برگزیده ها
هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده از آب‌های خلیج‌فارس و دریای خزر خودتحریمی است

مازندمجلس: رئیس کمیته امنیت آب مجلس گفت: هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده از آب‌های خلیج‌فارس، دریای خزر و عمان خودتحریمی است.

مازندمجلس: به نقل از خانه ملت، ابوالفضل حسن بیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه 13 اسفند) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تقدیر از مردم حوزه انتخابیه‌اش به دلیل حضور گرم و پرشور در راهپیمایی 22 بهمن گفت: مردم دامغان پاسخ دندان‌شکنی به یاوه‌گویی‌های ترامپ دادند.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی کشور بحران آب است، افزود: وضعیت بحران آب از منظر و نگاه ملی، حاکمیتی و امنیتی که موردبررسی قرار گیرد، اصل 45 قانون اساسی انفال، ثروت‌های عمومی، دریاچه‌ها، دریاها و رودخانه‌ها را در اختیار دولت اسلامی قرار می‌دهد و اصل 48 قانون اساسی تأکید می‌کند که تمامی منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی بدون تبعیض باید میان استان‌های کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: ماده یک قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند که حکومت اسلامی باید بر اساس مصالح عامه از آب‌های موجود کشور بهره‌برداری کند و بند (ج) ماده 29 این قانون تأکید می‌کند که وزارت نیرو موظف است به بررسی و مطالعه تمامی آب‌های کشور بپردازد.

حسن بیگی با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای خزر از طریق آب‌شیرین‌کن از این منابع استفاده می‌کنند، یادآور شد: بنابراین هرگونه مانع‌تراشی برای استفاده هم‌وطنان از این آب‌ها یک خودتحریمی است، چراکه در حال حاضر در خلیج‌فارس، عربستان سعودی بالغ بر 5 میلیارد مترمکعب، کویت، امارات، قطر، بحرین و عمان بالغ بر 3 میلیارد مترمکعب و عربستان برای سال‌های آینده بالغ بر 7 هزار میلیارد مترمکعب برنامه‌ریزی دارد، اما ما حتی یک قطره از این آب‌ها و منابع خدادادی استفاده نکرده‌ایم.

وی افزود: ما معتقدیم که در استفاده از منابع طبیعی ازجمله آب دریاها باید مصالح زیست‌محیطی رعایت شود و با ورود ایران به جرگه کشورهای استفاده‌کننده آب دریاها، راحت‌تر می‌توانیم کشورهای دیگر را مجاب کنیم که استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند، کما اینکه سال‌ها مطالعات علمی در سازمان محیط‌زیست، استفاده از این آب‌ها ازجمله دریای خزر را تأیید کرده است که باید در این رابطه از آقای کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست تشکر کرد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم دریای خزر 88 هزار میلیارد مترمکعب است که به دریای سیاه و دریای آزاد راه دارد، ادامه داد: شب تند دریای خزر به سمت ایران است و عمق آن در سمت ایران حدود 1100 متر و در شمال این دریاچه تنها 15 متر است که این فرصت خوبی است که بدون نگرانی از کم شدن حجم آن و بدون بازگشت پساب حاصل از تصفیه آب از این منبع خدادادی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده علمی از آب دریاها و آب‌های زیرزمینی به انتقال آب به ویژه در حوزه‌هایی که کاهش شدید دارند، نیاز دارد، اظهار داشت: انتقال آب از تنش‌های منطقه‌ای می‌کاهد و سبب حفظ منابع آبی منطقه شده و می‌توان در مصارف صنعتی، شرب و کشاورزی و دیگر مصارف از این مسیر برنامه‌ریزی کرد و از این منبع خدادادی استفاده کرد. 

حسن بیگی با بیان اینکه هزینه انتقال آب دریای خزر با توجه به EC آن‌که یک‌سوم آب خلیج‌فارس و دریای عمان است و فاصله کم آن حدود 30 درصد هزینه انتقال آب دریای عمان و خلیج‌فارس است، افزود: با توجه به استفاده 3 کشور حاشیه خزر، ما نیز باید یکی از گزینه‌های کشورها از نظر تأمین منابع پایدار آب باشیم.

رئیس کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 45  آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیشنهادات مربوط به حوزه انتخابیه اعضای کمیسیون تلفیق برای ایجاد ردیف جدید یا افزایش اعتبارات یا تغییر عنوان طرح در کمیسیون تلفیق بودجه ممنوع است، اما متأسفانه باید گفت که 9 عضو کمیسیون تلفیق از نمایندگان استان‌های شمالی هستند و خلاف قانون انجام داده‌اند و نسبت به مطالعه آب دریای خزر تصمیمی گرفته‌اند که دنیا مات و مبهوت مانده است، چراکه در دنیا هیچ‌کس برای مطالعه و پژوهش راه را نمی‌بندد و یقیناً باید گفت که اعضای تلفیق قانون اساسی را رعایت نکرده‌اند.

استفاده دریای اسلامی اینکه قانون مجلس شورای اسلامی شورای مجلس منابع کمیسیون خلیج‌فارس آب‌های دریاها انتقال تلفیق میلیارد امنیت مترمکعب رعایت مطالعه کشورهای آب‌ها خدادادی تأکید افزود می‌کند اساسی ازجمله مانع‌تراشی منابع طبیعی هرگونه اعضای مصارف برنامه‌ریزی زیست‌محیطی هزینه محیط‌زیست مصالح خارجی بحران سیاست کمیته دامغان تمامی دستور خودتحریمی چراکه ادامه استان‌های طبیعی عربستان