برگزیده ها
بیانیه وزارت خارجه فرانسه در آستانه سفر لودریان برای امتیازگیری از ایران است/ پادزهر این بیانیه برخورد قاطع دستگاه دیپلماسی است

مازندمجلس: عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به سفر «لودریان» وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی و مسئولین ذی‌ربط باید از موضع اقتدار با او رفتار کنند.

مازندمجلس:حجّت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه تند وزارت‌خارجه فرانسه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اظهار داشت: توسعه روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با کشورهای مختلف که آمریکا سعی می‌کند بر آن‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها را در جبهه مقابل ما قرار دهد، کار ممنوعی نیست و تقریباً یکی از لوازم ارتباط با دنیا است، ولی این مذاکرات و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک باید در چارچوب منافع ملّی و متناسب با اصول و ارزش‌های ما باشد.

وی با بیان اینکه طبیعتاً آمریکا تلاش می‌کند در تقابل با ما، اروپا را با خود همراه خود کند تصریح کرد: آمریکایی‌های سعی می‌کنند هم برای خودشان همراه ایجاد کنند هم علیه ما کارشکنی کنند.

نماینده قم، فرانسه را یکی از کشورهای لغزنده‌ای دانست که آمریکایی‌ها هم در گذشته و هم در حال روی آن اثر گذاشته‌اند و با یادآوری اینکه فرانسه در زمان «ژاک شیراک» و برخی دیگر از رؤسای جمهور این کشور، از اقتدار و استقلال در مقابل‌ آمریکا برخوردار بود اظهار داشت: اگرچه آنها همان زمان هم میراژ 2000 و 4000 فرانسوی مجهز به اشعه لیزر را در اختیار رژیم بعثی قرار می‌دادند تا ملّت ما را بمباران کند، ولی اینطور نبود که طابق‌النعل به نعل آمریکا عمل کند و در جرگه نوکران آمریکا قرار گیرد.

ذوالنوری افزود: اخیراً با توجه به حاکم شدن افرادی که از آی‌کی‌یو کم و سطوح پایین فهم دیپلماتیمک برخوردار هستند ما شاهد دنباله‌روی کامل فرانسه از آمریکا هستیم.

وی با بیان اینکه در حدی که اروپایی‌ها و فرانسه در موضوع برجام با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنند برای ما مغتنم است تصریح کرد: البته این موضوع نباید اجازه فضولی و دخالت بی‌جای آنها در اموری که به آنها مربوط نیست را فراهم کند.

وی راهبرهای دفاعی ایران را کاملاً صلح‌آمیز عنوان کرد و با یادآوری اینکه راهبردهای دفاعی و نظامی ما، دفاع‌محور است نه هجوم‌محور، خاطرنشان کرد:ما در موضوع موشکی‌ و تقویت توان دفاعی، نه از کسی اجازه می‌گیریم و نه اجازه فضولی در امور کشور خود را به کسی می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه بحث موشکی ما هیچ ربطی به برجام  و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ندارد تصریح کرد: موضع‌گیری‌های فرانسه، آلمان و انگلیس، تأثیرپذیری از القائات آمریکا و نشان عدم حرّیّت و استقلال این کشورها است.

ذوالنوری با اشاره به سفر «لودریان» وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی و مسئولین ذی‌ربط باید از موضع اقتدار با او رفتار کنند. 

وی با بیان اینکه خاصیت دپلماسی این است که اگر از موضع ضعف و تدافعی برخورد کنید، یقیناً بازنده عرصه خواهید بود تصریح کرد: ولی اگر از موضع اقتدار و هجومی برخورد شود و از منافع ملّی عدول نشود و صلابت به خرج داده شود، طبیعتاً نمی‌توانند بر شما تسلّط پیدا کنند.

نماینده قم با بیان اینکه درخواست ما از دستگاه دیپلماسی این است که در جریان سفر وزیر خارجه فرانسه، محکم عمل کند اظهار داشت: صدور قطعنامه سه جانبه انگلیس، آلمان و فرانسه و بیانیه اخیر وزارت‌خارجه فرانسه در نسبت دادن برخی اتهامات به ایران، نوعی زمینه‌سازی برای امتیازگیری در این سفر است.

ذوالنور ادامه داد: آنها می‌خواهند جمهوری اسلامی را در موضع انفعالی قرار دهند و در این گفت‌وگوهای دیپلماتیمک ما نرمش نشان دهیم و به آنها امتیاز دهیم. پادزهر این موضوع این است که مسئولین ما به طور محکم از موضع اقتدار برخورد کنند و از این نترسند که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ هیچ اتفاق منفی رخ نمی‌دهد بلکه موضع اقتدار و عزّت دیپلمات‌های ما در این سفر می‌تواند آنها را از برخوردهای مغرضانه و نسنجیده‌شان پشیمان کند.

وی افزود: البته من معتقدم که جا داشت مسئولین محترم وزارت خارجه برای تأخیر یا لغو سفر لودریان موضع‌گیری می‌کردند تا در آستانه سفر به ایران، چنین اجازه فضولی و رجزخوانی به خود ندهند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: قاطعیت و صلابت در حالی که با مصلحت و عزّت در دیپلماسی عجین باشد، می‌تواند در امتیازگیری از طرف مقابل، تأمین منافع ملّی و امتناع از دادن امتیازات بی‌جا به طور جدّی مؤثر باشد.

فرانسه آمریکا خارجه اینکه اقتدار برخورد دیپلماسی تصریح اجازه بیانیه موضوع اظهار دفاعی فضولی ذوالنور منافع مسئولین امتیازگیری ذوالنوری لودریان آستانه گفت‌وگو نماینده دستگاه امنیت مجلس دیپلماتیمک افزود برخوردار استقلال انگلیس آلمان صلابت کار البته خاطرنشان می‌تواند می‌کند شورای اسلامی اشاره سیاست کمیسیون وزارت پادزهر وزارت‌خارجه دیپلماتیک همراه آمریکایی‌ها طبیعتاً مقابل کشورهای آن‌ها یادآوری