برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد گفت: تفاوت علوم دقیقه و علم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب تفاوت در جهان بینی است، در جهان بینی اسلامی خلقت بر اساس حکمت و تدبیر و تقدیرگرایی است.

مازندمجلس: علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست سراسری معاونان فرهنگی این دانشگاه گفت: موضوع فرهنگ در همه جای دنیا یک موضوع اساسی و پایه آموزشی است، کشورهای غربی فرهنگ خود را دارند و سعی می‌کنند آن را به دیگران تحمیل کنند.
وی افزود: وقتی می‌گوییم به فرهنگ اهمیت می‌دهیم، یعنی به فرهنگ اسلامی و ایرانی اهمیت می‌دهیم.
ولایتی با بیان اینکه بسیاری از دعواها بر سر فرهنگ بوده، تاکید کرد: نمی‌شود سیستم آموزشی در یک بستر فرهنگی نباشد، لذا می‌بینیم در اسلام مسجد محل آموزش بوده و بعد مدارسی هم که تاسیس شدند در درجه اول درس دین می‌دادند.
وی گفت: از دارالفنون به این طرف ملاک فرهنگ ما، فرهنگ غربی شد و امروز هرچه تلاش می‌کنیم فرهنگ را از قید غرب رها کنیم آن طور که می‌خواهیم موفق نبوده ایم و اگر دانشگاه آزاد بتواند علوم انسانی را رشد بدهد، می‌تواند در این رابطه کمک کند.
ولایتی با اشاره به نفوذ فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها تصریح کرد: حوزه‌های علمیه در این زمینه موفق بوده‌اند زیرا فرهنگ بیگانه نتوانسته در آنجا نفوذ کند و به برکت علما جلوی نفوذ گرفته شده است ولی در دانشگاه این گونه نبوده است.
وی با اشاره به تفاوت‌های جهان بینی مادی و الهی، گفت: تفاوت این دو و اینکه جهان بینی ما مادی باشد یا الهی به ریشه ها بازمی گردد.
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: ما نمی‌شناسیم بزرگی از بزرگان تمدن اسلامی را که نظریه ماتریالیستی غربی داشته باشد. مرکز عرفان ها قرآن است و نمی‌بینیم بزرگی را که از قرآن بهره نبرده باشد.
وی گفت: لازم است کار فرهنگی اصل باشد و اگر جهان بینی الهی حاکم نباشد آن چیزی را که می خواهیم محقق نمی شود.
ولایتی ادامه داد: شاید در گذشته یکسری مشکلات بوده و کم توجهی‌هایی در این دانشگاه به موضوع فرهنگ می‌شده، ولی این نباید ادامه پیدا کند.
وی گفت: اینکه یک عده بریزند و هرکاری دلشان خواست انجام دهند، فرهنگ نیست، فرهنگ این است که معرفت افزایی کند.
وی در ادامه با اشاره تاریخچه موسیقی در اسلام، تاکید کرد: اسلام با موسیقی مخالف نیست، اسلام با هرزگی و لهو و لعب مخالف است.
رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: اگر تفکر ما درست نباشد به اهداف نمی‌رسیم، اگر علم و فرهنگ تقلیدی باشد به جایی نمی‌رسیم و غربی‌ها سواره و ما پیاده‌ایم. زمانی ما موفق می‌شویم که دانشجو در این عرصه تحول داشته باشد.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم فرهنگ اسلامی و قرآنی را با قدرت تدریس کنیم، بنای همه ما این است که به فرهنگ توجه کنیم، فرهنگ در دانشگاه آزاد نباید در حاشیه باشد.
ولایتی گفت: تفاوت علوم دقیقه و علم تجربی و علوم انسانی در اسلام و غرب تفاوت در جهان بینی است، در جهان بینی اسلامی خلقت بر اساس حکمت و تدبیر و تقدیرگرایی است، در جهان بینی ماتریالیستی غربی این مساله بر اساس تصادف و اتفاق است و هیچ حکمتی در وراء این خلقت عظیمه نیست.
وی ادامه داد: بعضی سوءاستفاده نکنند که فلانی گفت فیزیک اسلامی و فیزیک غربی تفاوت دارد، خیر این طور نیست جهان بینی ها متفاوت است.
فرهنگ دانشگاه اسلامی تفاوت اسلام ولایتی ادامه اشاره اینکه نباشد فرهنگی موضوع نباید ماتریالیستی نمی‌رسیم فیزیک بزرگی مخالف موسیقی تاکید آموزشی حاشیه اهمیت می‌دهیم انسانی نبوده امنای