برگزیده ها
اثرات ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا/ افغانستان جای هند را در مقصد صادرات ایران گرفت

مازندمجلس: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه با ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا قطعا تقاضا برای یورو افزایش می‌یابد، گفت: بهتر بود بانک مرکزی ثبت سفارش زیر 100 هزار دلار را از این ممنوعیت مستثنی می‌کرد.

مازندمجلس: محمد لاهوتی امروز در نشست خبری بررسی مسائل و چالش‌های پیش روی صادرات غیرنفتی و مسائل مطرح در حوزه اقتصاد کشور، گفت: اگرچه در آخرین ماه از سال 96 به سر می‌بریم، اما هنوز آمارهای تجارت خارجی 11 ماهه سال 96 توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام نشده است، در حالی که گمرک با راه‌اندازی سامانه برخط خود، دسترسی به آمار تجارت خارجی را دارد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: براساس آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران در 10 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال 1396 رشد 26 درصدی صادرات را تجربه کردیم، اما نسبت به 10 ماهه سال 95، رشد صادرات 2.5- درصد بود. 

وی با اشاره به رشد 5.5 درصدی کالاهای صادراتی 10 ماهه سال 1396 نسبت به 10 ماهه سال 1395 گفت: این رشد می‌تواند روند رو رو به بهبودی را رقم بزند. 

لاهوتی به کشورهای هدف صادراتی ایران اشاره کرد: افغانستان دوباره به زمره 5 کشور اول مقصد صادراتی ایران بازگشته و جای هند را گرفته است. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: پیش‌بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات کشور ما با توجه به اتفاقاتی که در حوزه ارز افتاد، اندکی افزایش یابد و کاهش را جبران کند. اینکه در 10 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه افزایش 26 درصدی رشد صادرات را تجربه کردیم، دلیل آن به افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر مرتبط می‌شود. 

* افغانستان جای هند را در صادرات گرفت

لاهوتی افزود: البته این موضوع بدان معنا نیست که در ماه‌های آینده هم این رشد می‌تواند باقی بماند، زیرا با افزایش قیمت مواد اولیه در داخل به دلیل افزایش قیمت دلار این رشد متوقف خواهد شد. 

وی اظهار داشت: با توجه به روابط سیاسی بسیار مناسبی که میان ایران با افغانستان وجود دارد، این کشور می‌تواند به یکی از بازارهای مهم ایران بعد از عراق تبدیل شود. 

لاهوتی بیان داشت: البته نباید از بازارهای دیگر غافل شد و همزمان با تنوع بازار به حفظ بازارهای موجود نیز تکیه کرد.

رشد 5.5 درصدی صادرات به عراق

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تجارت به عراق اکنون شرایط بهتری دارد، گفت: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به بازار عراق 5.5 درصد رشد داشته است، در حالی که لازم است، برخی محدودیت‌ها و موانعی که به لحاظ سیاسی از سوی عراق برای تجارت با این کشور وجود دارد، از از نظر سیاسی حل شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه در وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی شکل گرفته، بیان داشت:  امیدواریم ضعف در دیپلماسی اقتصادی که در دوره های گذشته با کشورهای همچون عراق و افغانستان وجود داشته با ایجاد این معاونت رفع شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: 85 درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و 15 درصد دیگر را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهد، بنابراین اگر واردات کاهش یابد، بر تولید کشور اثرگذار است. 

لاهوتی با تاکید بر اینکه ایران باید سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهد، اظهار داشت: تجارت خارجی جاده‌ای دو طرف است و اگر تنها با صادرات بر آن تمرکز کنیم و واردات را مدیریت نکنیم، در این زمینه با مشکل مواجه می‌شویم.

رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه در ارتباط با بازار عراق باید به دو نکته توجه داشت، گفت: یکی انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی با عراق است و دیگری باید مدیریت صادرات به عراق باید منافع دو جانبه بین دو کشور برنامه‌ریزی شود. 

وی  با اشاره به  اتفاقی که در حوزه ثبت سفارش  در یک ماه اخیر افتاده است، گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که واردات از 4 کشور براساس خرید ارز بانکی است و این در حالی است که این  4 کشور تقریبا بیشترین حجم تجارت خارجی ما را تشکیل می‌دهد.

عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: بنابراین وقتی بانک مرکزی ارتباط با دلار ندارد و نمی‌تواند اسناد دلاری را تسویه کند، باید دلار را از سیستم مبادلاتی حذف کند، تا بتواند پوشش اعتبار ثبت سفارش را انجام دهد. 

وی افزود: اما این کار چقدر می‌تواند تاثیر بر قیمت تمام شده و تاثیر برافزایش قیمت واردات داشته باشد، بر می‌گردد، به واحد قیمت پایه کالا زیراواحد خرید برخی کالاها فقط دلار است و فروشندگان حاضر نیستند، با واحد پول دیگری آن کالا را معامله کنند، مگر اینکه خریدار هزینه تبدیل ارز را به واحد ارزی دیگر بپردازد که این کار منجر به افزایش هزینه و افزایش قیمت کالای وارداتی می‌شود.

* ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا تقاضا برای یورو را افزایش می‌دهد

لاهوتی با اشاره به حذف دلار از سیستم ثبت سفارش گفت: بهرحال تقاضا کاهش نمی‌یابد، اما تقاضا از سمت دلار به سمت یورو حرکت می‌کند و قطعا بانک مرکزی برای این موضوع فکر کرده است و براساس کار کارشناسی در رابطه با این موضوع تصمیم گرفته است که بتواند تقاضا را پاسخ دهد.

وی افزود: بنابراین اگر بانک مرکزی پاسخگوی تقاضا باشد قطعا افزایش تقاضا برای یورو را هم می‌تواند مدیریت کند. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بانک مرکزی در دولت یازدهم نشان داد که حاضر نیست با هر قیمتی هر تصمیمی را اتخاذ کند و نمونه بارز آن هم تک نرخی کردن ارز بود که علیرغم اینکه رئیس کل بانک مرکزی تک نرخی کردن ارز را در دولت یازدهم چندین بار اعلام کرد، اما از آنجا که شرایط این کار فراهم نشد، این مسئله را اجرایی نکرد. 

وی افزود: بهتر بود بانک مرکزی ارقام زیر 100 هزار دلار ثبت سفارش برای واردات را از ممنوعیت ثبت سفارش با دلار مستثنی می‌کرد. 

ب

صادرات افزایش تجارت کنفدراسیون بانک مرکزی مرکزی اینکه لاهوتی واردات سفارش تقاضا خارجی افغانستان افزود می‌تواند اشاره درصدی اعلام اظهار بازارهای سیاسی ممنوعیت بازار می‌دهد مدیریت بنابراین موضوع براساس صادراتی گرفته کالاهای ارتباط سیستم دیگری بتواند تاثیر جمهوری یازدهم اسلامی هزینه امسال تشکیل کشورهای آمریکا مسائل البته تبدیل شرایط کردیم ماه‌های اقتصادی معاونت تجربه