برگزیده ها

مازندمجلس: معاون فرهنگی دانشگاه تهران در واکنش به تشکیل پرونده قضایی برای برخی دانشجویان بازداشتی در حوادث دی ماه و احضار آنها به دادگاه گفت: در مباحث قضایی و حقوقی اصولاً هیچ کس نمی‌تواند مداخله و ورود کند؛ قوه قضاییه، نهادی مستقل بوده و وظایف مشخصی دارد، اما از آنجا که این افراد دانشجویان ما هستند، خود را موظف به پیگیری کارهایشان می‌دانیم و امیدواریم با رافت اسلامیِ نظام روبرو شده و هرچه زودتر به کلاس‌ها بازگردند.

مازندمجلس: بنابراعلام رئیس دانشگاه تهران 41 دانشجوی این دانشگاه در حوادث دی ماه بازداشت شدند که به تدریج این دانشجویان آزاد شدند؛ نیلی احمدآبادی همچنین از تشکیل ستادی برای پیگیری این حوادث و ارتباط و رایزنی با وزارت علوم، نهادهای امنیتی و استاندار تهران خبر داده بود. معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز بر این موضوع تاکید کرده بود که با توجه به اینکه دانشجویان در بیرون از مراکز علمی کشور بازداشت شده اند، تحت پیگیرد کمیته انضباطی دانشگاه‌ها قرار نخواهند گرفت، اما حالا گفته می‌شود که برخی از این دانشجویان به دادسرا احضار شده‌اند و پرونده برخی از آنها نیز به دادگاه انقلاب ارسال شده است.
براساس بیانیه تعدادی از انجمن‌های علمی و صنفی دانشگاه تهران، خطاب به مسوولان دانشگاه، وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان خواستار توقف روند تشکیل پرونده قضایی برای دانشجویان شده‌اند.در بخش دیگر این بیانیه آمده است که روندهای اخیر این‌ نگرانی را در ما ایجاد کرده که به سرمایه‌های انسانی کشور آسیبی جبران‌ناپذیر برسد. با توجه به اینکه اتفاق اخیر درون فضای دانشگاه رقم خورده مطابق قانون انتظار می‌رفت خود دانشگاه و وزارت علوم در مدیریت آن ایفای نقش کنند و اجازه دخالت نهادهای بیرونی را ندهند.
در مباحث قضایی و حقوقی هیچ کس نمی‌تواند مداخله کند
مجیدسرسنگی؛ معاون فرهنگی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به بیانیه تعدادی از انجمن‌های مختلف دانشگاه تهران مبنی بر درخواستِ توقفِ روندِ تشکیلِ پرونده قضایی برای برخی دانشجویان بازداشتی دی ماه گذشته و احضار آنها به دادگاه و در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت علوم یا دانشگاه می‌تواند در این باره اقدامی انجام دهد؟ اظهار داشت: در مباحث قضایی و حقوقی اصولاً هیچ کس نمی‌تواند مداخله و ورود کند؛ قوه قضاییه، نهادی مستقل بوده و وظایف مشخصی دارد.
وی با بیان اینکه از آنجا که این افراد دانشجویان ما هستند، خود را موظف به پیگیری کارهایشان می‌دانیم، افزود: دانشگاه در راستای کمک به دانشجویان مورد بحث، قطعاً همچون گذشته نهایت تلاش خود را به خرج می‌دهد و اگر نیاز به مشاوران حقوقی نیز باشند، در اختیار آنها قرار خواهد داد. 
رایزنی با قوه قضاییه برای برخورد رافت‌آمیز
معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: کاری که ما می‌توانیم برای حل شدن مشکل دانشجویان کنیم، صرفاً رایزنی با عزیزانِ قوه قضاییه است تا با دانشجویان، با حداکثر رافت اسلامی برخورد شود که اکنون دانشگاه و مسئولان وزارت علوم نیز در حال انجام این کار هستند و جلساتی در سطوح مختلف در حال برگزاری است.
او ادامه داد: اما در این میان باید توجه داشت، یک دسته از دانشجویانی که بازداشت شدند که بخش عمده این دانشجویان را نیز شامل می‌شوند، آنهایی هستند که بار اول بوده که وارد چنین ماجرایی شده و سابقه‌ای از قبل ندارند. این نفرات، مشخصاً درگیر احساسات و هیجانات شده و تصورات دیگری داشتند که متاسفانه موجب سوءاستفاده عده‌ای دیگر واقع شدند. مسئله این دسته از دانشجویان، همانگونه که رهبرمعظم انقلاب نیز فرموند که «حساب این افراد را باید از اغتشاشگران جدا کنیم»، ساده‌تر است.
با توجه به ضوابط و مقررات مسائل همه دانشجویان را پیگیری می‌کنیم
سرسنگی اظهار داشت: دسته دیگر که انگشت شمار و معدود هستند، آنهایی را شامل می‌شود که از قبل پرونده‌های قضایی و امنیتی دارند که مسئله و مشکل‌شان، قدری متفاوت از دسته اول است. در عین حال دانشگاه براساس ضوابط و مقرراتِ موجود نسبت به پیگیری کار همه این دانشجویان عمل خواهد کرد. 
معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه با خانواده این دانشجویان در ارتباط است، به جلسات برگزار شده با مسئولان قضایی و امنیتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نشست‌های خیلی خوبی با این عزیزان داشتیم. نظر دوستان نیز راجع به دانشجویان بسیار مساعد است، به خصوص دانشجویان دسته اول که از روی احساسات و هیجان، بدون هیچ قصدِ سوئی وارد این جریان شدند، لذا با توجه این نگاه عزیزان دستگاه‌های قضایی و امنیتی، امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام است، این دانشجویان بدونِ کمترین آسیب و رفع مشکل بوجود آمده، هرچه زودتر بتوانند با خیال راحت و آرامش، تحصیل خود را ادامه بدهند.
امیدوارم دانشجویان هرچه زودتر به کلاس‌ها بازگردند
وی افزود: بسیاری از دانشجویان مورد اشاره در صحبت‌هایشان ابراز پشیمانی کرده و اذعان داشته‌اند که نداسته و ناآگاهانه و با تصور اینکه این حرکت، یک حرکت مدنیِ مسالمت آمیز است، وارد جریان شدند و زمانی که متوجه شدند، برخی افراد در حال سوء استفاده هستند، خود را از این فضا جدا کردند.
سرسنگی در پایان بار دیگر ابراز امیدواری کرد که با کمک قوه قضاییه و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، بخش عمده‌ای از این دانشجویان که از روی غفلت و یا احساسات وارد ماجرا شدند، با رافت اسلامیِ نظام روبرو شده و هرچه زودتر به کلاس‌ها بازگردند.
دانشجویان دانشگاه قضایی تهران وزارت امنیتی اینکه قضاییه پیگیری فرهنگی پرونده کار تشکیل بیانیه حقوقی بازداشت احساسات اظهار افراد رایزنی زودتر مداخله آنهایی برخورد مسئولان ادامه ضوابط دستگاه‌های کلاس‌ها ابراز افزود جریان اشاره عزیزان مسئله تعدادی معاون احضار نهادهای ارتباط بازداشتی حوادث شده‌اند دادگاه نمی‌تواند مختلف مباحث انجمن‌های انقلاب براساس گذشته