برگزیده ها

مازندمجلس: دولت ارمنستان اعلام کرد توافق صلحی که در سال ۲۰۰۹ با ترکیه به منظور عادی سازی روابط دو طرف امضا کرده را لغو می‌کند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ارمنستان در سال ۲۰۰۸ مذاکراتی را با ترکیه آغاز کرد تا روابط دیپلماتیک دوجانبه دو کشور عادی‌سازی شود و درنهایت در سال ۲۰۰۹ توافقی بین دو کشور در شهر زوریخ امضا شد.
با این حال ولادیمیر هاکوپیان، سخنگوی ریاست جمهوری ارمنستان گفت: سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری ارمنستان در نشست شورای امنیت ملی ارمنستان اظهار داشت پروتکل‌هایی که بین ارمنستان و ترکیه منعقد شد، لغو خواهد شد.
تیگران بالایان، سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان نیز در پستی در توئیتر گفت: پروتکل‌های ترکیه و ارمنستان "لغو و بی‌اعتبار" شده‌اند.
در سال ۲۰۰۹ وزاری امور خارجه دو کشور این پروتکل‌ها را در زوریخ امضا کردند که بعدا قرار شد پارلمان‌های دو کشور آنها را تصویب کنند. با این حال در دسامبر ۲۰۰۹ رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود، گفت: آنکارا این توافق‌ها را تا زمان حل مناقشه ناگورنو – قره‌باغ تصویب نخواهد کرد.
در آوریل ۲۰۱۰ سرژ سرکیسیان به عنوان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز فرایند تصویب این توافق‌ها را معلق کرده و آنکارا را متهم به عدم تمایل برای پیشبرد فرایند حل اختلاف دو کشور کرد.
رئیس‌جمهور ارمنستان در سپتامبر ۲۰۱۷ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که قرار است در بهار ۲۰۱۸ در صورتی که پیشرفتی بر سر این توافقات با ترکیه حاصل نشود این پروتکل‌ها منحل و بی اعتبار اعلام شوند.
ارمنستان ترکیه تصویب رئیس‌جمهور آنکارا توافق‌ها فرایند کار روابط پروتکل‌ها سرکیسیان زوریخ خارجه سخنگوی