برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن با رد احتمال بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران به بهانه‌ای دیگر، گفت بروکسل برجام را برای امنیت خود اساسی می‌داند و با اقداماتی که این توافق را در معرض خطر قرار دهد، مخالف است.

مازندمجلس: «دیوید او سالیوان» سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن می‌گوید این اتحادیه با بازگرداندن تحریم‌های رفع‌شده ایران ذیل توافق هسته‌ای، مخالف است و این کار را خلاف «حسن نیت» می‌داند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از ورود به کاخ سفید بارها توافق هسته‌ای با ایران را «وحشتناک» توصیف کرده، دو ماه پیش به اتحادیه اروپا ۱۲۰ روز وقت داد تا «نواقص» این توافق از جمله سقف زمانی برخی محدودیت‌های هسته‌ای و عدم ارتباط برجام با برنامه موشکی ایران را رفع کنند.
او سالیوان که روز دوشنبه در جمع گروهی از خبرنگاران و دبیران پایگاه «بلومبرگ» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره فشار آمریکا برای بازگرداندن بخشی از تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای رفع شده‌اند، گفت اتحادیه اروپا مخالف این است که تحریم‌های رفع‌شده، به بهانه‌های دیگر از جمله مسئله موشکی، احیا شوند.
وی گفت: «به عقیده من، این کار موثر نخواهد بود. ما تحریم‌ها را به عنوان بخشی از یک معامله رفع کردیم و بر اساس حسن نیت، شما نمی‌توانید آن تحریم‌ها را بدون داشتن دلیل درخور بازگردانید.»
نماینده اتحادیه اروپا با این حال گفت بروکسل به نحو مناسب به پیشرفت‌های موشکی ایران واکنش نشان داده و  گفت این ادعا که این اتحادیه نسبت به برنامه موشکی ایران بی‌تفاوت است، «افسانه‌سرایی» است.
او سالیوان گفت: «یک افسانه‌سرایی کامل از طرف برخی افراد در ایالات متحده مطرح شده مبنی بر اینکه ما فقط علاقمند به تجارت با ایران هستیم و حاضریم برای فروش چند خودرو یا هواپیما، بر عکس "بوئینگ"، شرافتمان را به حراج بگذاریم. ما برای چند قرارداد تجاری، روی اصول خودمان پا نمی‌گذاریم.»
وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره دلیل اهمیت برجام برای اتحادیه اروپا گفت: «اگر ایران یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای باشد، هر مشکلی که می‌توانید تصور کنید با این کشور داریم، به توان ۱۰۰، بیشتر می‌شود. بنابراین، از نظر ما، چیزی که در وهله نخست باید از آن اطمینان یابیم، این است که این کشور سلاح هسته‌ای نداشته باشد. این کاری است که این توافق کرده و می‌کند و نتیجه‌بخش هم بوده است.»
او در پایان گفت اتحادیه اروپا برای به تفاهم رسیدن با ایالات متحده تلاش می‌کند، «چراکه شما دوست و متحد ما هستید و می‌خواهیم با شما کار کنیم. اما ما کاری نخواهیم کرد که این توافق را که برای امنیت ملی اروپا اساسی است، به خطر بیاندازد. ما این توافق را مورد مذاکره مجدد قرار نمی‌دهیم و هیچ کاری نخواهیم کرد که به عقیده ما ممکن باید این توافق را در معرض خطر قرار دهد.»
اتحادیه توافق اروپا هسته‌ای موشکی برجام تحریم‌های سالیوان ایالات افسانه‌سرایی نخواهیم تحریم‌ها می‌کند متحده آمریکا رفع‌شده بازگرداندن مخالف برنامه درباره عقیده