برگزیده ها

مازندمجلس: «کفاح» وزیر بهداشت داعش که در ترکیه دستگیر شده، در مصاحبه‌ای از خودش، داعش و حمله آمریکا به عراق گفت.

مازندمجلس:  «کفاح بشیر حسین» وزیر بهداشت سابق داعش است که ماه پیش (فوریه) به بازداشت نیروهای امنیتی ترکیه درآمد و اکنون منتظر محاکمه به چند اتهام است که هنوز به وی اعلام نشده است.
به گزارش نامه نیوز شبکه CNN، در مصاحبه‌ای اختصاصی ابعادی از شخصیت او و فعالیت‌هایش را روشن می‌کند. او در سخنانش با اشاره به حمله آمریکا به عراق، از آغاز راه خود که سرانجامش داعش بود، سخن گفت.
بر اساس این گزارش، کفاح 39 ساله و پزشک متخصص [درمان] رماتیسم است که به مدت 15 سال برای داعش و تشکیلات تروریستی پیش از آن، خدمت کرده و اغلب اوقات از چشم اطلاعات و ارتش آمریکا و دولت عراق مخفی بوده است.
منابع عراقی از آشنایان این فرد و دوستان دوره کودکی‌اش و همکارانش خواسته‌اند که قبل از گفت‌وگو با CNN، درباره این مرد اطلاعاتی بدهند و این گزارش بر پایه همین اطلاعات با تسلسل زمانی مشخص نگاشته شده است که در ادامه می‌آید:
به نظر می‌رسد که وزیر بهداشت سابق داعش، آرام و با اعتماد به نفس است و با وجود اینکه یک فرد دستگیر شده است، وقتی از او درباره سالهایی که القاعده در عراق ناپدید شده بود تا دوباره تحت عنوان داعش ظهور کند، با لبخندی بر لب می‌گوید: هیچ توضیحی ندارم.
کفاح حسین می‌گوید که فردی عالی‌رتبه در داعش بود. یک جنگجوی میدانی نبود بلکه ساختار اصلی این سازمان تروریستی را تشکیل داده است و هوشمندی است که در تاریکی پنهان شده و به ظهور داعش در سالهای اخیر کمک کرده است.
حمله آمریکا به عراق
کفاح  بشیر حسین در «تلعفر» عراق که یک روستا با اکثریت ترکمانی [در غرب موصل] است، رشد یافت روستایی که یکی از راه‌های اصلی و ارتباطی میان موصل و مرزهای مشترک عراق و سوریه است. کسانی که او را می‌شناسند او را  پسری باهوش، جاه‌طلب و دوستدار رقابت در دوران دبیرستان توصیف می‌کنند که مانند هر نوجوان دیگری، آرزوهای بزرگی در سر داشت و می‌خواست بعد از فارغ‌التحصیلی به شهری بزرگ برود.
در هنگام اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003، حسین در موصل آموزش پزشکی دید و عمیقا تحت تاثیر اشغال کشورش از سوی یک ارتش بیگانه قرار گرفت. به گفته یکی از همسایگانش در تلعفر، خانواده حسین که ابتدا شیعه بود در سال‌های دهه هفتاد [میلادی] سنی شد و به سلفی‌ها گروید. تداوم بحران در افغانستان و سقوط صدام و تداوم پیگرد طرفداران صدام از سوی ارتش آمریکا، خشم حسین را بیش از پیش برافروخت.
این همسایه کفاح می‌گوید: خانواده او کلا واکنش خشونت‌باری داشتند. کفاح در هنگام ورود به تلعفر، یکی از اولین کسانی بود که به گروه جنگ با آمریکا پیوست و خانه او از نخستین خانه‌هایی بود که در آن طرح عملیات علیه آمریکایی‌ها چیده می‌شد.
این پزشک عراقی می‌گوید که در سال 2004 به گروه «التوحید و الجهاد» تحت رهبری «ابومصعب الزرقاوی» پیوسته است و  به این گروه از طریق ارائه خدمات پزشکی بسیار کمک کرده و در طی یک دهه تبدیل شدن تدریجی این گروه به داعش در عراق و سوریه نقش مهمی ایفا کرده است.
وی ادامه می‌دهد: ما خیلی چیزها به چشم خود دیده‌ایم. تجاوز، قتل فساد و چپاول دارایی‌هایمان از سوی آمریکایی‌ها را دیده‌ایم.
وی درباره پرشورترین دوره مبارزاتی‌اش می‌گوید که به سالهای 2007 تا 2008 بر می‌گردد که در کنار قبایل سنی وابسته به القاعده مبارزه می‌کرده و در همین زمان نیز برای بار اول، با نیروهای امنیتی مواجه و دستگیر شده اما برای مدت کوتاهی به اتهام ارتباط با القاعده در بازداشت بوده و هیچ رفتار بدی با او نشده است.
خود او درباره این مسئله بسیار مبهم می‌گوید و اظهار می‌دارد: در آن زمان چندین مشکل امنیتی داشتم اما آنها چیزی از من نمی‌دانستند به ویژه که من تغییر آدرس نیز داده بودم.
زمانی که از او پرسیده می‌شود که آیا از سوی آمریکایی‌ها دستگیر شده بود می‌گوید: این هم ممکن است.
به نوشته CNN به نقل از کفاح، افزایش حضور نیروهای آمریکایی موجب افزایش فعالیت‌های ستیزه‌جویان افراطی و ظهور داعش شده است. کفاح بشیر یک پزشک در بیمارستان «ابن سینا» موصل بود که به اعتقاد یکی از پزشکان این بیمارستان، شخصیتی عجیب و منزوی بود. در سال 2014 و با ظهور داعش، حسین از تاریکی خارج شد.
وی می‌گوید: ما هسته‌های خاموش نیستیم، فقط به دلایل امنیتی در نبردها مشارکت نخواهیم کرد.
سرقت اعضای بدن و  خون قربانیان
یک پزشک بیمارستان شهر موصل می‌گوید که به یاد می‌آورد که کفاح حسین پس از سیطره داعش بر این شهر می‌گوید: فرار هر پزشک به قیمت اعدامش تمام خواهد شد.
«هشام الهاشمی» یکی از کارشناسان امور داعش در عراق می‌گوید: احتمالا کفاح  و مرکز تحت اختیارش، شاهد فعالیت‌های وحشتناک داعش بوده باشند. به عنوان مثال برای حفظ بانک خون برای عناصر داعش، خون تمام کسانی که اعدام می‌شدند، گرفته می شد و حتی کلیه‌های آنها برداشته می‌شد و وی این اطلاعات را از افرادی به دست آورده که تحت بازداشت داعش بودند.
وی می‌افزاید که خون تمامی افرادی که قرار بود اعدام شوند، طی چندین هفته، گرفته می‌شد تا در بانک خون داعش ذخیره شود و همین مسئله، دلیل ضعف قربانیان در هنگام اعدام را نشان می‌دهد. ضمن اینکه این ضعف جسمی، مانع طغیان و اعتراض قربانیان در طول دوره حبسشان می‌شد. اما کلیه‌های این افراد برای فروش از بدنشان خارج می‌شد.
یک مقام مسئول در استان نینوا نیز پیش از این گفته بود که برخی پیکرهای قربانیان داعش، کلیه ندارند.
رابطه با داعش
دو ماه پس از سیطره داعش بر موصل، همسر اول کفاح بشیر او را ترک و فرار می‌کند اما به گفته یکی از آشنایانش در موصل، وی همچنان با همسرش به طور مداوم ارتباط برقرار و او را تهدید می‌کرد. تا اینکه وی برای بار دوم ازدواج می‌کند و دختر یکی از مقامات مسئول داعش را که او نیز پزشکی حاذق بود، به عقد خود در می‌آورد. به روایت برخی، این زن، یکی از اعضای کادر پزشکی معالج  «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش،  پس از زخمی شدن در سال 2015 بود.
کفاح حسین در مصاحبه‌اش تایید می کند که ازدواج کرده و فرزند دارد اما هیچ توضیحی درباره خانواده‌اش نمی‌دهد و تنها می‌گوید: آنها وجود دارند.
الهاشمی می‌گوید: کفاح حسین مستقیم با البغدادی در ارتباط نبوده اما همسر دومش از این ارتباط برخوردار بوده است اما به اشخاصی مثل این فرد، «صندوق سیاه» داعش گفته می‌شود زیرا دارای روابطی اصلی با سرکرده اصلی داعشند. شاید ارتباط مستقیمی با داعش نداشته باشند اما اطلاعات مهمی در اختیار دارند. این افراد به سه دلیل بسیار مهمند. نام آنها در هیچ فهرستی ذکر نشده، دارای کاریزما و قدرت جذب افراد دیگر هستند و اخلاص کامل به اصول خلافت دارند.
یک پزشک در دیرالزور می‌گوید که در اواخر بهار سال 2016، با حسین که به دستور البغدادی، ریاست یک کمیته مسئول تاسیس یک بیمارستان در روستایی کوچک در منطقه «کسرة» سوریه را داشت، برخورد داشته است.
عدم پشیمانی در چهره وزیر بهداشت داعش
در ادامه این گزارش آمده است که این مقام داعش، در طول مصاحبه بسیار مراقب بود که اطلاعاتی بر زبانش نیاید اما در عین حال گاهی به گونه‌ای حرف می‌زد که این گمان می‌رفت می‌خواهد همکاری کند. بسیار عجیب از پاسخ دادن به برخی سوالات عذرخواهی می‌کرد و می‌گفت: «نظری ندارم».. همان‌طور که می‌دانید من محاکمه خواهم شد.
وی پس از مرگ وزیر سابق داعش در انفجاری در موصل، جانشین او شد و پس از آزادی موصل، وی مرکز عملیاتش را به سوریه انتقال داد و همواره بین الرقه و دیرالزور در رفت و آمد بود.
کفاح حسین می‌گوید: ما تنها به نیروهای خود خدمت نمی‌کردیم بلکه به غیرنظامیان و شهروندان و فقرای این منطقه نیز کمک می‌کردیم.
اما وی هیچ ابراز تاسفی نمی‌کند که به ایدئولوژی و اعتقادات زرقاوی یا داعش ایمان داشته و تنها می‌گوید که پس از انحراف داعش از شیوه درست، از آن خارج شده است.
بنا بر این گزارش، وی بدون اشاره به جزئیاتی می‌گوید که از طریق شهر «تل ابیض» [در شمال سوریه] وارد ترکیه شده و پس از یک ماه، هویت یک آواره سوری را گرفته اما در یکی از ایست‌های بازرسی در استانبول شناسایی و دستگیر شده است.
وی می‌گوید: ما از نظر نظامی شکست خوردیم. این به آن معناست که دیگر پرچم و ساختمانی نداریم اما در همه جای سوریه و عراق هنوز هستیم.
می‌گوید سوریه آمریکا می‌شد گزارش ارتباط بسیار درباره نیروهای اطلاعات بیمارستان پزشکی بهداشت امنیتی دستگیر هنگام آمریکایی‌ها تلعفر اعدام البغدادی دارند مسئول افراد قربانیان گرفته کسانی ادامه می‌کند بازداشت افزایش اینکه القاعده اعضای محاکمه اتهام می‌آورد کلیه‌های الهاشمی باشند سیطره هستیم دارای دیرالزور منطقه آمریکایی ازدواج ترکیه می‌کرد افرادی چندین روایت اشغال زمانی روستایی سالهای توضیحی ندارم تاریکی خانواده تداوم اشاره مسئله عنوان دیده‌ایم می‌دهد اطلاعاتی عراقی تروریستی فعالیت‌های