برگزیده ها

مازندمجلس: ارتش سوریه و متحدین در غرب شهر دوما و در منطقه‌ای که از «حرستا» تا دوما امتداد دارد، توانستند کنترل مناطق گسترده‌ای از مزارع این منطقه را بدست گیرند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت حاضر در محور غربی شهر «دوما» که بزرگترین شهر غوطه شرقی دمشق به شمار میرود، پیشرویهای مهمی داشتند.
نیروهای مقاومت در مزرعه های این منطقه که از «حرستا» تا دوما امتداد دارد و در شرق بزرگراه بین المللی واقع شده، پیشروی کردند.
یک منبع میدانی به وبگاه خبری «مراسلون» اعلام کرد که ارتش سوریه توانسته است کنترل مناطق گسترده ای از این مزارع را در عمق 700 متر و عرض هزار و 500 متر در طول بزرگراه بین المللی به دست گیرد.طی دو روز گذشته نیز نیروهای مقاومت توانسته اند بر  بزرگترین کانال متعلق به تروریستها در حرستا مسلط شوند. عمق و عرض این کانال 5 متر است و تروریستها از آن برای انتقال جنگ افزارها و تجهیزات نظامی استفاده میکردند.
پس از سیطره ارتش سوریه بر این منطقه، در شبکه های اجتماعی نیز تصاویری از این کانال منتشر شده است.
حملات هوایی و موشکی ارتش سوریه به مواضع تروریستها در مناطق باقی مانده مزارع حرستا به شدت ادامه دارد تا این پیشروی کامل  شود.
نیروهای مقاومت طی دو روز گذشته توانستند کنترل شهرک «حوش الضواهر»(+) و پدافند هوایی «البیتشورا» (+) واقع در شمال شهر «اوتایا» در غوطه شرقی را به دست گیرند.
پیشتر نیز، تروریستها توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در منطقه غوطه شرقی را نقض و به یگانهای ارتش سوریه در منطقه اداره حمل و نقل حرستا حمله و آن را محاصره کردند، ولی ارتش سوریه با آغاز یک عملیات گسترده این محاصره را در هم شکست.
گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان ضمن اذعان به پیشروی ارتش سوریه در این محور، اعلام کرد که درگیریها در محور حوش الضواهر و بخش جنوب شرقی غوطه شرقی میان ارتش سوریه و تروریستهای جیش الاسلام ادامه دارد و نیروهای سوری در این منطقه توانسته اند کنترل چند مزرعه را به دست گیرند.
در همین راستا، مرکز مصالحه روسیه در سوریه روز گذشته اعلام کرد که افراد غیر نظامی حاضر در غوطه شرقی به تروریستها حمله کردند.
به گفته این مرکز، ساکنان غوطه شرقی با حملات خود توانستند سه تروریست را از پای درآورند.
تروریستها در شهر دوما 4 غیر نظامی را کشته بودند و افراد غیر نظامی نیز در واکنش به این مسئله، این تروریستها را به قتل رساندند.
این مرکز همچنین تأکید کرد که تماسهایی دریافت میکند مبنی بر اعدام کسانی که قصد دارند از این منطقه محاصره شده فرار کنند.
به گفته مرکز مصالحه روسیه، تروریستها هیچ تمایلی ندارند که قطعنامه 2401 شورای امنیت را اجرا کنند. این شورا شامگاه شنبه گذشته این قطعنامه را تصویب کرد. بر اساس قطعنامه مدکور، همه طرفها باید اقدامات جنگی را به مدت 30 روز در همه مناطق سوریه از جمله غوطه شرقی متوقف کنند تا طرفهای ذیربط و سازمانهای بین المللی بتوانند به مردم محاصره شده در همه مناطق امداد رسانی کنند. البته این قطعنامه گروههای تروریستی داعش، جبهه النصره و القاعده و همه افراد و گروههای مرتبط با این گروهها را مستثنی کرده است.
در غوطه شرقی آتش بس روزانه ای برقرار است که از 9 صبح تا 12 ظهر است تا افراد غیر نظامی در این بازه زمانی بتوانند از غوطه شرقی خارج شوند، ولی حملات خمپاره ای تروریستها مانع از عبور افراد غیر نظامی شده است.
منبع: فارس
سوریه تروریستها نظامی منطقه افراد نیروهای مناطق پیشروی قطعنامه محاصره گذشته مقاومت حرستا حملات توانسته المللی کانال کنترل اعلام روسیه مصالحه بزرگترین بتوانند مزرعه گروههای هوایی مزارع گسترده بزرگراه ادامه الضواهر توانستند گیرند