برگزیده ها
 4هزار آقازاده در انگليس درس مي‌خوانند

مازندمجلس:در انگليس بيش از چهارهزار آقازاده در حال تحصيل‌اند. عمده آنها به کشور بازمي‌گردند و سهم‌خواهي مي‌کنند. حضور پررنگ اين آقازاده‌ها در ارکان تصميم‌گيري و تصميم‌سازي، بحران‌ساز مي‌شود.

مازندمجلس:اکبر ولي‌زاده، استاديار دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، از جمله افرادي است که به فراخور مسئوليت‌هايي که برعهده داشته و دارد، معتقد است ناآرامي‌هاي دي‌ماه، به دليل وسعت اعتراضات، جدي‌ترين بحران نظام جمهوري اسلامي ایران پس از انقلاب بوده است. ولي‌زاده يکي از بحران‌هاي پيش‌‌روي کشور را مسئله آقازاده‌ها مي‌داند. او از فعال‌شدن نسلي از آقازاده‌ها سخن مي‌گويد که نه سواد خاصي دارند و نه توان مديريتي آنچنان، اما مطالبه‌گر بوده و به مسئوليت‌هاي جزئي راضي نيستند که تصميم‌گيري و تصميم‌سازي اين قشر در ساختار مي‌تواند به بحران بينجامد. استاديار دانشگاه تهران به ايلنا گفته است: «در انگليس بيش از چهارهزار آقازاده در حال تحصيل‌اند. عمده آنها به کشور بازمي‌گردند و سهم‌خواهي مي‌کنند. حضور پررنگ اين آقازاده‌ها در ارکان تصميم‌گيري و تصميم‌سازي، بحران‌ساز مي‌شود. اين يکي از مشکلاتي است که در کشور اصلا ديده نمي‌شود و آن را نقد نمي‌کنند». به گفته او آنچه «بايد به آن توجه کرد، پديده «آقازادگي» است. تورگينيف، نويسنده شهير روسي، رماني به نام «آشيانه اشراف» نوشته است. در اين کتاب بررسي کرده که چرا روسيه تزاري از هم فروپاشيد. او در اين کتاب بيان مي‌کند يک نسلي از اشراف شانس فرصت تحصيلي پيدا کردند و صرفا مدرک گرفتند اما باسواد نشدند، يعني سوادي که بتواند توليد ثروت و مسئوليت کند. آنها فقط دارنده مدرک شدند اما از دامنه مطالباتشان کم نکردند. برخورداري از مدرک اين افراد را دچار مطالبات فزاينده کرد که هم دچار سهم‌خواهي در حوزه مسئوليت شدند و هم برخورداري از زندگي مرفه که اين دو عارضه اکنون رخ داده است».
آقازاده‌هاي سهم‌خواه 
ولي‌زاده همچنين تأکيد دارد: «يک نسلي از آقازاده‌ها در ايران وجود دارند که نه سواد خاصي دارند و نه توان مديريتي، اما خواهان سهم مديريتي‌اند و به مسئوليت‌هاي جزئي نيز راضي نيستند. اکنون عده‌اي از آنها برخي از مناصب را گرفته و در سيستم مشغول به کار هستند. بدنه عظيمي از آقازاده‌ها در بدنه مديريتي کشور در حال فعال‌شدن است که مطالبه‌گرند اما توان مديريتي ندارند. بخشي از اين به‌هم‌ريختگي در نظام مديريتي، تصميم‌گيري و تصميم‌سازي در ساختار، به خاطر همين آقازاده‌هايي است که در سيستم حضور دارند». به گفته او «وقتي شما آمار مي‌دهيد که در انگليس بيش از چهار هزار آقازاده در حال تحصيل‌اند، آيا آنها دچار ماندگاري در کشور انگليس مي‌شوند؟ خير. عمده آقازاده‌ها به کشور بازمي‌گردند و سهم‌خواهي مي‌کنند. حضور پررنگ اين آقازاده‌ها در ارکان تصميم‌گيري و تصميم‌سازي، بحران‌ساز مي‌شود. اين يکي از مشکلاتي است که در کشور اصلا ديده نمي‌شود و آن را نقد نمي‌کنند. حتما بايد سازوکاري براي کنترل اين پديده آقازادگي در کشور به وجود بيايد».

آقازاده انگلیس