برگزیده ها
توجيهات وزير علوم براي اخراج استادان!

مازندمجلس:هفته گذشته بود که به طور ناگهانی خبر لغو قرارداد تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات منتشر شد. تعدادی از این استادان را در بهمن امسال از ثابت به حق‌التدریس تغییر وضعیت داده بودند و عده دیگر را لغو قرارداد کردند، بدون اینکه هیچ توضیحی درباره این ماجرا بدهند. این در حالی بود که صادق زیباکلام چهره اصلاح طلب و استاد دانشگاه نیز در میان لیست لغو صلاحیت شده ها قرار داشت

مازندمجلس:هفته گذشته بود که به طور ناگهانی خبر لغو قرارداد تعداد قابل توجهی از اعضای هیات علمی نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات منتشر شد. تعدادی از این استادان را در بهمن امسال از ثابت به حق‌التدریس تغییر وضعیت داده بودند و عده دیگر را لغو قرارداد کردند، بدون اینکه هیچ توضیحی درباره این ماجرا بدهند. این در حالی بود که صادق زیباکلام چهره اصلاح طلب و استاد دانشگاه نیز در میان لیست لغو صلاحیت شده ها قرار داشت. او این ماجرا را سیاسی دانست و گفت: «سوالی که برای من به جد مطرح است، این بوده که آیا اخراج من از این دانشگاه بخشی از جریان اخراج اساتید دگراندیش از این دانشگاه است یا خیر؟» این لغوقراردادها در حالی اتفاق افتاده است که حتی یک تذکر هم به اساتید لغو قرارداد شده درباره این موضوع داده نشده و ناگهان یک روز خبر لغو قراردادهای آن‌ها به گوش‌شان رسیده؛ در حالی که دیگر هیچ اقدامی برای تغییر این حکم نمی توانند انجام دهند.
فرهاد رهبر در دوره های گذشته در دانشگاه سراسری نیز چنین اقدامی را درباره استادانی که بسیاری از آن‌ها مورد تایید دانشجویان نخبه قرار داشتند، انجام داد و حالا نوبت به دانشگاه آزاد رسیده است. رهبر، چند روز بعد از انتشار این خبرها و حکم لغوقراردادها گفت:« استاد سر کلاس هر اراجیفی می‌گوید؛ اگر چیزی اعلام می‌شود که اسلام آزادی در خطر است و کسی بخواهد خدشه‌ای به دین وارد کند لحظه‌ای تحملش نمی‌کنیم». همه این‌ها در حالی بود که وزیر علوم یک هفته درباره این ماجرا صحبت نکرد تا اینکه دیروز در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت:« دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیات علمی جوان را معرفی کند». منصورغلامی درباره لغو قرارداد یکباره تعدادی از هیات علمی نیمه‌وقت دانشگاه آزاد طی یک ماه گذشته گفت: «گزارش این موضوع به ما هم رسیده و این مساله را بررسی کردیم. دانشگاه آزاد دوره‌ای طولانی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی به شکل‌های مختلف برای اداره کلاس‌هایش استفاده می‌کرد، حتی برخی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های دولتی وقت‌های اداری‌شان را در دانشگاه آزاد می‌گذراندند». غلامی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه آزاد به این موضوع حساس شدند، ادامه داد:« در ساعت اداری نباید اعضای هیات علمی که استخدام دولت هستند در دانشگاه آزاد باشند، اما برای ساعت غیر اداری منعی وجود ندارد».وی با تاکید بر اینکه این موضوع سیاسی نیست، ادامه داد:«دانشگاه آزاد هم با توجه به اینکه باید رشته‌ها و امکاناتش را گسترش می‌داد، موظف بود اعضای هیات علمی جوان را معرفی کند، ما نمی‌توانستیم اعضای هیات علمی دولتی را از آن‌ها قبول کنیم. برای همین آن‌ها مجبور شدند و برخی استادانی که با آن‌ها کار می‌کردند را تعدیل کنند. این یک بخش طبیعی بوده است».
صحبت‌های وزیر علوم نیز در حالی مطرح می شود که ديروز در برخي سايت ها اعلام شد كه فرهاد رهبر مدتی است که درخواست استعفای خود را به هیات امنای دانشگاه آزاد داده است. این خبر را یک منبع آگاه با اعتمادآنلاین درمیان گذاشته است و اعلام کرده: « فرهاد رهبر، ريیس دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دخالت‌های علی‌اکبر ولایتی، ريیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در امور مختلف این دانشگاه معترض است و بر همین اساس تصمیم گرفته که از سمتش استعفا بدهد ولی تاکنون ولایتی با استعفای او موافقت نکرده است. این منبع‌ ادامه داد:‌ «هر چند ولایتی با این درخواست رهبر موافقت نکرده اما چانه‌زنی‌هایی برای انتصاب یک فرد جدید برای ریاست دانشگاه آزاد را در دستور کار خود قرار داده است و گزینه هایی هم برای این پست مطرح شده‌اند». اين در حالي بود كه ساعتي پس از انتشار اين خبر، روابط عمومي دانشگاه آزاد با تكذيب خبراستعفاي رهبر، تاكيد كرد كه رييس دانشگاه آزاد هيچ تصميمي براي استعفا نداشته و خبرسازي ها براي جلوگيري از اقتدار دانشگاه آزاد هست. به نظر مي‌آيد دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين دانشگاه خاورميانه اكنون دچار حواشي‌اي شده كه مي تواند در صورت تداوم، آسيب هايي را به اين نهاد آموزشي وارد كند.

اخراج اساتید زیباکلام صادق وزیر علوم