است و می گوید به مراسم های اکران خصوصی دعوت نمی شود. توضیحی در این باره می دهید؟

-جواب این موضوع را بعدا می دهم. حتما جواب ایشان را با صراحت و شفاف خواهم داد، جواب هر کسی را که درباره این فیلم صحبت کرده می دهم.

من در حال حاضر درباره عملکرد شورای صنفی صحبت می کنم و درباره آن قضیه بعد از انحلال این شورا صحبت می کنم، فعلا باید کاری کنم که دست این مافیا کوتاه شود.

مهر
اکران سینما شورای نمایش اعتراض درباره اقدام جمهور عملکرد نابود موضوع طرفداری سینمایی توانسته بنابراین سینماگران عنوان آقایان تحقیق اینکه احمدی فروخته سوخته البته بگیرد بهترین ایرانی راحتی ریالی اینجا گویند کننده اعضای خساراتی خودشان رسانه افراد نکنید گرفته تواند حیدریان اختیار معترض اینطور گردشگری سرگشاده تومان نابجا میلیاردی ارشاد کسانی خسارت مافیای باشد؟ ساخته عملکردشان باشید ارزیابی سیاسی طرفداریش خواهند آینده وزارت دارد؟ امروزش گیرند مسئولیت سینمادار برعهده بگویم اعلام محمدمهدی فیلمی خواسته اهالی بسیاری اعمال باشیم گفتند منتقدان مساله گرفتند فاصله اهمیت گفتگو نتیجه مملکت پیگیری ایجاد دسیسه تغییر نمایشی خصوصی زمانی آورند قدرتی خواستار نداشت علاوه دستور یکباره نداشته تبدیل