برگزیده ها
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها ایجاد می‌شود

مازندمجلس: مجلس به دولت اجازه داد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار در استان‌ها تشکیل دهد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزرای فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه 13 اسفند با طرح الحاق موادی به قانون رفع موارد تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موافقت کردند.

براساس این طرح دو ماده به عنوان مواد 61 و 62 به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب اول اردیبهشت سال 94 الحاق می‌شود.

نمایندگان مجلس در ماده 61 به دولت اجازه دادند به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی نسبت به ایجاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندارد در استان‌ها اقدام کند.

براساس این مصوبه اعضای ثابت و غیرثابت، متشکل از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و بخش‌های غیردولتی در این کارگروه و وظایف و اختیارات آن در آیین‌نامه‌ای که ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزیر صنعت، تهیه می‌شود و پس از تایید شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به تصویب هیات وزیران می‌رسد تعیین می‌شود.

در تبصره این ماده که به تصویب وکلای ملت رسیده است کارگروه‌های استانی مذکور تحت نظارت و ساماندهی ستاد ملی تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی به ریاست وزیر صنعت انجام وظیفه می‌کند و کارگرو‌ه‌ها و ستاد ملی مذکور باید از امکانات و نیروهای انسانی موجود در دستگاه‌های اجرایی استفاده کرده و به هیچ عنوان تشکیلات جدید ایجاد نکنند.

همچنین در ماده 62 که امروز با رای مجلس به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور الحاق شد، بانک‌ها و موسسات اعتباری و صندوق‌های حمایتی موظفند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یکماه موافقت کنند یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات موضوع تبصره این ماده تسلیم کنند.

براساس تبصره این ماده رئیس کل بانک مرکزی موظف است پس از مشورت با استاندار هیاتی متشکل از خبرگان بانکی و اقتصادی در هر استان تشکیل دهد که موظف به بررسی و اظهارنظر درباره مستندات بانک‌ها برای استنکاف از پرداخت تسهیلات موردنظر کارگروه تسهیل هستند.

براساس تبصره مذکور در صورتی که دلایل بانک برای استنکاف از پرداخت تسهیلات مورد نظر مورد تایید هیات موضوع این تبصره قرار نگیرد بانک موظف است تسهیلات موردنظر را به متقاضی پرداخت کند و عدم تمکین بانک تخلف از دستور بانک مرکزی تلقی و موضوع به هیات انتظامی بانک مرکزی ارجاع می‌شود.

تبصره تولید کارگروه موانع تسهیل مجلس براساس قانون تسهیلات پرداخت موضوع مذکور مرکزی رقابت‌پذیر الحاق نمایندگان بانک مرکزی ارتقای ایجاد بانک‌ها دلایل نمایندگان مجلس صنعت استنکاف موردنظر مستندات ریاست موافقت عنوان موارد امروز استان‌ها شورای بررسی واحدهای اجرایی تایید دستگاه‌های متشکل تولیدی تصویب