برگزیده ها

مازندمجلس: المانیتور نوشت: دیپلمات ها معتقدند «بند غروب برجام » که ظرفیت غنی سازی ایران را در مدت زمانی مشخص تضمین می کند، یکی از مشکلات اصلی مذاکرات اخیر بین مشاورهای ایالات متحده و اروپا را تشکیل می دهد . درواقع ایجاد تعادل و سازش بین خواسته های رئیس جمهور آمریکا، دونالد تروپ برای تحقق اصلاحات از یک سو و جلب رضایت مقامات ایران از سوی دیگر به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است .

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز در ادامه گزارش المانیتور آمده است: ترامپ، در ماه ژانویه قول داد که از تمدید توافق بر سر لغو تحریم های آمریکا علیه ایران اجتناب می کند. به خصوص اگر خواسته های وی برای "اصلاح" برنامه جامع اقدام مشترک و یا دیگر مسائل متفاوت از برجام به سرانجام نرسد .
لوراروزن تحلیلگر المانیتور می نویسد ؛ دیپلمات های آمریکایی و اروپایی که طی هفته گذشته در پاریس ملاقات کردند، می گویند که پس از 2 دور مذاکرات فشرده به نوعی تلاش مشترک برای ایجاد یک توافق همه جانبه دست پیدا کرده اند. تیم های ایالات متحده و 3 قدرت اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان )که به مذاکره در مورد معاهده هسته ای ایران در سال 2015 کمک می کنند ، برای دیدار دوباره در اوایل هفته آینده، برنامه ریزی کرده اند. افزون بر این ها قرار است در اواسط ماه مارس نیز هشت عضو اصلی ناتو ، در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک و حواشی آن با یکدیگر گفتگو کنند .
مشاوران گروه کاری متشکل از ایالات متحده و E3 در حال کار در خصوص چشم انداز تصمیم گیری های آتی ترامپ در قبال ایران هستند. درواقع آن ها در تلاشند تا رفتار بعدی ترامپ در قبال ایران (در تاریخ 12 مه ) همزمان با پایان مهلت برنامه جامع و نیاز برای امضای مجدد توسط ریاست جمهوری آمریکا را به نوعی سازنده طرح ریزی کنند .
بسیاری از چشم ها و توجهات دیپلمات ها و کارشناسان نیز به دیدار روز 24 آوریل بین رئیس جمهور فرانسه ؛امانوئل مکرون و دونالد ترامپ در کاخ سفید دوخته شده است . دیداری که می تواند سرچشمه یک سازش بین الملل و کاهش خطر برای توافق هسته ای ایران از سوی ایالات متحده باشد .
هفته گذشته ترامپ دوباره حین یک سخنرانی گفت ، معامله هسته ای با ایران یک اشتباه وحشتناک بوده است . از سوی دیگر ترامپ در یک اظهار نظر دیگر به تحولاتی اشاره کرده که پس از اعلام وی برای عدم تمدید معاهده هسته ای در کنگره رخ می دهند .
ترامپ در سخنرانی خود در کنفرانس اقدامات سیاسی در 23 فوریه گفت: "ما نمی توانیم از یک معامله هسته ای که به طور وحشتناکی منافع مقامات ایران را تامین می کند حمایت کنیم . این یک معامله وحشتناک بود.آنها به ما می گویند "مرگ بر آمریکا" در حالی که آنها توافقنامه را امضا کرده اند. پس واقعا چرا این کار را انجام دادیم ؟"
ترامپ افزود: "به هر حال، ما گواهی ایران را تایید نمی کنیم . چرا که این توافق نوعی کلاهبرداری است . اتفاقات جالبی در سایه این کلاهبرداری اتفاق می افتد . هر گروهی با ما به هر شیوه ای رفتار کند ما نیز رفتاری مشابه در پیش خواهیم گرفت . بنابراین افرادی که با ما بد رفتار می کنند، ما با آنها رفتاری به مراتب بدتر خواهیم داشت . بسیار بدتر از آنچه می توان تصور کرد . این راهی است که باید اتفاق بیفتد "
وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده که در حال کار با متحدان اروپایی خود است تا "نگرانی های مشترک خود را در خصوص JCPOA و رفتار بدخواهانه ایران مورد توجه قرار دهد." برایان هوک، مدیر برنامه ریزی سیاست وزارت امور خارجه، هفته گذشته، یک هیئت آمریکایی را در پاریس برای مذاکرات گروه کاری ایالات متحده E3 رهبری کرد .
این هیئت آمریکایی شامل متیو مک لنیس و دیوید تسلر از وزارت برنامه ریزی سیاستگذاری وزارت امور خارجه، نیز می شد. افزون بر این ها ، معاون دستیار وزیر خارجه برای امور ایران و عراق، اندرو پیک و معاون وزیر امور خارجه برای امنیت و عدم گسترش تروریسم ، کریس فورد و البته جوئل رایبورن، مدیر ارشد شورای امنیت ملی ایران، عراق، سوریه و لبنان می شد . 
هیئت آمریکایی و شرکای اروپایی درباره مسائلی که رییس جمهور ایالات متحده ماه گذشته مشخص کرده است، صحبت کردند . به خصوص در مورد مسائلی که وی مایل است در موردشان اطمینان داشته باشد . برای مثال حصول اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای نزدیک نمی شود .
در مورد نگرانی ها در خصوص تاریخ بند غروب آفتاب، نیز صحبت هایی انجام شد تا اقدامی جدی در این زمینه انجام شود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار داشت: "بازرسی ها و جلوگیری ها از توسعه و آزمایش موشک های بالستیک دور برد ایران ادامه دارد و توافق های گسترده ای در مورد مناطقی که نیاز به تقویت دارند نیز انجام شده است . اما موضوع اصلی مذاکرات ما این است که چگونه می توان هر 3 طرف را راضی نگه داشت."
ترامپ برنامه کار توافق متحده خارجه ایالات وزارت آمریکایی اروپایی گذشته رفتار مشترک آمریکا مذاکرات دیدار معامله اتفاق کلاهبرداری اظهار وحشتناک اعلام خواهیم مسائلی امنیت نگرانی سخنرانی رفتاری معاون اطمینان فرانسه المانیتور تمدید اقدام ادامه گزارش سرانجام درباره دیپلمات پاریس افزون تاریخ دوباره معاهده گویند برجام جمهور