برگزیده ها

مازندمجلس: رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح برخی موارد در اجرای طرح ترافیک جدید شهرداری در سال 97 پیشنهاد داد که این طرح در ماه‌های نخست به صورت پایلوت و آزمایشی اجرا شود.

مازندمجلس:  درباره طرح ترافیک جدید شهرداری تهران که اصرار بر اجرای آن همزمان با آغاز سال 97 وجود دارد، گفت: طرح ترافیک 97 شهرداری نسبت به سال قبل تفاوت اساسی پیدا نکرده و تنها تغییر اساسی که نسبت به سال قبل دارد و اتفاقا مربوط به شورای شهر تهران هم هست، بحث نحوه پرداخت و هزینه برای ورود به طرح است. وگرنه طرح از لحاظ محدوده فرقی نکرده است و سقف همچنان محدود است و هرکسی که پول بدهد نمی‌تواند وارد شود.
به گزارش نامه نیوز وی درباره نحوه توزیع سهمیه‌ها میان مشاغل و دستگاه ها نیز گفت: نحوه توزیع را شورای ترافیک شهر تهران که پلیس هم عضو آن است مشخص نمی کند و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران آن را توزیع می‌کند و پلیس اصلا ورودی به این سهمیه‌ها و نحوه توزیع آن ندارد و علاقه ای هم نداریم که به آن ورود کنیم؛ اما حتما باید شاخص و معیاری در این خصوص وجود داشته باشد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بارها گفته ام که به طور قطع حتما یک اقشاری هستند که نیازمند سهمیه هستند و برای ورود باید در اولویت قرار بگیرند، مانند خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص، مسئولان وزارت خانه ها و ... که این سهمیه ها باید باشد. اما اینکه حدود 60 هزار سهمیه به چه طریقی باید توزیع شود موضوعی است که شهرداری باید درباره اش تصمیم بگیرد و همانطور که گفتم پلیس نقشی در آن ندارد.
مهماندار با بیان اینکه هیچ تغییر آنچنانی در سال 97 از لحاظ اجرایی در طرح ترافیک وجود ندارد، افزود: سهمیه ها و سقف رعایت شده و حتی سقف کاهش هم پیدا کرده است؛ اما تفاوت در شیوه پرداخت و مبلغ است که این افزایش و کاهش قیمت جزو اختیارات شورای شهر است و دوستان باید در مورد آن تصمیم بگیرند، قبلا هم همینطور بود و پلیس در تغییرات قیمت دخالتی نداشته و خود شورای شهر تهران تصمیم گرفته و حتما دوستان مصالح موکلین خود را در نظر گرفته اند که این مبالغ را مصوب کرده اند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح نیز گفت: با توجه به اینکه تغییر اساسی در شیوه پرداخت و مبلغ به وجود آمده و این موضوع وابستگی به ساعت دارد باید توجه داشت که زمان ورود و خروج براساس این طرح مهم است، بنابراین اگر بخواهد این شیوه پرداخت اجرایی شود باید تجهیزات مورد نیاز نیز نصب شود.
برای اجرای طرح ترافیک جدید در تعداد دوربین‌های ورودی هم کم و کسر وجود دارد
نصب دوربین‌های خروجی در محدوده، نیاز اصلی طرح ترافیک جدید
مهماندار با بیان اینکه ما در حال حاضر فقط دوربین‌های ورودی را داریم، گفت: حتی در این مورد هم باز معتقدیم که در تعداد دوربین های ورودی هم کم و کسر وجود دارد.
وی با تاکید براینکه باید حتما دوربین‌های خروجی که الان تعدادش خیلی کم است در محدوده نصب شود، تصریح کرد: این دوربین ها باید بتوانند طبق مصوبه شورای شهر تشخیص دهند که فرد در چه ساعتی آمده و چه ساعتی از محدوده بیرون رفته است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه شهرداری باید بتواند ساعت ورود و ساعت خروج را ثبت کند تا بتواند براساس شیوه مصوب عوارض بگیرد و خود شهرداری هم برای گرفتن عوارض نیازمند این دوربین هاست، اظهارکرد: نکته دوم بحث جریمه است.  تا این دوربین ها نصب نشود و براساس استانداردها پلیس آن ها را تست نکند و یک دوره به عنوان دوره آزمایشی اجرا نشود، قابلیت اینکه بتوانیم جریمه کنیم را نداریم و جریمه کردن موکول به نصب دوربین ها و انجام آزمایشات از سوی پلیس است.
وی ادامه داد: اگر این موارد تائید شود از یک تاریخی به بعد می توان طرح را اجرایی کرد که بنظر می رسد همه این ها به زمان نیاز دارد.
مهماندار با بیان اینکه خیلی مطمئن نیستم که برای فروردین ماه این طرح آماده شود، گفت: احتمالا طرح یا با تأخیر اجرا خواهد شد یا اینکه به سال 97 موکول می‌شود؛ چراکه تا زمانی که زیرساخت‌ها آماده نشود قابل اجرا نیست و تنها باید یک عدد ثابت را بر اساس ساعت ورود به عنوان عوارض لحاظ کرد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره تاثیر اجرای این طرح روی کاهش آلودگی هوا و حجم ترافیک به ایسنا گفت: اگر سقف ورود رعایت شود که بر اساس مصوبه باید رعایت شود و عوارض هم به نحوی دریافت شود که خودروهای آلوده کننده هزینه بیشتری پرداخت کنند، می تواند باعث کاهش آلودگی هوا هم بشود که این شروط در آیین نامه هم هست. البته باید ببینیم که در اجرا چه اتفاقی می‌افتد.
مهماندار پیشنهاد داد که طرح ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود و گفت: البته دوستان هم در شهرداری قول دادند که این انعطاف در مجموعه شهرداری وجود دارد که در صورتی که با مشکلی در اجرای طرح مواجه شویم و میزان آلودگی و ترافیک بیشتر شود حتما بلافاصله براساس مصوبه جدید تغییرات لازم را انجام دهیم.
وی درباره حذف طرح ترافیک و زوج و فرد در روز پنجشنبه نیز گفت: این اقدام را به نفع مردم می‌دانم، البته طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای پنجشنبه تا ساعت 13 است و  به نظر می رسد باتوجه به اینکه در روزهای پنجشنبه خیلی بار صبحگاهی در منطقه نداریم، این اقدام  می تواند حتی بار پنجشنبه ظهر را توزیع  و از فشار آن کم کند، البته معتقدیم که طرح باید اجرا شود تا ببینیم که در مقام عمل چه اتفاقی رخ می‌دهد.
مهماندار درباره احتمال تغییر مبلغ جریمه ها با توجه به عدم تناسب مبلغ فعلی جرایم عوارض نیز گفت: اختیار تغییر مبلغ جریمه ها با هیات وزیران است و قرار شد تا از طریق شورای ترافیک این موضوع پیگیری شود تا براساس واقعیت و نیاز مبلغ ورود به محدوده مورد بازنگری قرار بگیرد اما تا موقعی که دولت تصویب نکند چیزی قابل اجرا نخواهد بود.
ترافیک تهران اینکه شهرداری درباره پرداخت اجرای تغییر شورای توزیع دوربین براساس محدوده عوارض جریمه البته سهمیه پنجشنبه راهور دوربین‌های مهماندار ورودی اجرایی مصوبه رعایت آلودگی دوستان بگیرد ندارد نداریم اساسی هزینه تصمیم آماده عنوان موکول تواند آزمایشی روزهای اتفاقی ببینیم نکرده تفاوت سهمیه‌ها گرفته موضوع تغییرات نیازمند بگیرند ادامه تعداد ساعتی پیشنهاد معتقدیم خروجی بتواند