برگزیده ها

مازندمجلس: رییس جمهوری آمریکا با ستایش از اقدام همتای چینی خود در برداشتن محدودیت دو دوره ای ریاست جمهوری در این کشور، از احتمال انجام چنین کاری در آینده آمریکا خبر داد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از سی ان ان، در حالی که تصمیم اخیر حزب کمونیست چین به برداشتن دو دوره محدودیت قانونی برای روسای جمهوری این کشور با واکنش منفی در جهان غرب روبرو شده، اما دونالد ترامپ که در غالب موارد خلاف جهت آب شنا می کند، از این تصمیم استقبال کرده است.
فراتر از استقبال، ترامپ دیروز در سخنانی در ناهار خصوصی در عمارت شخصی خود در مارالاگو ایالت فلوریدا در جمع محدودی از کمک‌ دهندگان مالی به حزب جمهوریخواه، گفته که ممکن است چنین کاری در آینده آمریکا هم انجام شود. در واکنش به این سخنان ترامپ حاضران جمع دست زده و خندیده اند.
او در این باره گفته است:" او ("شی‌جن‌پنگ" رییس جمهوری چین) حالا رییس جمهوری مادام العمر است. رییس جمهوری مادام. کار او عالی است و ببینید که چطور او موفق به انجام چنین کاری شد. به نظرم کار او خارق‌العاده است. شاید ما هم باید روزی چنین کاری کنیم."
او در ادامه با تمجید از همتای چینی خود، گفت: " شی جن پنگ  مرد بزرگی است. او قدرتمندترین رئیس جمهور چین در قرون گذشته است. در سفری که در ماه نوامبر به چین داشتم او به گرمی از من استقبال کرد."
ترامپ در ادامه از سیستم سیاسی آمریکا انتقاد کرد و گفت این سیستم را یک سیستم فاسد خواند که حقوق مردم در آن رعایت نمی‌شود. او همچنین بار دیگر از هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی خود به شدت انتقاد کرد.
گفتنی است تا سال‌های جنگ دوم جهانی محدودیت قانونی برای روسای ایالات متحده آمریکا درباره دوران حضور در کاخ سفید وجود نداشت و به همین سبب" فرانکلین دلانو روزولت" رییس جمهوری اسبق آمریکا برای چهار دوره در کاخ سفید بود و در بحبوحه دوره چهارم ریاست جمهوری خود درگذشت.
پس از درگذشت روزولت، قانونگذاران کنگره آمریکا متممی به قانون اساسی این کشور افزودند و محدودیت حضور روسای جمهور در کاخ سفید را به دو دوره چهارساله منحصر کردند.
روسای جمهوری تاریخ آمریکا به تاسی از جورج واشنگتن نخستین رییس جمهوری ایالات متحده بیش از دو دوره 4 ساله در کاخ سفید نمی ماندند و تنها فرد استثنا در این زمینه فرانکلین روزولت بود که به دلیل شرایط جنگ دوم جهانی 4 بار در انتخابات شرکت کرد و دوران چهارم حضور در کاخ سفید با مرگ او نیمه تمام ماند.
حالا ترامپ هر چند به صورت غیرجدی و با لحنی طنزگونه زمزمه برداشتن محدودیت دو دوره‌ای ریاست جمهوری را بر زبان آورده است و این اقدام را با تمجید از ساختار سیاسی بسته یک نظام کمونیستی که با الگوی سیاسی حاکم بر آمریکا فرسنگ‌ها فاصله دارد، همزمان کرده است.
جمهوری آمریکا ترامپ محدودیت روسای سیستم سیاسی استقبال ریاست روزولت جهانی درگذشت ایالات متحده انتقاد چهارم دوران فرانکلین ادامه قانونی برداشتن تصمیم واکنش مادام تمجید زمزمه جمهور