برگزیده ها

مازندمجلس: محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس از تشکیل پرونده قضایی برای حدود 50 دانشجو خبرداد.

مازندمجلس: محمود صادقی نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به تشکیل پرونده قضایی برای برخی دانشجویان بازداشتی گفت: شنیده‌ام که برای حدود 50 نفر از دانشجویان بازداشتی پرونده قضایی تشکیل شده است.
به گزارش نامه نيوز، صادقی با بیان اینکه از تشکیل پرونده برای 17 دانشجوی بازداشتی اطلاع داشته ادامه داد: پرونده دانشجویان بازداشتی با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی تشکیل شده است.
رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس دهم افزود: دادگاه دانشجویانی مانند خانم لیلا حسین‌زاده روز چهارشنبه برگزار شد و دادگاه تعداد دیگری از دانشجویان بازداشتی در هفته‌های آینده برگزار می‌شود.
به گفته محمود صادقی دو شعبه از شعبات دادگاه انقلاب مسئولیت رسیدگی به پرونده‌های دانشجویان بازداشتی را بر عهده دارند.
 این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که پیش از این در رسانه‌ها منعکس شده بود به نظر می‌رسید این دانشجویان آزاد شده‌اند و پرونده‌ای هم ندارند، اما متاسفانه برای دانشجویان بازداشتی در ناآرامی‌های اخیر پرونده تشکیل شده و پرونده برخی از این دانشجویان به دادگاه ارجاع شده است. تعدادی از دانشجویان بازداشتی که پرونده قضایی برای آن‌ها تشکیل شده با بنده تماس گرفتند و من نیز از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیر وضعیت پرونده آن‌ها هستم.
 صادقی در خصوص نتیجه پیگیری وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی، گفت: هنوز به نتیجه‌ای نرسیدم اما با مسئولین وزارت علوم و وزارت اطلاعات تماس‌هایی داشتم و در خواست کردم با توجه به سیاستی که دولت دارد و اظهارنظر وزیر علوم مبنی بر اینکه همه اتهامات دانشجویان در دانشگاه‌ها رسیدگی می‌شود، وزارت علوم به این پرونده‌ها ورود کند.
 وی ادامه داد: جز چند مورد، مسئولیت سایر پرونده‌های دانشجویان بازداشتی با وزارت اطلاعات است بنابراین درخواست کردم که با توجه به سیاست دولت تدبیر امید و مصاحبه‌هایی که مقامات کرده بودند به این پرونده‌ها با دیده اغماض نگاه کنند و سعی کنند این پرونده‌ها مختومه شود.
 وی در خصوص علت تشکیل پرونده قضایی برای دانشجویان، تصریح کرد: به هر حال این جای سؤال دارد البته زمانی که یک شخصی بازداشت می‌شود و بعد می‌گویند آزاد شد از لحاظ حقوقی به معنای این نیست که پرونده‌اش مختومه شده بلکه این آزادی موقت است. آن زمان من این هشدار را دادم که دانشجویان اکثراً با قرارهایی آزاد می‌شوند و این اتفاق به معنای این است که پرونده‌ای تشکیل می‌شود که اولاً در سابقه دانشجو می‌ماند و ثانیاً دانشجویان در سیر رسیدگی ممکن است با محکومیت روبرو شوند.
 این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: بنابراین از ابتدا و از دید حقوقی هم می‌شد حدس زد پرونده قضایی تشکیل شده اما با خبرسازی‌هایی که می‌شد اینطور تلقی شد که مشکل این افراد به صورت کامل حل شده است.
صادقی تاکید کرد: با توجه به تشکیل پرونده برای این تعداد دانشجو روز یکشنبه این موضوع را در کمیسیون آموزش مطرح می‌کنم، ولی اینکه هیات رئیسه چه تصمیمی دراین‌باره بگیرند به آن‌ها مربوط است. بنده به‌عنوان یک عضو کمیسیون و عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون این موضوع را مطرح می‌کنم.
 
منبع: اعتماد آنلاين
دانشجویان پرونده تشکیل بازداشتی کمیسیون قضایی وزارت دادگاه صادقی آموزش دانشجو آن‌ها پرونده‌ها رسیدگی اینکه محمود اطلاعات موضوع بنابراین می‌شد حقوقی می‌کنم وضعیت معنای مختومه ادامه تحقیقات نماینده مسئولین برگزار تعداد پرونده‌های مسئولیت پرونده‌ای