برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که با توجه به نزدیک شدن ضرب الاجل ترامپ درخصوص برجام، مقامات ایرانی و اروپایی، مذاکرات درمورد مسائل منطقه ای را شروع کرده اند.

مازندمجلس: خبرگزاری رویترز مدعی شد که با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، قدرت های اروپایی و ایران مذاکراتی را در مورد نقش تهران در خاورمیانه آغاز کرده اند و در ماه اکتبر در ایتالیا دیدار خواهند کرد.
ترامپ ۲۲ دی ‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی‌ فرصت داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق را برطرف کنند. وی به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورت عدم برطرف شدن معایب، این آخرین باراست که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌ کند.
انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی طرف ایران در برجام بعد از این اظهارات ترامپ گفتگوهایی را با مقامات آمریکایی برای اصلاح این توافق آغاز کرده‌اند.
رویترز می گوید که این سه کشور اروپایی، به همراه ایتالیا به طور موازی وارد گفتگو با مقامات ایران درباره مسائل منطقه‌ شده‌اند. و این مذاکرات قرار است در مورد حل مسائل منطقه ای با توجه به نگرانی های غربی، خلیج فارس و نگرانی های اسرائیل در مورد نقش ایران در سوریه، لبنان، یمن و عراق، باشد.
تهران همواره این مسئله را رد کرده است و آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی را متهم به تشدید تنش در خاورمیانه می کند.
رویترز مدعی شده است که مقامات ارشد جلسه اول خود را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه گذشته برگزار کردند و تمرکز آن جلسه بر نقش ایران در جنگ یمن بوده است.
همچنین دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌ اند که مقامات ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در ماه جاری میلادی در ایتالیا دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز دیدار طرفین در مونیخ را تأیید کرده است.
یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار داریم را مشخص کردیم. آنها به وضوح اعلام کردند که نقشی در یمن ندارند، اما به جمع‌ بندی‌هایی برای پیشبرد گفتگوها رسیدیم.
وی افزود: ایرانی‌ها بسیار همکاری می‌کنند، اما برگزاری یک جلسه خوب بدین معنی نیست که  نتایج آن را در دنیای واقعی نیز ببینیم.
این گفتگوها در شرایطی انجام شده‌ است که رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای تثبیت حضور خود در جنوب سوریه متهم کرده است.
اروپایی مقامات ایتالیا رویترز برجام دیدار مونیخ کشورهای تعلیق ترامپ دیپلمات سوریه برگزار فرانسه انگلیس آلمان مسائل گفتگوها اسرائیل نگرانی برطرف تهران آمریکا لبنان ایرانی درباره خاورمیانه معایب تحریم‌ها توافق