برگزیده ها

مازندمجلس: مجری طرح چغندر قند از پرداخت ۵۰ درصد مطالبات چغندرکاران خبر داد و گفت: سال ۹۷ نیازی به واردات شکر نیست.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر علیرضا یزدانی در جریان بازدید خبرنگاران بخش کشاورزی از مزرعه به نژادی گندم در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول با بیان اینکه در راستای مدیریت بحران آب، یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت پاییزه چغندر قند است، اظهارداشت: در گذشته حدود ۱۹ استان کشور تولید چغندر بهاره را در دستور کار داشتند که به دلیل بحران آب سطح زیر کشت بهاره این محصول به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طی سه الی چهار سال اخیر توسعه کشت پاییزه چغندر قند در دستور کار است، گفت: سطح زیر کشت پاییزه چغندر قند از حدود ۲ هزار هکتار در ۴ سال گذشته به حدود ۱۷ هزار هکتار در سال جاری رسیده است ضمن اینکه بیشترین سطح زیرکشت پاییزه نیز در استان خوزستان است.

مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۹۶-۹۵ سطح زیرکشت پاییزه چغندر قند در استان خوزستان ۱۰ هزارهکتار بود که از این میزان بیش از ۷۵۰ هزارتن چغندر قند تولید شد همچنین در حال حاضر از سطح ۱۷ هزار هکتاری چغندر قند پاییزه، ۱۲ هزار هکتار آن مربوط به خوزستان است و پیش بینی می شود بیش از ۹۰۰ هزارتن چغندر قند پاییزه در این استان تولید شود.

یزدانی با بیان اینکه در ۹ استان دیگر هم کشت پاییزه را آغاز کرده ایم، گفت: این کشت در استان هایی مانند فارس، اصفهان، کرمانشاه، گلستان، خراسان رضوی و دشت مغان اردبیل آغاز شده  و پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن چغندر قند پاییزه در کشور تولید شود.

وی با اشاره به رکورد تولید چغندر قند در کشور، افزود: امسال  بیش از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزارتن چغندر قند در کشور تولید شد که با احتساب شکر تولیدی از نیشکر میزان شکر تولیدی در کشور به یک میلیون و ۹۵۰ هزارتن رسید.

یزدانی  با بیان اینکه بنابراین ما در تولید شکر به خوداتکایی ۸۴ درصدی رسیدیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در سال ۹۷، نیازی به واردات شکر نداریم.

مجری طرح چغندر قند  اظهارامیدواری کرد: طی دو الی سه سال آینده با احداث کارخانجات جدید کشور در زمینه تولید شکر به خوداتکایی ۱۰۰ درصدی برسد.

یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده کارخانه قند دزفول راه اندازی و وارد چرخه تولید شده است، گفت: امیدواریم کارخانه قند اهواز نیز در آینده ای نزدیک وارد چرخه تولید شود تا دیگر ما دغدغه حمل و نقل محصول استان خوزستان را به دیگر استانها به منظور فرآوری نداشته باشیم.

وی ظرفیت کشت پاییزه چغندر قند در استان خوزستان را بیش از ۸۰ هزار هکتار عنوان و اضافه کرد: برنامه ای هم که ما برای استان در نظر گرفته ایم همین میزان است.

مجری طرح چغندر قند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه ای برای توسعه کشت نیشکر در دستور کار وزارت جهاد نیست، گفت: به منظور اصلاح بافت خاک و کاهش شوری، یکی از محصولاتی که به صورت ویژه برنامه ریزی می شود در تناوب کشت نیشکر قرار بگیرد، چغندر قند است.

یزدانی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چغندرکاران نیز گردش مالی چغندرقند در کشور را سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و اظهارداشت: کارخانجات قند به دلیل مابه التفاوت قیمت شکر، از دولت مطالباتی دارند ضمن اینکه قیمت شکر باید توسط دولت در خردادماه اعلام می شد اما با چندماه تاخیر در آبان اعلام شد و همین مسائل باعث شد کارخانجات نتوانند شکر تولیدی خود را بفروشند و طلب چغندرکاران را بدهند.

وی با اشاره به اینکه قیمت شکر در آبان ماه ۲۷۲۲ تومان اعلام شد، اضافه کرد: براساس آخرین آمار ارائه شده، تاکنون کارخانجات ۵۰ درصد مطالبات چغندرکاران را پرداخت کرده اند و امیدواریم مابقی مطالبات آنها با توجه به افزایش تقاضا برای مصرف شکر در ایام عید و پس از آن، به زودی تسویه شود.

چغندر تولید پاییزه اینکه استان یزدانی خوزستان هزارتن کشاورزی چغندرکاران مطالبات هکتار کارخانجات عنوان میزان دستور اشاره وزارت اعلام پرداخت برنامه نیشکر توسعه تولیدی میلیون امیدواریم اضافه تومان منظور آینده سخنان کارخانه دیگری محصول دزفول خبرنگار واردات نیازی بحران اظهارداشت خوداتکایی زیرکشت بهاره گذشته درصدی