برگزیده ها

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: درصدی از یارانه مردم صرف بخش سلامت شود.

مازندمجلس:  علی لاریجانی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران که صبح امروز در مرکز قلب شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: باید کمیته‌ای مشترک بین دولت و مجلس برای بررسی کمبودها و نواقص طرح تحول سلامت تشکیل شود تا برخی امور از طریق کم کردن هزینه‌ها انجام شود و منابع پایدار برای این طرح نیز پیش‌بینی شود.
وی با بیان اینکه «اقدامات انجام شده در زمینه طرح تحول سلامت رو به جلو بوده است» افزود: جا دارد از وزارت بهداشت و دکتر هاشمی و همکاران ایشان تشکر کنم که این سال‌ها مشکلات زیادی در زمینه سلامت را حل کردند. اگر به خاطر داشته باشید چند سال پیش وضعیت بهداشت با مشکلات زیادی مواجه بود، مشکل کمبود دارو و دسترسی‌های ناقص را شاهد بودیم که با یک حرکت جهشی دولت کارش را شروع کرد و این بخش می‌تواند آرامشی به جامعه بدهد.
لاریجانی خطاب به مدیران بیمه سلامت، گفت: اقداماتی که انجام دادید را دست کم نگیرید. این اقدامات مفید بوده و نباید از خاطره‌ها محو شود البته همه بخش‌های وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و بیمه‌ها تلاش کردند از این وضعیت در بیاییم اگرچه هنوز نقایصی داریم اما الان در وضعیتی هستیم که باید به برخی مشکلات نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. باید ببینیم چطور می‌شود این مشکلات را حل کرد.
وی ادامه داد: در ادبیات حقوقی بحثی به نام آزمون وسع وارد شد که نمی‌دانم چه سرانجامی دارد. اگر این موضوع موفقیت‌آمیز بود باید توفیق آن را در یارانه‌ها می‌دیدیم که این‌چنین نشد. به نظر می‌رسد در نظام‌های میکرو ممکن است سیستمی جواب بدهد اما اگر همان روش در سیستم‌های ماکرو پیاده شود موفقیت‌آمیز نیست. مثلا ممکن است آزمون وسع در یک روستا انجام شود ولی در تهران باید این سیستم تغییر یابد.
رییس مجلس ادامه داد: در مورد یارانه‌ها ما بحث‌های زیادی در مجلس داشتیم. در مجموع معلوم شد امکان اینکه آزمون وسع در بحث یارانه‌ها داشته باشیم وجود ندارد و باید راه دیگری پیدا شود. البته ممکن است چهار پنج میلیون نفر از درآمدهای رسمی شناسایی شود اما در یک قالب ۸۰ میلیون نفری که بتوان همه افراد را سامان داد چنین اطلاعاتی نیست. البته اگر در آینده بتوان از سیستم‌های مکانیزه استفاده کرد بحث دیگری است اما فکر نمی‌کنم به سال‌های آینده برسد و باید این موضوع را ملموس‌تر حل کنیم. در برنامه ششم هم پیش‌بینی شده دولت الکترونیک شکل بگیرد و ما باید به این موضوع اهتمام داشته باشیم چرا که در این مساله عقب‌ افتادگی داریم. به هر حال باید روش‌ها متفاوت شود. اگر آزمون وسع بگذاریم نمی‌توانیم ماحصلی پیدا کنیم و این نفعی برای ساختار ندارد.
وی با بیان اینکه «موضوع سلامت در قانون اساسی به عنوان یک حق در نظر گرفته شده است» اضافه کرد: در مقابل هر حق یک تکلیف وجود دارد و این تکلیف بر عهده دولت و آحاد جامعه است. باید مشخص شود دولت باید در چه زمینه‌ای کمک کند و کجا سرمایه‌گذاری شود. دولت و مجلس گام‌های خوبی در حوزه سلامت برداشتند اما نقایصی هم است که باید مرتفع شود.
سلامت آزمون موضوع مجلس مشکلات زیادی زمینه البته لاریجانی باشیم یارانه‌ها اینکه بهداشت اقدامات سیستم‌های ندارد میلیون تکلیف آینده بتوان کار دیگری نقایصی پیش‌بینی مدیران نگیرید وزارت وضعیت ادامه داریم جامعه موفقیت‌آمیز