برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که اگر طرف اروپایی برای مذاکره درباره روشن شدن مشکلات منطقه آماده کار جدی باشد، ما نیز آماده کار جدی هستیم.

مازندمجلس: محمدجواد ظریف پس از حضور در نشست پرسش و پاسخ با نمایندگان مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران درخصوص محورهای مذاکره با طرف فرانسوی در تهران با شاره به اینکه گفت‌وگو در خصوص موضوعات منطقه‌ای به ویژه موضوع بحران یمن را رایزنی‌هایی قدیمی است، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که اگر طرف اروپایی برای مذاکره درباره روشن شدن مشکلات منطقه آماده کار جدی باشند، ما نیز آماده کار جدی هستیم.
به گزارش نامه نيوز، وی افزود: درخصوص موضوع یمن نیز جمهوری اسلامی ایران چند هفته پس از آغاز تجاوز رژیم سعودی به این کشور پیشنهاد چهار ماده‌‌ای را مطرح کرد که اروپایی‌‌ها نیز از این پیشنهاد از سه سال قبل مطلع بودند چراکه ما معتقد بودیم بحران یمن باید از راه صلح‌آمیز حل شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در همین راستا بحث‌هایی را از مدت‌ها پیش با اروپایی درخصوص تغییر روش‌شان در حمایت از رژیم‌های متجاوز اینچنینی داشتیم لذا این به معنای آن نیست که ما وارد مذاکره در حوزه دیگری شده‌ایم.
ایران در موضوع برجام همیشه در جایگاه مدعی بوده است
ظریف درخصوص مذاکرات برجامی با طرف اروپایی نیز اظهار داشت: در موضوع برجام جمهوری اسلامی ایران همیشه در جایگاه مدعی بوده است و طرف‌‌های مقابل در جایگاه پاسخگویی هستند چراکه ما به تمام وظایف‌مان در برجام عمل کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌‌اند بلکه تا حدی نیز مانع اجرای تعهدات طرف اروپایی شده‌اند لذا در جلسه قبلی ما در بروکسل نیز بحث ما با طرف اروپایی این بود که چرا شما به تعهدات خود در برجام کاملاً عمل نمی‌کنید؛ چرا برخی فشارهای آمریکا بر شبکه بانکی شما وجود دارد و شما نتوانسته‌اید شبکه بانکی خود را از فشارهای آمریکایی‌‌‌ها مصون نگه دارید.
در همه موارد درخصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌هایمان را مطرح کرده‌ایم
ظریف ادامه داد: شما اطمینان داشته باشید که وقتی ما درباره برجام گفت‌وگو می‌کنیم، مدعی هستیم و طرف مقابل پاسخگوست نه برعکس.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص ادعای رویترز مبنی بر گفت‌وگوهای منطقه‌‌ای طرف ایرانی با کشورهایی چون آلمان، انگلیس و ایتالیا در حاشیه اجلاس مونیخ تصریح کرد: ما از دهه هفتاد شمسی با اروپایی‌‌ها گفت‌وگوهای انتقادی داشتیم و سپس این گفت‌وگوها جامع‌‌تر شد و در سطح بالا نیز شکل گرفت لذا ما در همه موارد درخصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌هایمان را مطرح کرده‌ایم.
گفت‌وگو با طرف اروپایی درخصوص یمن در راستای دستیابی به راه حلی سیاسی است
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته و داریم که اروپایی‌ها می‌‌توانند درخصوص موضوعاتی چون یمن نقش سازنده‌ای ایفا کنند لذا در گفت‌وگوها از طرف اروپایی خواستیم که درخصوص یمن فعال‌‌تر وارد شود، خاطرنشان کرد: به طرف اروپایی اعلام کردیم که اگر شما بخواهید فعالانه درخصوص کمک به آتش‌بس در یمن و کمک‌‌رسانی انساندوستانه عمل کنید جمهوری اسلامی ایران نیز در کمک به مردم یمن با شما همکاری و گفت‌وگو می‌کند.
ظریف گفت‌وگو با طرف اروپایی درخصوص یمن را در راستای دستیابی به راه حلی سیاسی دانست و ابراز داشت: اما اینکه بعضی در اروپا بخواهند این گفت‌وگوها را به تلاشی از جانب اروپایی‌‌ها برای پاسخ به ادعاها و خواست‌‌های آمریکا تبدیل کنند این حتماً موضوعی غیرواقعی و حرکتی تبلیغاتی - سیاسی است.
گفت‌وگوی سیاسی، گفت‌وگو در مورد اختلافات است
وی اضافه کرد: ما به آقای لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز خواهیم گفت که اگر اروپایی‌ها بخواهند واقعاً برای صلح در یمن کار کنند جمهوری اسلامی ایران نیز آماده کمک و مشورت در حد امکانات خود است اما اگر بخواهند وارد یک بازی سیاسی - تبلیغاتی شوند آن زمان خودشان باید به تنهایی این بازی را انجام دهند.
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تأکید کرد: گفت‌وگوی سیاسی، گفت‌وگو در مورد اختلافات است چراکه در حوزه تفاهمات نیازی به گفت‌وگو نیست، اما اینکه چه مقداری این مذاکرات به تفاهم برسد؛ خود معلوم است که تاکنون خیلی به تفاهم نرسیده است.
اظهارات طرف غربی در مورد مسائل موشکی شعار سیاسی است
ظریف با بیان اینکه اظهارات طرف غربی در مورد مسائل موشکی و نظیر آن در واقع شعار سیاسی است، عنوان کرد: ما با همه کشورهایی که گفت‌وگو می‌‌کنیم محورهای مشترکی درخصوص روابط دوجانبه و همچنین روابط اقتصادی، سیاسی، پارلمانی و موضوعات منطقه‌ای و بین‌‌المللی داریم.
وی با بیان اینکه تقریبا هر دو وزیر امور خارجه‌ای که کنار یکدیگر می‌نشینند در این خصوص بحث می‌کنند، یادآور شد: ما با آقای لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز همین بحث‌ها را خواهیم داشت.
 لزوم فعالیت اروپایی‌ها درخصوص بحران یمن 
وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگو با طرف اروپایی با سابقه چندین ساله در این‌باره بیان کرد: بعضا توانسته‌ایم همکاری‌هایی در سطح روابط دوجانبه و منطقه‌ای در راستای صلح و امنیت نیز داشته باشیم، اما بعضا سوء‌استفاده‌هایی از جانب برخی محافل اروپایی صورت می‌گیرد که ما بارها اعلام کرده‌ایم برای مذاکره با طرف اروپایی در راستای روشن شدن مشکلات منطقه‌ای در صورت جدی بودن طرف مقابل آمادگی داریم.
ظریف با اشاره به حمله رژیم سعودی به یمن و اعتقاد ایران مبنی بر دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز در این راستا، گفت: در مذاکرات دوجانبه با همه کشورها نیز بر لزوم فعالیت طرف مقابل درخصوص بحران یمن تاکید می‌‌کردیم که همین گفت‌وگوها را نیز با طرف اروپایی داشتیم و داریم.
ایران پاسخ‌های طرف فرانسوی را درباره مسائل بانکی قانع‌کننده نمی‌داند
وی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم اینکه طرف اروپایی صرفا پشت متجاوز قرار گیرد روش سازنده‌ای نیست و اینکه حامی رژیمی باشد که علیه مردم یمن از انواع سلاح‌های مخرب که عموم آنها غربی هستند، استفاده می‌‌کند و با همین سلاح‌‌‌ها مردم، شهروندان غیرنظامی و کودکان یمنی را بمباران می‌‌کند نیز خطرناک است لذا باید روش‌‌های خود را عوض کنیم و به روش صلح‌آمیز رو آوریم.
رئیس دستگاه دیپلماسی گفت‌وگو با طرف فرانسوی را درخصوص اختلاف‌نظرها خواند و تصریح کرد: ما پاسخ‌‌های طرف مقابل را درخصوص تحریم‌های بانکی شنیدیم گرچه آنها معتقدند مربوط به بخش خصوصی است اما جمهوری اسلامی ایران این پاسخ‌ها را قانع‌کننده نمی‌داند.
اروپایی‌ها با فروش صدها میلیارد دلار سلاح منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده‌‌اند
ظریف با تاکید بر اینکه همچنین ما درخصوص حمایت طرف اروپایی از تروریست‌ها در خاک خود و همچنین در منطقه نیز صحبت کردیم، خاطرنشان کرد: ما مدعی هستیم که شما منطقه ما را با فروش صدها میلیارد دلاری سلاح به انبار باروت تبدیل کرده‌اید. اگرچه تبلیغات طرف غربی بسیار وسیع است و در مورد مسائل موشکی و نظیر آن صحبت می‌‌کنند اما در واقع همه اینها شعار سیاسی است چراکه اگر بخواهند در این باره صحبت کنند باید بگویند که منظورشان از بحث موشکی و توان دفاعی ایران چیست.
وی اضافه کرد: آیا اگر طرف اروپایی بحث توان دفاعی ایران را مطرح کند درباره صدها میلیارد دلاری که به منطقه ما می‌‌فروشند و این منطقه را تبدیل به انبار باروت کرده‌اند نیز صحبت می‌کنند؟
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان یادآور شد: گفت‌وگو درخصوص موضوعاتی چون یمن سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد اما اینکه تا چه مقدار به تفاهم برسد، معلوم است که خیلی تاکنون به تفاهم نرسیده است.
درخصوص اروپایی گفت‌وگو اینکه سیاسی منطقه اسلامی جمهوری منطقه‌ای مسائل برجام داریم مقابل درباره موضوع کار بانکی گفت‌وگوها آماده موشکی چراکه اروپایی‌ها همچنین راستای تفاهم خارجه بخواهند هستیم بحران تبدیل مذاکره کرده‌ایم جایگاه روابط دوجانبه تعهدات دستیابی اعتقاد فرانسوی همیشه اضافه اعلام باروت مشکلات میلیارد تاکید اروپایی‌‌ها مذاکرات انبار داشتیم صلح‌آمیز لودریان فرانسه کشورمان عالی‌رتبه دیپلمات خواهیم یادآور می‌‌کند قانع‌کننده دلاری دفاعی مجلس اشاره فعالیت تاکنون نرسیده اظهارات اختلافات معلوم تصریح ادامه دیپلماسی راستا حمایت متجاوز دستگاه پیشنهاد محورهای حاشیه موضوعات بارها سعودی استظریف فشارهای سازنده‌ای موضوعاتی خاطرنشان کردیم تبلیغاتی امنیت کشورهایی موارد آمریکا اروپا دیدگاه‌هایمان گفت‌وگوهای گفت‌وگوی