برگزیده ها
دولت نیمی از شرایط افزایش مناطق آزاد را محقق نکرد/ تصویب لایحه نیازمند «دو سوم رای مجلس»

مازندمجلس: دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تنها 7شرط از 15 شرط کمیسیون اقتصادی برای موافقت با 8منطقه آزاد جدید از سوی دولت محقق شده است، گفت: تصویب این لایحه به دلیل مغایرت با برنامه ششم توسعه به دو سوم رای مجلس نیاز دارد.

مازندمجلس:سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس ، با اشاره به شروط 15گانه این کمیسیون برای لایحه 8مناطق‌آزاد جدید عنوان کرد: از 15‌شرط تنها 7شرط کمیسیون اقتصادی از سوی دولت قطعی شده و تصمیم‌گیری در خصوص سایر شروط هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

*تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد به «دو سوم رای مجلس» نیاز دارد

وی با بیان این که به همراه لایحه دولت، مواد اصلاحی قانون اولیه مناطق‌آزاد نیز مطرح خواهد شد، گفت: بنابراین این دو موضوع در صحن علنی به صورت بند به بند بررسی می‌شود تا در نهایت نمایندگان در این خصوص به  نظر دهند.

این نماینده مجلس افزود: موافقت مجلس با 8 منطقه‌آزاد پیشنهادی از سوی دولت با «بند الف ماده 6 برنامه ششم توسعه» در تناقض است که تصویب این لایحه را منوط به  به رای دو سوم نمایندگان خواهد کرد.

*لابی‌ سنگین برای رای آوری لایحه دولت

حسینی شاهرودی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه ششم توسعه آمده که دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد باید ذیل وزارت اقتصاد فعالیت کند تا وزیراقتصاد پاسخگوی مسائل و مشکلات این مناطق به کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس باشد.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد مناطق‌آزاد جدید پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان مطرح شده است، اظهارداشت: باید دید چه میزان از این پیشنهادات به رویکرد صادرات محور بودن مناطق‌آزاد نزدیک‌تر است؛ البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که  لابی برخی نمایندگان برای رای آوری این لایحه سنگین بوده و به همین جهت بودکه سال گذشته فوریت آن رای آورد.

به گزارش فارس «تامین زیر ساخت قبل از ایجاد مناطق آزاد»، «حذف معافیت کالای همراه مسافر»، «بهبود و کاهش وسعت مناطق آزاد»، «خروج محدوده مناطق آزاد از محدوده‌های مسکونی»، «تعیین دقیق نقشه مناطق آزاد»، «تایید نقشه توسط هیات وزیران»، «انتقال ساختار منطقه آزاد به وزارت اقتصاد»، «قطع درآمد مناطق آزاد از واردات کالا»، «اصلاح مقررات ارزی»، «اخذ مجوز از نهادهای مربوطه نظیر زیست محیطی و نهادهای امنیتی»، «عدم تجمیع و تعدد مناطق آزاد و ویژه در یک محدوده جغرافیایی»، «تامین منابع مالی از سوی دولت متناسب با میزان صادرات»، «فنس کشی کامل و استقرار گمرک»، «هدفمند نمودن امتیازات و معافیت‌های مناطق آزاد به سمت تولید و صادرات»، « اصلاح ضوابط واگذاری زمین و منابع» ۱۵شرط کمیسیون اقتصادی برای تصویب لایحه ۸منطقه آزاد جدید هستند که به گفته دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تنها ۷شرط آن از سوی دولت محقق شده است.

مناطق لایحه کمیسیون اقتصادی تصویب نمایندگان مناطق‌آزاد صادرات اشاره ایجاد پیشنهادات میزان تامین محدوده منابع نهادهای اصلاح اقتصاد سنگین همراه شاهرودی حسینی قانون گفت‌وگو افزایش توسعه برنامه وزارت