برگزیده ها

مازندمجلس: اگر جایگاه احزاب به درستی تبیین می‌شد شاهد برخی وقایع بی‌قواره در کف خیابان نبودیمرئیس اداره سیاسی وزارت کشور گفت: در مورد نقش و کارکرد احزاب در رابطه با ناآرامی‌های اخیر، اگر جایگاه احزاب به درستی تبیین می‌شد چه بسا این وقایع را به این شکل بی‌قواره و کف خیابان نداشتیم.

مازندمجلس: بهرام سرمست رئیس اداره سیاسی وزارت کشور در همایش فصلی خانه احزاب با اشاره به اینکه گفته شد مسئولان وزارت کشور در این نشست حرف احزاب را نشنیدند و در جلسه حضور مستمر نداشتند، گفت: بر اساس دعوت خانه احزاب این نشستی بین احزاب بوده و نهایت وظیفه ما در حد وسع و توان این بود که برای برگزاری نشست خانه احزاب امکاناتی در حد بضاعت را در اختیار آنها قرار دهیم. بحث خانه احزاب و احزاب را باید از هم تفکیک کرد. خانه احزاب یک تشکل صنفی است و بر اساس اساسنامه محدوده فعالیت آن مشخص است.
وی در مورد رویکرد دولت در قبال احزاب گفت: کارکرد احزاب انتقال مطالبات مردم به حاکمیت است. این ربطی به نظام خاص ندارد و جزء استانداردهای کار حزبی است. حزب حلقه واسط بین مردم و دولت است. در مورد نقش و کارکرد احزاب در رابطه با ناآرامی‌های اخیر،  اگر جایگاه احزاب به درستی تبیین می‌شد چه بسا این وقایع را به این شکل بی‌قواره و کف خیابان نداشتیم. اینکه شاهد چنین معلولی بودیم، ریشه در ناکارآمدی نظام حزبی دارد. روی من به حزب خاصی نیست بلکه کلیت احزاب مد نظرم است. طبیعتا عزیزان حزبی هم بخشی دولت را متهم ردیف اول و بخشی مردم و اغتشاش‌گران و بخشی تعمیم بدهند به عوامل خارجی یا داخلی.
سرمست افزود: انتظاری که از احزاب هست، چیست؟ در مرحله اول کارکرد میانجی‌گری و حل و فصل منازعات بین دولت و ملت است. دوم بحث اجمال نظر و تبیین منافع ملی و حتی ترجیح آن بر منابع حزبی است. چه بسا برخی جریانات دچار چنین سوءتفاهم هم بودند و رقبای دولت در این فکر بودند که با سیاه‌نمایی کنش‌گری سیاسی کنند ولی به فاصله سه یا چهار ساعت اعتراضات از سطح دولت به حاکمیت منتقل شد. اینکه در این شرایط همه جریانات به تفاهم ملی رسیدند و فهمیدند اعتراضات حاکمیت و نظام را هدف گرفته است و شاهد بودیم در بحبوحه اعتراضات از احزاب دعوت کردیم و از نظر و مشورتی احزاب استفاده کردیم و حاصل همین تدوین منشور گفت‌وگو سیاسی بود. رحمانی ‌فضلی وقتی خروجی جلسات را دید پذیرفت این گفت‌وگوی سیاسی را به همه استان‌ها ابلاغ کند.
سرمست با بیان اینکه این جلسات بین دولت و احزاب سیاسی باید ادامه داشته باشد، گفت: انتظار می‌رود خانه احزاب مکانیزمی برای گفت‌وگوی درون تشکیلاتی بین احزاب داشته باشد.
رئیس اداره سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: از منظر دبیرخانه کمیسیون ماده ده احزاب اقدامات وزارت کشور را می‌شود، ارزیابی کرد. ما ترجیح می‌دهیم منازعات جامعه را به کمک نهادهای مدنی حل کنیم تا اینکه با جامعه‌ای توده‌وار که قابلیت پیش‌بینی ندارد، سر و کار داشته باشیم. اگر ناآرامی‌های سال‌های گذاشته را مرور کنید می‌بینید در این دوره با مختصاتی از قبیل غافلگیری و خصوصیات منحصر به فرد دیگر مواجه بودیم. جمعیت درگیر مساله از احزاب و طبقه متوسط به بالا نبودند بلکه در طبقات متوسط به پایین و شهرستان‌ها شاهد این اعتراضات بودیم از احزاب انتظار داریم به تصمیم‌گیری‌ها کمک کنند.
وی افزود: احزاب بیشتر سیاست‌ورز شده‌اند و انتظار می‌رود این سطح به سطح سیاست‌گذاری تغییر کند. گام‌هایی برای اصلاح قوانین احزاب صورت گرفته است. اصلاح آیین‌نامه تعیین مکان اجتماعات در بحث‌های مقدماتی تمام  شده است و آماده نهایی شدن است.
احزاب سیاسی کار اینکه وزارت کشور وزارت اعتراضات بودیم کارکرد اداره حاکمیت انتظار سرمست تبیین کردیم گرفته جلسات گفت‌وگوی اصلاح می‌رود متوسط ناآرامی‌های بی‌قواره وقایع می‌شد جایگاه خیابان ندارد ترجیح منازعات افزود جریانات