برگزیده ها

مازندمجلس: روسیه نیز مذاکرات درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید برای تحقیقات بین المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را تکمیل کرده و سند قطعنامه آماده رأی‌گیری است.

مازندمجلس:
به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، با این حال هیئت دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، موعد نهایی برای رای گیری درباره پیش‌نویس هنوز مشخص نیست.
هیئت روسیه اعلام کرد که روز جمعه ساختار نهایی پیش نویس قعطنامه را به شورای امنیت ارائه کرده است.
براساس این پیش‌نویس پیشنهادی باید مکانیزم تحقیقات مستقلی از سوی سازمان ملل برای یک سال تشکیل شود تا تحقیقات شفاف و مستقل و روشمند باشد.
براساس این سند، کارشناسان باید خلاصه نتایج را براساس حقایق مستند و تأیید شده ارائه کنند و باید اسناد مستقیما از مکان حادثه گردآوری شود. تمامی طرف‌های درگیر نیز باید با این مکانیزم همکاری کامل داشته باشند. نتایجی که این کمیته به آن دست خواهد آورد از سوی شورای امنیت با دقت بررسی خواهد شد.
دبیرکل سازمان ملل نیز باید جزئیات فعالیت این مکانیزم را با هماهنگی مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شورای امنیت ارائه کند.
این درحالی است که واشنگتن نیز پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را در این باره در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است.
روسیه و آمریکا از چند ماه پیش درباره مسئله مجازات عاملان حملات شیمیایی در سوریه از همدیگر انتقاد می‌کنند.
روسیه پیشتر از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه غرب درباره تمدید مهلت مأموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقیقات شیمیایی در سوریه استفاده کرده است.
واسیلی نیبینزیا، نماینده دائم روسیه نیز در سازمان ملل ژانویه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرد تا جای مکانیزم کمیته مشترک تحقیقات را بگیرد اما گروه‌های غربی با آن مخالفت کردند.
از سوی دیگر نیز آمریکا طی چند روز گذشته پیشنهادی را مطرح کرده که شامل برخی پیشنهادات روسیه است. در این پیش‌نویس بر لزوم تشکیل مکانیزم بین المللی مستقلی برای کشف هویت جنایتکاران در حملات شیمیایی سوریه تأکید شده است.
یک دیپلمات در شورای امنیت اعلام کرد که آمریکا از اعضای این شورا خواسته بود روز پنجشنبه در مقر هیئت آمریکا برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه گردهم آیند اما روسیه در این نشست حضور نیافت.
پیش‌نویس روسیه شورای امنیت شیمیایی آمریکا مکانیزم سوریه درباره تحقیقات کار قطعنامه کمیته براساس حملات ارائه اعلام اعضای مشترک قطعنامه‌ای توزیع بررسی نهایی مستقلی تشکیل پیشنهادی تسلیحات