برگزیده ها

مازندمجلس: نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق بودجه ۹۷ مصرف دخانیات مشمول عوارض می‌شود گفت: ۲۰ درصد سمن‌های استان مرکزی در حوزه سلامت فعال هستند.

مازندمجلس:  علی‌اکبر کریمی صبح امروز در مجمع استانی سلامت اظهار داشت: امنیت و سلامت دو نعمتی هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته و تا زمانی که انسان‌ها آن را از دست ندهند قدر و منزلت این دو نعمت را درک نمی‌کنند.
به گزارش نامه نیوز وی افزود: با توجه به اینکه موضوع سلامت برای تمام آحاد جامعه اهمیت دارد، لازم است که عوامل موثر بر سلامت آنالیز و بررسی شده و مشخص شود که چه عواملی بر سلامت تاثیر دارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: علاوه بر عوامل جسمی، عوامل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و غیره در تامین، حفظ و ارتقاء سلامت موثر هستند، همچنین 75 درصد از عوامل اجتماعی هم موثر بر حوزه سلامت هستند و مهم‌ترین حق شهروندی هر کس حق سلامت است.
کریمی بیان کرد: امروز در وزارت بهداشت و درمان موضوع سلامت به یک موضوع ملی تبدیل شده، عوامل مختلفی از جمله حوزه اقتصادی، درآمد، محل سکونت، عوامل فرهنگی، رفتاری، شرایط خانوادگی و غیره بر حوزه سلامت موثر هستند و بر تامین و حفظ سلامت هم تاثیر ویژه‌ای دارند.
وی ادامه داد: مصرف دخانیات امروز یکی از معضلات جدی کشور است و میزان مصرف دخانیات در کشور از متوسط جهانی و در استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است که در این راستا مصوب شده در بودجه سال 97 عوارضی برای مصرف دخانیات در نظر گرفته شود که برای هر نخ سیگار وارداتی 500 هزار ریال و برای هر نخ سیگار داخلی 350 هزار ریال عوارض درنظر گرفته شده است که 50 درصد درآمد حاصله مربوط به وزارت بهداشت و درمان، 30 درصد ورزش و جوانان و 20 درصد هم برای آموزش و پرورش است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از ایراداتی که به طرح تحول سلامت وارد شده این است که هیچ مقدار از منابع برای پیشگیری و توسعه بهداشت اختصاص پیدا نکرده که در این زمینه باید تلاش لازم انجام شود.
کریمی خاطرنشان کرد: مولفه‌های اجتماعی و اقتصادی در بحث تامین سلامت نقش موثری دارند  و اینکه چرا این مسئله مورد توجه قرار نمی‌گیرد  نیاز به آگاهی بخشی  و اطلاع رسانی دارد و تشکیل مجامع استانی هم می‌تواند این نیاز  را برطرف کند و نیاز است در این حوزه تمام دستگاه‌ها و سمن‌ها به منطور مورد توجه قرار گرفتن این موصوع تلاش کنند.
وی اضافه کرد: در استان مرکزی از مجموع 375 سمن حدود 20 درصد در شبکه سلامت فعال هستند و نقش مهمی در این زمینه دارند، امروز موسساتی داریم که کارنامه درخشانی در حوزه سلامت از خود برجای گذاشته‌اند و اقداماتی انجام می‌دهند که هیچ دستگاه دولتی توان انجام آن را ندارد.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای طرح آموزش قبل از ازدواج به شکل اجباری به مدت 6 ساعت در استان مرکزی انجام می‌شود که پوشش 98 درصدی در سطح استان دارد و در هیچ جای کشور چنین اقدامی شکل نگرفته و این اقدام می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های جسمی، روحی و کاهش آسیب‌هایی از جمله طلاق موثر باشد.
کریمی بیان کرد: در استان مرکزی باید بررسی و مطالعات علمی لازم در زمینه عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر سلامت انجام شود و از این عوامل جلوگیری شود.
وی ادامه داد: آلودگی هوا یکی از دغدغه‌های مهم مردم استان مرکزی است و مطالعات بروز سرطان ناشی از این آلودگی را اثبات کردند که در این زمینه اقدامات و بررسی‌های لازم باید انجام شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: برخورداری از سلامت حق مسلم هر فردی از جامعه بوده و تامین سلامت یکی از شاخصه‌های توسعه استانی و جهانی است، تامین سلامت یک وظیفه همگانی بوده و تنها به وزارت بهداشت مرتبط نیست و لازم است تمام دستگاه‌ها و تشکل‌های فردی و خارج از دولت به این موضوع اهتمام بورزند و به طور قطع تشکیل مجمع سلامت هم در این راستا بوده زیرا تامین سلامت سبب تقویت اقتدار کشور و جامعه می‌شود.
سلامت استان عوامل مرکزی تامین اجتماعی زمینه اقتصادی موضوع بهداشت امروز دخانیات کریمی وزارت گرفته استانی جامعه کمیجان خنداب عنوان شورای اسلامی پیشگیری تشکیل آلودگی مجلس شورای اسلامی مطالعات دستگاه‌ها نماینده می‌تواند توسعه جهانی تصریح عوارض نمایندگان تاثیر اینکه بررسی بودجه درمان راستا سیگار ادامه دارند درآمد آموزش