امروز دوشنبه 09 اسفند 1395 ساعت 21:32:10

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 1805 -تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 -ساعت : 10:54

چاپ به اشتراگ گذاشتن
اصلاح طلبان افراطي و اصولگرايان افراطي از اقبال عمومي كمتري برخوردار خواهند بود

مریم پروین عضو اسبق شورای اسلامی شهر آمل در گفت‌وگو با مازندمجلس:

اصلاح طلبان افراطي و اصولگرايان افراطي از اقبال عمومي كمتري برخوردار خواهند بود

اختصاصی مازندمجلس: تعامل مجلس نهم با دولت دهم نسبتاً زياد بود. اين تعامل در مواضع مجلس دهم با دولت يازدهم كمتر شده و متأسفانه در موارد متعددي برخي از نمايندگان مجلس دهم كه اكثريت آنان در رقابت‌هاي انتخاباتي منجر به پيروزي دولت يازدهم از رقباي انتخاباتي رئيس جمهور روحاني حمايت كرده بودند، نه تنها ازتعامل لازم با دولت يازدهم برخوردار نبوده بلكه در مواردي با ناديده گرفتن اصل تفكيك قوا و دخالت‌هاي غير قانوني و فراقانوني به ويژه در امور عزل و نصب‌هاي اجرايي كه در حيطه اختيارات دولت است و نه مجلس، با تحت فشار قرار دادن دولت، چالشهايي را به وجود آورده‌اند.

اختصاصی مازند مجلس :مريم پروين دارای مدارک كارشناس حقوق؛ كارشناس حسابداري؛ كارشناس ارشد مديريت اجرايي از دانشگاه گيلان است و در حال حاضر به عنوان مدرس دانشگاه؛ مشاور فرهنگي و اجتماعي دانشگاه جامع علمي- كاربردي استان مازندران؛ مشاور فرهنگي بنياد مشاهير و مفاخر استان مازندران در حال خدمت است.
مریم پروین توانسته بود در انتخابات شورای شهر آمل با بالاترين آراء (18300 رأي) به شورا راه یابد.
پروین علاوه بر کارهای علمی و سیاسی، دستی هم در امور اجتماعی دارد و مؤسس و مدير چندين تشكل مردم نهاد از جمله مؤسسه زيست محيطي ديار سبز مازندران و انجمن حفظ و توسعه حقوق شهروندي مازندران نیز هست.
مریم پروین که مسئولیت كميته اجتماعي ستاد انتخاباتي سابق حسن روحاني در شهرستان آمل را برعهده داشت، گرایش سیاسی خود را اعتدالگرا و مستقل غيرحزبي می‌داند.
پایگاه خبری مازندمجلس مصاحبه‌ای با مریم پروین انجام داده است که در ادامه می‌آید.

مازند مجلس با توجه به جايگاه مجلس شوراي اسلامي در قانون اساسي و نقش آن در مديريت كلان كشور، يك نماينده ايده آل و كارآمد بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟
پروین- وظايف و اختيارات نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي را قانون مشخص و احصاءكرده است. قانونگذاري و نظارت دو وظيفه مهم و اصلي نمايندگان مجلس است.با توجه به ماهيت مجلس و شرح وظايف نمايندگان مردم در مجلس، مهم ترين ويژگي يك نماينده كارآمد، آگاهي به وظايف و اختيارات قانوني خود و توانمندي براي تحقق آن وظايف و اختيارات است.
شجاعت در دفاع از مصالح ملي و عمومي و مطالبات قانوني حوزه انتخابيه ، ترجيح منافع ملي و مردم حوزه انتخابيه خود بر منافع شخصي و باندي، سلامت مالي، صداقت با مردم و پرهيز از عوام فريبي و اجتناب از دادن وعده هاي دروغين به مردم، داشتن روحيه تعامل و مشورت و نقدپذيري، عدم دخالت هاي غيرقانوني و فراقانوني در امور اجرايي و رعايت اصل تفكيك قوا، شناخت لازم از وضع موجود و چالش‌ها و راهبردهاي كارآمد و داشتن و ارايه طرح و برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در سطوح بين المللي، ملي، استاني و منطقه‌اي، بعضي از ويژگي‌هاي مهم يك نماينده كارآمد در مجلس است.


مازند مجلسنحوه تبليغات انتخاباتي نامزد هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ متأسفانه برخي نامزدها به روش هاي نادرست روي مي آورند. ضمن تحليل فضاي تبليغاتي چه پيشنهاداتي براي غناي محتوي و بهبود شكل تبليغات داريد?


پروین- قانون ، چگونگي تبليغات انتخاباتي درست را مشخص كرده است، اما متأسفانه گاه ديده مي‌شود برخي از نامزدهاي انتخابات مجلس كه مدعي قانونگذاري در مجلس هستند به شيوه‌اي غير قانوني روشهاي نامناسبي چون تخريب رقبا، استفاده از ابزارهاي تهمت و تهديد و دروغ و تزوير و عوامفريبي و استفاده از رانت‌هاي نامشروع مالي و سياسي و دادن وعده هاي دروغين و غيرممكن را به كار مي گيرند.   

 اين كه يك نامزد انتخابات مجلس به صورت زودرس و خارج از مهلت قانوني تبليغات به تبليغ بپردازد يا يك نامزد با استفاده از موقعيت نماينده بودن خود بكوشد تا از امكانات و منابع متصل و مرتبط با قدرت خود سوء استفاده و اعمال نفوذ كند، قطعاً غير قانوني است. لذا لازم است تا مراجع و دستگاه‌هاي نظارتي، نظارت بيشتر و قاطع‌تري را اعمال كنند تا با برخورد‌هاي لازم قانوني با اشكال مختلف تخلفات، زمينه‌هاي توزيع و ايجاد فرصت عادلانه براي يك رقابت سالم ميان همه نامزدهاي انتخاباتي را تسهيل و تقويت كنند. همچنين معتقدم در يك تبليغات سالم، هر يك از كانديدها بايد به جاي نفي ديگري به اثبات خود از طريق معرفي توانايي‌ها و طرح و برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود بپردازند. از وعده‌هاي دروغين پرهيز كرده و به قانون و اخلاق اسلامي و انساني و روش‌هاي مدني در تبليغات و رقابت‌هاي انتخاباتي پايبند باشند.  

                                     
مازند مجلسبه نظر شما نگاه نمايندگان مردم در مجلس بايد نگاه كلان ملي باشد يا استاني و منطقه اي ؟
پروین-  يك نماينده از هر حوزه ي انتخابيه‌اي وارد مجلس شود، پس از سوگند نمايندگي، نماينده همه ملت تلقي و محسوب مي‌شود. به نظر من ملي بودن نگاه يك نماينده با نگاه استاني و منطقه‌اي آن نماينده هيچ منافاتي ندارد، بلكه برخوردار بودن متوازن و متعادل يك نماينده از سه نگاه ملي، استاني و منطقه‌اي وحتي نگاه بين المللي يك ضرورت است. يك نماينده با شناخت هر چه دقيق‌تر از مسايل، مشكلات، چالشها و مطالبات و نيازهاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در سطوح مختلف منطقه‌اي و حوزه انتخابيه خود، حوزه استاني و حوزه ملي و آگاهي‌هاي بين المللي، بايد داراي طرح و برنامه و راهبرد هاي متناسب با سطوح فراملي، ملي، استاني و منطقه‌اي باشد.



مازند مجلس با توجه به اينكه حدود 200 نفر از 290 نفر نماينده مجلس هشتم نتوانستند به مجلس نهم راه يابند، ضمن تحليل عملكرد مجلس نهم در انجام وظايف قانوني خود و نحوه مواجهه با دولت هاي دهم و يازدهم،  پيش بيني شما از ميزان تغيير در تركيب مجلس دهم چيست ؟
پروین- به نظر مي رسد تعداد زيادي از نمايندگان مجلس نهم در موارد متعددي و با درجات متفاوتي نتوانستند به نحو مطلوب و شايسته‌اي به نقش اصلي خود در دو حوزه قانونگذاري و نظارت عمل كنند. در حالي كه تعامل مجلس نهم با دولت دهم نسبتاً زياد بود. اين تعامل در مواضع مجلس دهم با دولت يازدهم كمتر شده و متأسفانه در موارد متعددي برخي از نمايندگان مجلس دهم كه اكثريت آنان در رقابت‌هاي انتخاباتي منجر به پيروزي دولت يازدهم از رقباي انتخاباتي رئيس جمهور روحاني حمايت كرده بودند، نه تنها  ازتعامل لازم با دولت يازدهم برخوردار نبوده بلكه در مواردي با ناديده گرفتن اصل تفكيك قوا و دخالت‌هاي غير قانوني و فراقانوني به ويژه در امور عزل و نصب‌هاي اجرايي كه در حيطه اختيارات دولت است و نه مجلس، با تحت فشار قرار دادن دولت، چالشهايي را به وجود آورده‌اند. با توجه به ضرورت تعامل و همسويي مجلس با دولت منتخب ملت با حفظ حق نقد و نظارت عملكرد دولت براي مجلس، به نظر مي رسد با اقبال عمومي جامعه و ملت همزمان و پس از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري به گفتمان رئيس جمهور روحاني و دولت تدبير و اميد، تغييرات محسوسي در تركيب نمايندگان مجلس دهم به وجود خواهد آمد.


مازند مجلس با توجه به ذائقه سياسي مردم در انتخاب دكتر روحاني و گفتمان اعتدال و دولت تدبير و اميد از يك سو و وجود جناح‌ها و طيف‌هاي سياسي مختلف همسو با دولت تدبير و اميد و منتقدان يا مخالفان آن، به نظر شما اقبال عمومي مردم كشور و استان مازندران در انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي به كدام گفتمان سياسي خواهد بود ؟                                            
پروین-با توجه به تكثر و تعدد گفتمان‌هاي سياسي در كشور و جامعه، خواه در همسويي با دولت تدبير و اميد و خواه در ميان منتقدان يا مخالفان دولت تدبير و اميد و جناح‌ها و طيف‌ها و احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلف، هر يك از گفتمان‌ها با درجات متفاوتي در به دست آوردن صندلي‌هاي مجلس دهم سهمي خواهند داشت. چگونگي سهم هر يك از احزاب و گروه هاي سياسي موسوم به اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدال گرا، تا حدود زيادي به چگونگي اجماع هر يك از آنان در حوزه هاي مختلف انتخابيه دارد. اما با توجه به واقعيت غلبه گفتمان اعتدال گرايي بر افراطي گري، معتقدم كه اصلاح طلبان افراطي و اصولگرايان افراطي از اقبال عمومي كمتري برخوردار خواهند بود. گفتمان اعتدال گرايي و حاميان دولت تدبير و اميد در قالب گرايش‌هاي سياسي مستقل غير حزبي، اصلاح طلبان اعتدالي و اصولگرايان اعتدالي سهم بيشتري از صندلي‌هاي مجلس دهم را به خود اختصاص خواهند داد.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : مریم پروین - حوزه انتخابیه آمل - ستاد انتخاباتی سابق -

نظر شما در مورد : اصلاح طلبان افراطي و اصولگرايان افراطي از اقبال عمومي كمتري برخوردار خواهند بود

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها