برگزیده ها
احمد نجفی: در شورای صنفی قانون وجود ندارد / اسعدیان: کاش آقای نجفی بی اطلاع تهمت نزنند

مازندمجلس: وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده،تناسبی بین ورودی که تولید فیلم و خروجی اکران فیلم است وجود ندارد. نهایت خروجی ما درسال60فیلم است.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز ، در سیزدهمین برنامه «شب های شفاهی» با اجرای محمود گبرلو، رقیه توکلی و سیاوش حقیقی از نحوه ساخت و پردازش فیلم سینمایی«مادری» گفتند. همچنین احمد نجفی تهیه کننده فیلم سینمایی «من یک ایرانی ام» دیگر مهمان برنامه،از شرایط سخت فیلم خود و نا عدالتی ها در شورای صنفی نمایش گفت.

نظراتمان را در فضای صمیمی داخلی بیان کنیم

در ابتدا برنامه محمود گبرلو از میزان صمیمیت سینماگران در میان مردم سخن گفت و بیان کرد: مردم به سینماگران ایرانی علاقه مند هستند و طبعا سینماگران نیز مردم را دوست دارند.

وی ادامه داد:هنرمندان سینما باید آزادانه و با احتیاط نظرات خود را پیرامون مسائل گوناگون بیان کنند،اما بهتر است این موضوعات در داخل کشور مطرح شود.باز کردن این مسائل در کشورهای بیگانه فضای بد و منفی را ایجاد می کند.

ای کاش خانم لیلا حاتمی در حضور بیگانگان هنرمندانه تر وقدری با تدبیر بیشتر برخورد و نظرات خود را در فضای داخلی بیان می کردند.

سپس رقیه توکلی و سیاوش حقیقی کارگردان و تهیه کننده فیلم«مادری»از فیلم خود گفتند.

حقیقی درباره فیلم«مادری»گفت: خانم توکلی سابقه بسیار زیادی در ساخت فیلم کوتاه و دریافت جوایز گوناگون دارند.فیلم ما فیلمی محترم است،قطعا دارای نقاط ضعف هست،که همه فیلم ها ضعف هایی دارند،ما بیشتر دراین فیلم تجربه کردیم. توکلی بسیار با فضا وکار خود آشناست و او بیش از من برای فیلم حساسیت داشت و دراصل مادری کرد برای فیلم.

سیاوش حقیقی با اشاره به جذب تهیه کنندگان برای فیلم اول گفت: در همه جا دنیا تکلیف تهیه کننده و سرمایه گذار مشخص است و این دو جدا هستند.در ایران زمانی که اسم تهیه کننده می آید همه تصور می کنند فرد بسیار ثروتمند است درحالی که این فکر اشتباه است،تهیه کنندگی در سینما می تواند تجربه ای در فیلم سازی باشد و نه صرفا بخش مالی کار.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: کارگردانان جوان ما بسیار خوب شده اند و در تهیه کنندگی هم افراد جوان پابه عرصه گذاشته اند.باید به جوانان اعتماد کرد.

وی همچنین گفت: فیلمسازان درحال تغیر ذائقه مردم هستند و این خطرناک است،موضوعات فیلم‌ها تنها محدود به آپارتمان‌ها و موضوعات جنوب شهر تهران می شود.

حقیقی در ادامه گفت: مردم این روزها بیشتر تمایل به دیدن فیلم‌های کمدی دارند و تهیه کنندگان هم به دنبال ساخت این فیلم ها هستند .وجود این فیلم‌ها در سینما خوب است اما در سینما ایران بین ساخت موضوعات ماتعادل وجود ندارد،یا فیلم‌ها بسیار تلخ و یا طنز هستند.

حقیقی با بیان اینکه تیم کاری ما جوان و با انگیزه بودند ادامه داد:خانم های بازیگرفیلم به شدت با معرفت و پای‌کار بودند و ما را حمایت کردند.

وی درباره ساخت فیلم در شهرستان ها نیز توضیح داد: کار در شهرستان بسیار سخت است،اما ما با کمک سرمایه گذار و خانواده خانم توکلی هزینه زیادی را متحمل نشدیم.

توکلی درباره مهاجرت هنرمندان شهرستانی به تهران گفت: شاید برای دیده شدن در پایتخت و دور بودن مسافت زیاد سراغ بچه های شهرستان نمی‌روند.

حقیقی در پاسخ محمود گبرلو درباره وظیفه ارشاد و سینما جوان گفت: کدام یک از مسئولان در جمهوری اسلامی دغدغه فرهنگ و هنر دارند؟ دولتمردان آن طور که باید به فرهنگ نمی پردازند،درحالیکه می‌توان از سینما و هنر به پول می رسند و پیشرفت هنرمندان شهرستان با حمایت مسئولین محقق می شود.

رقیه توکلی نیز با اشاره به محتوای فیلم گفت:من بعد از 10سال ساختن فیلم کوتاه به موضوعاتی رسیدم که امکان ساخت در قالب فیلم کوتاه وجود نداشت.من دغدغه های ذهنی خودم و آن چیزی که اطرافم وجود داشت از خانم ها را ساختم. فیلم«مادری» به شدت زنانه است و خانم ها بسیار بااین فیلم ارتباط برقرار می کنند.خیلی جالب است بعد از اکران فیلم در یکی از سالن های سینمایی خانمی آمد و من را بغل کرد و با گریه می گفت تو داستان زندگی من را ساختی!

وی ادامه داد: زن هایی که در فیلم می بینید واقعی هستند.من از ابتدا کار احساساتم درباره این فیلم بسیار زیاد بود و در ادامه کمرنگ تر شد.«مادری» فیلمی است که من 10سال دیگر به آن نگاه می کنم و می بینم در برهه ای از زمان احساساتم به چه شکل بود.

توکلی نیز درباره کارگردانان‌های فیلم اولی گفت: فکر می‌کنم تمام کارگردانان فیلم اولی دغدغه های ذهنی خودشان را می سازند،اثری اگر مولف باشد سازنده باید آن را قبول داشته باشد زیرا تفکر سازنده موضوعات نشأت گرفته از جامعه خود است.

وی همچنین از ساخت فیلم خود در شهر یزد بیان کرد:من تمام فیلم های کوتاهم را درشهر یزد ساختم،اصالت یزد بسیار برای من با اهمیت است و دلم می‌خواهد بازهم در این شهر فیلم بسازم.بسیاری از کارگردانان برای ساخت فیلم خود به یزد می‌آیند و از بناهای زیبای ان استفاده می کنند،اما فرهنگ شهر من در فیلمشان وجود ندارد. ولی من که در این شهر هستم به خوبی میتوانم فرهنگ مردم یزد را به تصویر بکشم.

کارگردان «مادری» درباره مدت فیلمبرداری فیلم نیز گفت: مدت فیلمبرداری 35روز طول کشید و چند ماه برای تدوین منتظر خانم صفی یاری بودیم به دلیل اینکه ایشان مشغول کار تدوین فیلم اقای فرهادی بودند.

توکلی درباره فیلم بعدی خود گفت: فیلمم را در یزد می سازم اما خیلی زنانه نیست تمام تلاشم را می کنم فیلم را به فجر سال اینده برسانم که نام آن«از مهران تا مهران»است.

حیدر مرادی مدیر امورسینمایی حوزه هنری استان کردستان در تماس تلفنی با محمود گبرلو در برنامه شب های شفاهی از استقبال مردم کردستان از سینما ها گفت.

وی گفت: فیلم های اجتماعی در کنار دیگر ژانرها تاثیرگذار است. استان کردستان جز استان‌های فرهنگی و اهل هنر و موسیقی است و هنر سینما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مرادی ادامه داد: در این استان مردم استقبال خوبی از فیلم‌های غیر کمدی داشته‌اند مانند«رگ خواب»، «شیار143»، «محمد رسول الله» و«هیس دخترها فریاد نمی زنند»فیلم های ژانر اجتماعی در کنار دیگر ژانر ها می تواند تاثیرگذار باشد.از فیلم های سال 96فیلم های«رگ خواب»و«نهنگ عنبر»پرمخاطب بوده اند.

وی درباره تعامل مسئولان استانی نیز بیان کرد: رابطه بسیار خوبی بین حوزه هنری و ارشاد وجود دارد و تعامل خوب برای احترام به مردم همیشه رعایت شده است.

مرادی ادامه داد: سالن‌های سینما با کیفیت بالا در نمایش وپرده فیلم خوشبختانه توانسته مخاطبان را با خود همراه کند.دراستقبال مردم ازسینما بعد از تهران، اصفهان، مشهد و شیراز جایگاه بعدی مربوط به سنندج هست.

چرا من حق ندارم فیلمم را در عید اکران کنم؟

آخرین مهمان برنامه شب های شفاهی احمد نجفی تهیه کننده سینما بود.او اعتراضات بسیاری به شورای صنفی نمایش داشت.

احمد نجفی با اشاره به روند اکران فیلمش گفت: من بعد ازساخت فیلم«من یک ایرانی ام» مدتها در خانه بودم و سعی می کردم به نحوی پیام خودم را در فضای بسته به آقایون شورای صنفی برسانم.با خیلی ها درباره فیلم صحبت کردیم،اما نتیجه ای نداشت.

وی ادامه داد: این فیلم در جشنواره فیلم فجر در هیچ بخشی پذیرفته نشد و فیلم از یک سال و نیم گذشته آماده نمایش بود.

نجفی یاداور شد: طی صحبت هایی که با آقای فرجی داشتیم قرار شد فیلم بعد از عیدسال95 اکران شود اما فیلم تا عید امسال همچنان رنگ اکران را به خود ندیده است ومن فیلم را برای حوزه هنری بردم .

تهیه کننده«من یک ایرانی ام» همچنین گفت: این فیلم در بدترین شرایط تولید شد،در دمای 30درجه زیر صفر،با قیمت دلار 4200 تومان!با سرمایه 2/5میلیاردی! ما کاملا برای نمایش آمادگی داشتیم و فیلم یک سال و نیم در صف اکران بود.

وی ادامه داد: در شورای صنفی قانون وجود ندارد،آئین‌نامه‌هایی است که با نظر افراد تغیر می‌کند. برای اکران فیلم با این کیفیت اکران راضی شدیم،اما یک سردر سینما نداشتیم!

نجفی افزود: من نمی‌خواهم به سلیقه مردم توهین کنم،ما نمی‌توانیم با سرنیزه به سراغ مردم برویم، من معتقدم فیلم می تواند خوب باشد و نفروشد.

وی ادامه داد:این چه سیستمی است که این شورا دارد؟ چه کار عجیبی است که به 100فیلم پروانه نمایش می‌دهند درسینمایی که گنجایش سینماهای ان45فیلم است؟ آقایون چطور فیلم های خود را در بهترین شرایط اکران می کنند؟ چرا فیلم من که یک سال قبل از فیلم اقای اسعدیان اماده بود در عید اکران نشود؟شما از کجا میدانید فیلم من ظرفیت اکران در عید را ندارد. امروز باخبر شدم 6فیلم از فیلمیران کاندید اکران عید است که 4فیلم برای هدایت فیلم است.چرا اکران فیلم ها را با قرعه مشخص نمی کنند؟

نجفی همچنین گفت: فیلم من را یک هفته سالم اکران کنید اگر بد بود بردارید. آئین نامه شورای صنفی قانون شورا اسلامی که نیست،قابل تغیر است.من نه چریک،نه مجاهد و نه منافق هستم،من یک فیلم ساختم اگر بد است برای من،اکران فیلمم را باید درست بدهید.من روزهای آخر به نشانه اعتراض در اتاق اقای حیدریان از ظلمی که به من و دیگران شد، تحسن کردم. یک نامه سرگشاده هم نوشتم و گفتم فیلم من را که سوزاندید من طاقت دارم شما طاقت از بین بردن این سیستم را دارید؟

وی ادامه داد: بعد از 5سال در سینما مستقل یک فیلم داشتم،این رفتار با فیلم من درست است؟من سیستم را فشل می دانم اگر بزرگ ترین آئین نامه های جهان را نوشته باشند.

وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده است

در ادامه برنامه به دلیل اینکه از سمت احمد نجفی چندین بار نام«همایون اسعدیان» آورده شد ایشان با تماس تلفنی به پاسخگویی درباره اتهامات نجفی پرداخت.

همایون اسعدیان گفت: آقای نجفی این روزها نام افراد بسیاری را بردند ظاهرا برای ایشان توهین و تهمت کار ساده‌ای است.نجفی در تلویزیون به من تهمت می زند درحالی که پول ویدئو فیلمم در حوزه هنری بلوکه است.ایشان چطور به خود اجازه می دهند به من تهمت مالی بزنند؟ باید حرف خود را ثابت کنند. اگر اقای نجفی این گونه راحت تهمت بزنند ما هم پاسخ های تندی به ایشان خواهیم داد.

وی یاداور شد: فیلم اقای نجفی در کوروش 600هزار تومان فروخت درحالیکه پردیس کوروش هرفیلم را روزی چند میلیون می فروشد!لطفا برای فرافکنی به دیگران تهمت نزنند! شورای صنفی اکران نمایندگان صنوف هستند،اگر اینها بد عمل می کنند صنوف می توانند آنها را تعدیل کنند.

اسعدیان در پاسخ به سوال نجفی بیان کرد:اقای سرتیپی عضو شورا صنفی نیستند و در شورای پخش کنندگان اند. خداروشکر که فیلم من در اکران عید نفروخت،اگر فروش بالایی داشت دوستان چه می کردند؟!

احمد نجفی در پاسخ بیان کرد:چرا من حق ندارم در همان زمان که فیلم شما اکران می‌شود فیلمم را اکران کنم؟

اسعدیان افزود: پخش کنندگان با سینماداران قرارداد می‌بندند،اینکه پخش کننده شما نتوانسته شرایط مساعد اکران برای شما ایجاد کند به شورای صنفی ربطی ندارد.

نجفی پاسخ داد: ببخشید اگر پخش‌کننده من قدرت فیلمیران را ندارد! ببخشید که انحصار پخش فیلم فقط در آنجاست!شما جایی برای عقد قرارداد فیلم نگذاشتید! این شورای صنفی اکران است یا شورای صنفی خصوصی؟

اسعدیان نیز گفت: اگر سینمادار حاضر به قرارداد با فیلم من نشود به معنی وجود مافیا در شورای صنفی است؟

نجفی ادامه داد:چرا هیچ کدام از فیلم های شما در بهمن و اسفند اکران نمی شوند؟بهترین اکران و نمایش فیلم برای شماست.همه چیزمثل روز روشن است،نیاز به ثابت کردن نیست،فیلم من اصلا دیده نشده است،بهتر است اسم شورا را بگذارند شورای نظارت!

همایون اسعدیان درباره وضع فعلی اکران سینما ایران گفت:وضعیت اکران مانند صندلی بازی شده،تناسبی بین ورودی که تولید فیلم و خروجی اکران فیلم است وجود ندارد. نهایت خروجی ما درسال60فیلم است. کاش اقای نجفی از همکارانشان اطلاعات را بگیرند و بی اطلاع تهمت نزنند.

سینما یعنی عدالت

نجفی در پایان گفت: کشتی گیر جوانی برایم نوشته من زنگ زدم بلیط رزرو کنم گفتند این فیلم اکران ندارد، قبلا افرادی را فرستادیم گفتند سانسی ندارد. که در فیلمیران آشنا دارند باید باعث شود فیلم مردم نابود بشه؟ چند فیلم امسال نابود شده؟سرمایه چند نفر نابود شده؟

متاسفانه اعتماد به کسانی که بخش خصوصی و نیمه خصوصی را در دست دارند از دست رفته است. اجازه بدهند من با صاحبان سینما بدون مانعی روبرو بشوم،هیچ سینماداری فیلم من را ندیده است،سینما یعنی عدالت.
اکران سینما کار ادامه شورای درباره بسیار ندارد توکلی کننده مادری برنامه حقیقی نمایش اسعدیان دارند موضوعات فیلمم همچنین فرهنگ کنندگان شهرستان اینکه گبرلو گفتند محمود ایرانی شرایط شفاهی تواند کارگردانان بسیاری سرمایه نزنند سیاوش فیلم‌ها فیلمیران ساختم مانند تهران دغدغه افراد اشاره بیشتر قرارداد کردستان مرادی نابود استان سینمایی قانون همایون هنرمندان سینماگران کوتاه داشتیم یاداور اجتماعی تاثیرگذار تعامل کیفیت امسال ندارم آقایون سیستم کوروش اجازه صندلی ببخشید خروجی پول خصوصی وضعیت نوشته تومان تولید افزود توهین استقبال دیگران ندیده زنانه کردیم تجربه فیلمی درحالی کنندگی روزها اعتماد زیادی کارگردان مهمان داخلی نظرات مسائل ایجاد گوناگون فیلم‌های حمایت سازنده احساساتم فیلمبرداری تدوین مهران برسانم اطلاع ابتدا مسئولان ارشاد اسلامی درحالیکه نداشت 10سال تلفنی