برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری صدا و سیما نوشت: تلویزیون الجزیره، در گزارشی به بررسی تغییرات اخیر در سطح فرماندهان ارشد ارتش عربستان سعودی و بازتاب‌های احتمالی این تغییرات بر عملیات ائتلاف عربی تحت فرماندهی این کشور در یمن پرداخت.

مازندمجلس: زیاد برکات در این گزارش همراه با پخش تصاویری از یک کنسرت موسیقی، به آغاز تغییرات در عربستان سعودی بر اساس برنامه‌های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و برای همگام شدن با غرب اشاره کرد و افزود: این تغییرات به دادن مجوز رانندگی به زنان یا اجرای موسیقی اوپرا در این کشور محدود نمی‌شود و به عبارت دیگر آنگونه که منتقدان می‌گویند موضوع رانندگی زنان و اجرای برنامه‌های موسیقی صرفا پوششی است که مسائل مهمتری در پشت آن پنهان شده است که بخشی از آن تصمیماتی است که معمولا شبانه اتخاذ و صادر می‌شود و به ارتش کشور مربوط می‌شود.
با گزارش نامه نیوز این دستور‌ها را ملک سلمان پادشاه عربستان به درخواست محمد بن سلمان که ولیعهد و وزیر دفاع عربستان است صادر می‌کند. شاید این‌ها بزرگترین تغییرات باشد که بر اساس آن عبدالرحمان بن صالح البنیان رئیس ستاد کل ارتش عربستان از مقام خود برکنار شد و به دنبال آن فرماندهان نیرو‌های هوایی، زمینی و پدافند هوایی نیز از مقام‌های خود برکنار شدند. همزمان با برکنار شدن این افراد، به برخی از افراد خانواده پادشاهی، مقام‌های نظامی داده می‌شود. به نظر می‌رسد هدف از این اقدامات به دست آوردن وفاداری و حمایت برخی جناح‌ها از طریق ارتقای برخی از افراد این جناح هاست.
در ادامه گزارش همراه با پخش تصاویری از رژه نظامی نیرو‌های ارتش عربستان آمده است: ارتش عربستان از جمله بزرگترین ارتش‌ها در منطقه است و پنجمین ارتش در میان ارتش‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود. بر اساس گزارش‌های مجله فوربز آمریکا، مقامات عربستان سخاوتمندانه برای این ارتش هزینه می‌کنند. بر همین اساس هزینه‌های نظامی سال گذشته عربستان از مجموع هزینه‌های نظامی اسرائیل، ایران، الجزایر، عراق و عمان بیشتر بوده است. محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان نیز از جوان‌ترین وزرای دفاع در جهان است، اما انتخاب یک فرمانده جدید برای ارتشی بزرگ، یک شبه آن را به ارتشی قدرتمند تبدیل نمی‌کند. آنگونه که یک کارشناس آمریکایی می‌گوید ارتش عربستان صرفا یک ببر کاغذی و به عبارت دیگر طبل توخالی است. حضور این ارتش در جنگ یمن، شکنندگی این ارتش را نشان داد و معلوم شد ارتش عربستان سعودی هیچ دکترینی برای خود ندارد تا جایی که از موضع تهاجمی به موضع دفاعی رسیده است و صرفا از مرز‌های کشورش دفاع می‌کند و حتی کار از این هم بدتر شده است تا جایی که ماموریت این ارتش به دفاع از ریاض پایتخت عربستان در برابر موشک‌هایی که جنبش انصارالله شلیک کرده اند یا ممکن است شلیک کنند، تنزل پیدا کرده است. بر این اساس باید کاری کرد و ساختار آن را اصلاح کرد. به نظر می‌رسد شکست ارتش عربستان سعودی در عربستان ایجاب می‌کند بازنگری فوری در ارتش این کشور صورت گیرد. برخی می‌گویند ارتش عربستان سعودی در یمن مورد تحقير قرار گرفته است یک بار در برابر انصارالله و بار دیگر در برابر متحدان اماراتی. امارات در عرصه یمن در صدر قرار دارد و پیشتاز است و ارتش بزرگترین کشور منطقه خلیج (فارس) را به دنبال خود می‌کشد.
در پایان گزارش آمده است: برخی می‌گویند هدف از تغییرات در عربستان، هموار کردن راه پیش روی ولیعهد این کشور و قرار دادن افراد نزدیک به وی در راس امور است تا به وی فرصت داده شود خود را به عنوان یک فرد نوگرا و امروزی که برنامه‌های بزرگی در سر دارد، به جهانیان بشناساند حتی اگر این اقدامات به زیان ارتش کشورش تمام شود. وی در صدد انجام اولین سفر خود به کشور‌های غربی بود، اما خیلی از افراد با این سفر مخالفت کردند. وی در یمن شکست خورد و به گفته سازمان‌های بین المللی مرتکب جنایات جنگی شد. وی باعث ایجاد شکاف در شورای همکاری شد و کشورش به خاطر وی مرحله سختی را پشت سر می‌گذارد. انجام تغییرات و برکناری مقامات ارشد هیچ مشکلی ندارد تا کسی (بن سلمان) که برخی وی را از جمله جوان‌ترین وزرای دفاع در جهان می‌دانند، بزرگ و در حد و اندازه چالش‌های پیش روی کشورش، به نظر برسد!
عربستان تغییرات سلمان افراد گزارش نظامی سعودی کشورش می‌کند بزرگترین برابر می‌گویند منطقه برکنار ولیعهد موسیقی برنامه‌های هزینه‌های مقامات جوان‌ترین ارتشی انصارالله همراه تصاویری ندارد وزرای می‌رسد رانندگی اجرای عبارت دنبال نیرو‌های آنگونه مقام‌های هوایی اقدامات